جهانبخش‌محبی نیا اپیدمی فقر

تهاجم وحشتناک و غیرقابل باور فقر به مردم، یکی از وجوه نامیمون و زشتی است که در سالیان اخیر فروپاشی بنیان خانواده، فرهنگ، اخلاق و دیانت مردم را هدف قرار داده است. در دهه‏های قبل یکی از کانون‏های سکونت اژدهای فقر، حاشیه تهران و مراکز استان‏ها از قبیل مشهد، تبریز، اصفهان، اهواز و شیراز بود. اما هم اینک این عفونت و آلودگی به تمامی مراکز استان‏ها و شهرستان‏ها سرایت کرده است و بخش اعظمی از کمربندی شهرها را از کنترل مدیریت شهری خارج نموده است و نه‏تنها کوچکترین امکانات رفاهی، آموزشی و بهداشتی موجود نیست بلکه آثار سوءتغذیه، نامناسب بودن مسکن، شدت بیکاری و حتی پوشاک نامربوط در چهره ساکنان به‏طور کامل معلوم و آشکار است اما هرچه دلتان بخواهد دیش ماهواره نصب است.
نیازی به پویش برای اثبات ادعای مذکور نیست. جای تعجب در این است که بیشتر از ۹۰٪ ساکنان از روستاها و شهرهای مجاور و همسایه، مهاجرت کرده‏اند. دلیل جمعیت‏شناختی و روان‏شناختی و جامعه‏شناختی موضوع هم معلوم نیست.
اگر مشاهده میدانی از حوالی شهرهایی چون زابل در سیستان و بلوچستان؛ شاهرود در سمنان؛ ورامین، شهریار و رباط کریم در تهران؛ بوکان، میاندوآب، مهاباد، خوی در آذربایجان غربی؛ مراغه و مرند در آذربایجان شرقی و همینطور شهرهای دیگر داشته باشید متوجه می‏شوید موضوع اثبات شده است. خطر تجمع بخش قابل توجهی از مردمی که گرفتاری‏ها و دردهای اجتماعی و اقتصادی مشترکی دارند و رشته وصل آنها فقر، درد و زندگی در دریای تبعی و لکیت است خدای ناکرده این است که به این باور برسند:
1- کسی به فکر آنها نیست و فراموش شدگانند.


2- فاصله طبقاتی مرکز - پیرامون در شهرها به حل غیرقابل برگشت رسیده است.
3- ما بر شانه فقیران و خرابه‏های آنان ایستاده‏ایم و دیگران به نان و نوا می‏رسند.
4- بر چهره اشراف و بیگانگان لبخند می‏زنیم و مستمندان را با قهر و غضب می‏رانیم.
آنگاه که انفجار اجتماعی فرا می‏رسد و بزرگترین دستاورد اجتماعی جامعه یعنی امنیت در مخاطره قرار می‏گیرد و با محاق رفتن خشونت اسرائیل و عربستان، انفجار موشک‏های ناشی از تبانی و بی‏اعتنایی به فقرا خواب را از ما خواهد گرفت.
واقعیتی دیگر اینکه امدادهای حمایتی در قالب کمک‏های بهزیستی و کمیته امداد به هیچ وجه جوابگوی مهار و مقابله با فقر به هم پیوسته حاشیه شهرها نیست. در این گیر و دار خیر برای تصدی پست‏هایی چون هیئت رئیسه مجلس، ابقاء در دولت و قوه قضائیه، آیا کسی سنگینی مسئولیت‏پذیری را در این پست‏ها مقابله با فقر، تبعیض و ناکارآمدی بداند و با عقلانیت، شجاعت و تدبیر مار سمی بیدار در خانه هموطنان را مسموم کند و یا نه؟! پست‏ها و مسئولیت‏ها خود مار سمی فقرایند.
سایر اخبار این روزنامه
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی: باید از توان هر فردی که انقلاب و قانون اساسی را قبول دارد بهره برد جهانبخش‌محبی نیا اپیدمی فقر انتقادات پیرامون صدور مجوز پسماندهای پتروشیمی به یکی از استان‌های شمالی بالا گرفت فرجام ۴ دهه اتکا به واردات صنعت تولید کاغذ در اغما کمرنگ‏شدن نقش دلالان به معنای تقویت اقتصاد یک کشور است روزنه امید در بازار کالاهای اساسی واکنش‌ها به سخنان تفرقه‌انگیز یک مداح در تلویزیون ادامه دارد فقدان نگاه ملی در صداوسیما آمریکا با ادعای دخالت ایران در وقایع فجیره و بغداد، همزمان بیش از 8 میلیارد دلار سلاح به سه کشور عربی فروخت سردار رشید: برای هر وضعیتی آماده هستیم موسویان در گفت‌و‌گو با راشاتودی: ترامپ نمی‌داند از ایران چه می‌خواهد سید حسن نصرالله: روز قدس امسال رویارویی با معامله قرن خواهد بود علاءالدین بروجردی: نوعی آشفتگی در سیاستگذاری آمریکا وجود دارد کارشناس مسائل شبه‌قاره: تهران می‌تواند خرید کالاهای تحریم‏شده را به اسلام‌آباد محول کند