میرزایی نیکو در گفت و گو با«همدلی»: افزایش مشارکت مردم و کاهش هزینه‌ها با استانی شدن انتخابات

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تاکید دارد که با استانی شدن انتخابات، مشارکت مردم افزایش و هزینه انتخابات کاهش پیدا می‌کند.
قاسم میرزایی نیکو از اعضای کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس فعالیت هفت ماهه کمیته بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و موضوع استانی شدن انتخابات را یادآور شد و گفت: این طرح با استدلال‌های قوی در کمیته و کمیسیون به تصویب رسید زیرا این طرح سبب ارتقاء انتخابات به لحاظ دموکراسی می‌شود.
نماینده مردم فیروز‌کوه و دماوند در مجلس دهم تصریح کرد: البته اشکالاتی به این طرح وارد بود که می‌بایست اصلاح می‌شد اما در شرایطی که شورای نگهبان استانی شدن را به دلیل خلاف شرع بودن، رد کرده دیگر نمی‌توان با استدلال در این خصوص صحبت کرد. میرزایی نیکو تاکید کرد: استانی شدن انتخابات موجب همبستگی و مشارکت مردم می‌شود، همچنین نقش احزاب و تشکل ها را پررنگ‌تر و فعالیت فعالان سیاسی را هدفمند می‌کند.
وی معتقد است: با استانی شدن انتخابات هزینه‌ها شفاف وکاهش پیدا می‌کند، به خصوص در شرایط کنونی که ارقام مالی شهرستان‌ها برای انتخابات خیلی زیاد است، به طور مثال در انتخابات گذشته مجلس مجموع نمایندگان از حوزه انتخابیه تهران شاید 50 میلیون هزینه کردند که برخی هم این میزان هزینه را نکردند اما در برخی مناطق کاندیداها کمتر از 800 یا 900 میلیون هزینه کردند.


این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با توجه به هزینه‌ها و وضعیت اقتصادی امروز و چندبرابر شدن قیمت کاغذ و هزینه اجاره دفتر و پیگیری‌ها استانی شدن سبب کاهش هزینه‌های مالی انتخابات می‌شود.
این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، گفت: با توجه به تقویت احزاب و نقش فعالیت حزبی در انتخابات به موجب استانی شدن تمام جریان‌های سیاسی بر مجلس تسلط پیدا می‌کنند زیرا هر حزب و گروه با معرفی نامزدهای خود می‌تواند کرسی‌هایی را از آن خود کند.
سایر اخبار این روزنامه