هجوم چهره‌های سیاسی انگلیس برای جانشینی«ترزا می»

  سرویس خارجیظاهرا در حزب محافظه‌کار انگلیس همه منتظر بودند تا «ترزا می» از سمت خود استعفا دهد تا آنها به تخت قدرت تکیه بزنند. روز جمعه نخست‌وزیر محافظه‌کار انگلیس در مقابل دفتر نخست‌وزیری در حالی که بغض گلویش را گرفته بود، با چشمانی‌اشکبار و چهره‌ای درهم کشیده، غمگین و صدایی لرزان اعلام کرد درباره شرایط خروج از اتحادیه اروپا نتوانسته اجماعی در مجلس ایجاد کند و امیدوار است یک نخست‌وزیر جدید، این روند را به سامان برساند. وی گفت از 17 خرداد به بعد دیگر نخست‌وزیر نیست.
بر اساس گزارش یورونیوز، به دنبال استعفای ترزا می، رقابت بر سر جانشینی او در میان نامزدهای احتمالی آغاز شده است. بوریس جانسون، وزیر خارجه سابق دولت ترزا می‌و حامی برگزیت اعلام کرده در رقابت برای ورود به خانه شماره ۱۰ داونینگ استریت شرکت می‌کند. جانسون 54 ساله در ماه ژوئیه(تیر ماه ) سال گذشته در پی انتقاد از مواضع ترزا می‌ در مذاکرات برگزیت، از سمت وزیر خارجه استعفا کرد.
برخی رسانه‌های انگلیسی می‌گویند او در میان هواداران حزب محافظه‌کار محبوبیت دارد و خواستار بازگشت حزب محافظه‌کار به ارزش‌های سنتی حزب، چون مالیات پایین و برقراری نظم هستند. فردی که گفته می‌شود شانس زیادی برای تصاحب این پست دارد. دومینیک راب ۴۵ ساله دومین فردی است که امیدوار است بتواند رهبری حزب محافظه‌کار انگلیس را بدست بگیرد و به عنوان جانشین ترزا می‌ انتخاب شود.
 به گزارش باشگاه خبرنگاران «راب» تا زمان استعفایش در نوامبر(آبان) ۲۰۱۸ به عنوان وزیر برگزیت در کابینه ترزا می‌ حضور داشت. عدم توافق «راب» با مواضع کابینه «می‌» در ارتباط با برگزیت باعث شد که وی استفعا دهد. «دیوید لیدینگتون» ۶۵ ساله وزیر کابینه ترزا می‌ دیگر نامزدی پست نخست‌وزیری انگلیس است با این حال او شانس کمی در میان دیگر کاندیدا‌ها دارد. گفته شده «جرمی هانت» ۵۲ ساله بعد از «دومینیک راب»، شانس سوم پست نخست‌وزیری انگلیس است. او در حال حاضر وزیر خارجه این کشور است و هنوز «می» قدرت را رسما ترک نکرده، رسما خود را نامزد جانشین ترزا می‌ معرفی کرده است.


او در همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ حامی کارزار باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا بود.«مایکل گوو» ۵۱ ساله که اکنون وزیر
محیط زیست و کشاورزی انگلیس است از دیگر نامزد‌های پست نخست‌وزیری است. او از جمله سران بلندپایه حزب محافظه‌کار است که در همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا جانب خروج از اتحادیه اروپا را گرفت. پنی موردانت ۴۶ ساله که اکنون وزیر دفاع انگلیس است از دیگر نامزد‌های پست نخست‌وزیری است که از حامیان برگزیت به شمار می‌رود و نخستین زنی است که درانگلیس به عنوان وزیر دفاع انتخاب شده است. ماتیو هانکوک ۴۱ ساله که اکنون وزیر بهداشت انگلیس است از دیگر نامزد‌های پست نخست‌وزیری است. او در هفته‌های گذشته از مواضع ترزا می‌ برای گفت وگو با «جرمی کوربین»، رهبر حزب کارگر با هدف یافتن راهی برای پایان دادن به برگزیت، حمایت کرده بود.«ساجد جاوید» ۴۹ ساله وزیر کشور انگلیس و «روری استوارت» ۴۶ ساله وزیر توسعه و همکاری‌های بین‌المللی و «آندریا لیدسون» ۵۶ ساله که روز چهارشنبه از کابینه ترزا می‌ استعفا داد هم از دیگر چهره‌های سیاسی‌اند که بدشان نمی‌آید به کرسی نخست‌وزیر تکیه بزنند.
واکنش‌ها
استعفای ترزا می‌از نخست‌وزیری انگلیس در پی ناکامی‌اش در به سرانجام رساندن برگزیت واکنش‌های مختلفی را به ویژه در میان رهبران اروپا در پی داشته است.به گزارش ایسنا، روزنامه انگلیسی اکسپرس گزارش کرده، رهبران اتحادیه اروپا قرار است چند روز دیگر در پی استعفای ترزا می‌یک نشست اضطراری برگزار کنند.یک مقام ارشد کمیسیون اتحادیه اروپا هم گفته: نخست‌وزیر جدید انگلیس باید دریابد که به بن بست فعلی در داخل کشورش بر سر برگزیت در سریع‌ترین زمان ممکن پایان دهد و تداوم این بی‌اعتمادی در هر دو طرف تأثیر می‌گذارد.
ترامپ: ترزا ‌می ‌را خیلی دوست دارم
یک دیپلمات دیگر اتحادیه اروپا پیش‌بینی کرده اتحادیه اروپا حتی نسبت به نخست‌وزیر بعدی سختگیری بیشتری به عمل آورد تا وجهه خود را نزد دیگر کشورها حفظ کند. سخنگوی کمیسیون اروپا نیز گفته: ژان کلود یونکر، رئیس‌این کمیسیون از اعلام استعفای ترزا می‌شخصاً خوشحال نبود و خیلی زیاد دوست داشت که طبق چیزی که قبلاً گفته به همکاری‌اش با ترزا می‌ادامه دهد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هم روز جمعه به استعفای
ترزا می، واکنش نشان داده و به خبرنگاران در داخل کاخ سفید گفته: «من واقعا برای ترزا متأسفم. من او را خیلی دوست دارم. او زن خوبی است. او خیلی زحمت کشید و زنی قوی است. او تصمیم داشت کاری انجام دهد که بعضی افراد از این کار او متعجب شدند و برخی دیگر متعجب نشدند. این برای منفعت کشورش بود. اما من او را خیلی دوست دارم و تا دو هفته دیگر او را می‌بینم.»