اشک و استعفای خانم نخست وزیر

گروه بین‌الملل – علی ودایع: استخوان لای گوشت برگزیت پدر بریتانیا را در آورده است. لندن نمی‌داند با سودای طلاق از اتحادیه اروپایی چه کند. کت قرمزهای مغرور تا امروز حداقل 2 نخست وزیر قربانی داده‌اند.
«دیوید کامرون» نخست وزیر پیشین بریتانیا بلافاصله پس از اعلام نتایج برگزیت از نخست وزیری کناره گیری کرد و حالا «ترزا می» پس از جنگ و جدل‌های فراوان مجبور به کناره گیری از قدرت شد.  البته ناگفته نماند که « مارگارت تاچر»  و« جان میجر» هم قربانی نوع رفتار بریتانیا با اتحادیه اروپایی شده بودند.
خانم نخست وزیر کت قرمز ، در حالی که می‌گریست مقابل دوربین‌ها  رسما کناره‌گیری خود را از رهبری حزب محافظه‌کار اعلام کرد. طبق قوانین بریتانیا، کناره‌گیری از رهبری حزب هم زمان به معنای کناره‌گیری از پست نخست‌وزیری است. می در مقابل دفتر نخست وزیری بیانیه‌ای را خواند و گفت: «اکنون برای من روشن شده که منافع بریتانیا با یک نخست وزیر تازه بهتر تامین می‌شود.»
ترزا می در بیانیه مربوط به کناره‌گیری خود گفته است که مصلحت کشور حکم می‌کند، امر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا توسط جانشین او اجرایی شود. نخست وزیر بریتانیا گفت جانشینش هر که باشد «باید بتواند برگزیت را محقق و توافقی در پارلمان ایجاد کند.»


خانم می در پایان سخنرانی‌اش با صدایی بغض‌آلود گفت: «من بزودی از این سمت که بزرگترین افتخار زندگیم بوده و خواهد بود کنار می‌روم، به عنوان دومین نخست وزیر زن بریتانیا اما مطمئنا نه به عنوان آخرین نخست وزیر زن.»
تلاش‌های نافرجام 
گفته می‌شود که تا لحظه کناره‌گیری ترزا می از مقام نخست‌وزیری، برنامه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا شاهد هیچگونه پیشرفتی نبوده است . ترزا می وزیر کشور سابق که ژوئیه ۲۰۱۶ پس از استعفای دیوید کامرون به نخست‌وزیری رسید از اواسط ژانویه سه بار در به تصویب رساندن توافق خروج از اتحادیه اروپا که در مورد آن با اروپایی‌ها مذاکره کرده بود، شکست خورد.
در روزهای گذشته می قصد داشت لایحه قرارداد خروج را پس از «اصلاحاتی» برای بار چهارم به رای پارلمان بگذارد اما در ۷۲ ساعت اخیر تقریبا روشن شده بود که می از داخل حزب محافظه کار زیر فشار زیادی برای استعفا است و عمر نخست وزیری او به پایان نزدیک شده است. از این رو، برگزیت حتی پس از دوره سه‌ساله‌زمامداری ترزا می، برای بریتانیا و برای اتحادیه اروپا یک چالش بزرگ باقی خواهد ماند.
زمان دقیق کناره‌گیری
تاریخ کناره‌گیری ترزا می برای بعد از تاریخ سفر دونالد ترامپ به بریتانیا تعیین شده است. بر اساس اطلاعاتی که تا کنون در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته بود، قرار است دونالد ترامپ بین روزهای سوم تا پنجم ژوئن به بریتانیا سفر کند. تاریخ پایان دوره زمامداری می، روز هفتم ژوئن اعلام شده است. این در حالی است که گزارشگران بی‌بی‌سی پیش از آن، تاریخ کناره‌گیری ترزا می را دهم ژوئن اعلام کرده بودند. می اعلام کرد که تا تعیین جانشین خود، وظایف خود را انجام خواهد داد. رفت‌وآمدهای دیروز در اقامتگاه نخست‌وزیری، حکایت از آن دارد که تلاش برای یافتن جانشینی برای ترزا می آغاز شده است.
 طبق بیانیه رسمی حزب کارگر، پیش‌بینی می‌شود جانشین ترزا می به عنوان رهبر حزب محافظه‌کار و نخست وزیر انگلیس قبل از تعطیلات تابستانی مجلس عوام که قرار است ۲۰ ژوئیه (۲۹ تیر) باشد، تعیین شود. قبل از انتخاب اعضای حزب از بین بهترین نامزدها در زمان مناسبی نتیجه قبل از تعطیلات تابستانی پارلمان اعلام خواهد شد.
از «بوریس جانسون»  وزیر خارجه پیشین، «آندرآ لیدسام» وزیر مستعفی کابینه، «مایکل گوو» وزیر محیط زیست، «جرمی‌هانت» وزیر امور خارجه، «دومینیک راب» وزیر مستعفی دیگر، «ساجد جاوید» وزیر کشور و نیز «امبر راد» وزیر کار به عنوان جانشینان احتمالی ترزا می در سمت نخست وزیری بریتانیا نام برده می‌شود. در اساسنامه حزب محافظه‌کار برای انتخاب رئیس این حزب، رأی‌گیری‌های اولیه بین نمایندگان حزب در پارلمان پیش‌بینی شده است. در هر دور رأی‌گیری، نامزدی که کمترین رأی را آورده است، حذف می‌شود. این روند تا جایی ادامه پیدا می‌کند که دو نامزد بیشتر باقی نماند. پس از آن اعضای حزب باید بین این دو نامزد یکی را انتخاب کنند.
استعفای قابل پیش‌بینی
اگرچه از مدت‌ها پیش شایعه کودتای درون حزبی و مقدمه چینی برای عزل خانم نخست وزیر در لندن شنیده می‌شد اما شکست فاجعه آمیز حزب محافظه کار در انتخابات محلی استعفای خانم می را مسجل کرده بود. 
او از مدت‌ها پیش تلاش می‌کرد نظر مجلس عوام بریتانیا پیرامون اجرای برگزیت را کسب کند اما نخست وزیر همیشه به در بسته خورد تا در نهایت مجبور به کناره گیری شود. 
پارلمان بریتانیا سه بار درباره توافق اتحادیه اروپا و دولت این کشور بر سر خروج از این اتحادیه رای گیری کرده بود و هر سه بار ترزا می‌نتوانسته بود نظر مساعد اکثریت نمایندگان را جلب کند.
فشار بر ترزا می حتی در درون حزب محافظه‌کار نیز افزایش یافته بود. ترزا می با اشاره به زمان برگزاری انتخابات اروپا در بریتانیا، تلاش کرده بود، تاریخ کناره‌گیری خود را به تعویق بیاندازد. لازم به یادآوری است که انتخابات اروپا روز پنجشنبه دوم خرداد برگزار شده است.
به این ترتیب، ترزا می زیر فشار فزاینده نمایندگان پارلمان و حتی اعضای حزب تحت رهبری خود ناگزیر به کناره‌گیری شد. دوره‌ زمامداری ترزا می کمتر از سه سال بود. 
استخوان دردناک برگزیت
درد استخوان برگزیت لای گوشت بریتانیا با رفتن خانم می خوب نخواهد شد. نخست وزیر بعدی بریتانیا همچنان با یک معضل بزرگ دست به گریبان خواهد بود زیرا میزان رای لازم برای تصوب در مجلس عوام و میزان اقتدار لازم برای چانه زنی با اتحادیه اروپا را ندارد. با یک حساب و کتاب سرانگشتی می‌توان گفت که نخست وزیر بعدی بریتانیا هم عاقبت به خیر نمی‌شود. با توجه به انتخابات محلی قابل پیش بینی است که حزب کارگر با ائتلاف حزب لیبرال دولت آینده بریتانیا را تشکیل می‌دهند. منهای حساب و کتاب‌ها در لندن، اجرای برگزیت گسل‌های کهنه امپراتوری بریتانیا را در ایرلند، اسکاتلند و حتی ولز فعال کرده است. واقعیت این است که اجرای برگزیت عملا منجر به فروپاشی حکومت پادشاهی بریتانیا خواهد شد و آنها باید فکری برای زنده شدن حس استقلال طلبی در بیخ گوش لندن کنند.
هرچه زمان می‌گذرد هزینه‌های اجرای برگزیت برای لندن بیشتر می‌شود؛ لندن چاره‌ای ندارد جز این  که به نسخه حزب کارگر و تکرار همه پرسی برگزیت تن دهد تا شاید راه نجات دیگری پیدا کند.