جوابیه صندوق بازنشستگی خراسان رضوی و پاسخ خراسان

در پی انتشار گزارشی در باره معطل بودن   111 هزار خانوار بازنشسته استان برای تعیین ساز وکار دریافت کالاهای اساسی با عنوان« مدیر کل صندوق بازنشستگی استان :وظیفه بنده نیست» ،مدیر کل صندوق بازنشستگی استان جوابیه ای به خراسان رضوی ارسال کرد که در ادامه آمده است :
خبر مندرج در روزنامه خراسان مورخ 98.2.31 با تیتر قابل تأمل، از طرف این مدیریت موجب شگفتی گردید چرا که از خبرنگار متعهد و خبره ای چون جناب حمیدی توقع بیش از این ها بود. خبری که در اصل باید انعکاس دهنده دغدغه و نگرانی و تلاش های این مدیریت، برای جبران بخشی از نیازهای بازنشستگان و وظیفه بگیران معزز استان باشد، با کمی سهل انگاری و کم لطفی به گونه ای دیگر مطرح شد. مکاتبات متعدد این مدیریت به منظور متقاعد کردن اداره کل صنعت، معدن و تجارت برای تخصیص کالای یارانه ای به جامعه پیش کسوتان، خود گواه این مدعاست و عدم همکاری لازم اداره کل موصوف برای نوع و نحوه توزیع به رغم آن چه در گفته های معاون اداره کل پیش گفته آمده است، موجب گردید تا این مدیریت به رغم این که در شرح وظایفش پیگیری، تخصیص و توزیع کالاهای اساسی نبوده، نیست و نخواهد بود و صرفا جهت همراهی با جامعه هدف و رفع بخشی از نیازهای اساسی ایشان، مکاتبه ای با مدیریت حقوقی صندوق بازنشستگی کشوری در تهران برای هموار نمودن امور پیش رو انجام دهد، فلذا ضمن رصد مراکز توزیع بسیاری در سطح استان، همزمان، با مدیر فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش – که دارای شعب متعدد در استان است – رایزنی ها انجام گردید تا پس از تایید موارد توسط اداره کل حقوقی صندوق بازنشستگی کشوری، مراتب به کانون های بازنشستگی جهت عملیاتی نمودن طرح ابلاغ گردد.در متن خبر از زبان معاون بازرگانی صمت آمده است: «هنوز موفق به تعیین شبکه توزیع برای بازنشستگان نشده ایم» که این موضوع با آن چه در واقع گفته و پیگیری شده است، کاملا مغایرت دارد و کانون های بازنشستگی با همکاری فروشگاه های افق کوروش آمادگی خود را برای توزیع اعلام نموده اند.
در بخش دیگری از خبر، از قول این مدیریت عنوان شده است: «صندوق تعهدی به توزیع کالاهای اساسی ندارد اما خودمان درخواست دادیم» این موضوع کاملا مطابق با واقع است و در شرح وظایف صندوق بازنشستگی کشوری توزیع کالاهای اساسی نیامده است و این مدیریت به صورت خودجوش و در راستای ارتقای منزلت و کمک به جامعه پیش کسوتان جامعه اداری این طرح را پیشنهاد داده و پیگیری نمود و مقدمات کار نیز فراهم گردید. در نهایت این که مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری با سابقه ای درخشان در امر خدمت رسانی به بازنشستگان عزیز که ولی نعمتان ما هستند، با انجام و ارائه خدمات رفاهی قابل توجه علاوه بر این که در نزد پروردگار متعال روسفید است، در نزد جامعه هدف نیز سربلند است و اخبار کذب و ضد و نقیض خدشه ای به ساحت این مدیریت وارد نکرده و نخواهد کرد، برعکس، این گونه موضع گیری ها موجب ایجاد انگیزه مضاعف برای امر خدمت رسانی خواهد شد.جهت مزید اطلاع خبرنگار محترم و مسئولان اداره کل صمت (بازنشستگان محترم خود از خدمات مدیریت اطلاع کافی دارند) بخشی از فعالیت های این مدیریت به شرح ذیل اعلام می گردد:
1 – تاسیس باجه بانک صادرات در محل ساختمان مدیریت برای رفاه حال مراجعان و حذف رفت و آمدهای غیرضروری و پرهزینه


2 – فراهم نمودن مقدمات انتقال ساختمان مدیریت به بولوار فردوسی که سهل الوصول تر از مکان فعلی است پس از 25سال
3 – عقد قرارداد با آستان قدس رضوی به منظور بهره مندی رایگان بازنشستگان و موظفان از موزه ها و کتابخانه های آن در کل کشور
4 - تجهیز خانه امید بازنشستگان به خدماتی نظیر پزشک عمومی، سالن مطالعه و امانت کتاب، اتاق ورزش و سالن سمینار
5 – عقد قرارداد با موسسه سرزمین موج های آبی برای استفاده از مجموعه مذکور با تخفیف های 20 تا 50درصدی
6 – پرداخت تسهیلات ضروری 4درصدی به 80درصد از بازنشستگان استان طی سال های 95، 96 و 97
7 – پرداخت تسهیلات 18درصدی تا سقف 200 میلیون ریال بدون تشریفات و سپرده وثیقه به حدود 3500نفر
8 – اعزام بازنشستگان متقاضی به تورهای سیاحتی و زیارتی با پرداخت یارانه سفر به تعداد 25000نفر ( در یک سال)
9 – برگزاری همایش های متنوع فرهنگی، اجتماعی و ورزشی طی سال های گذشته و کسب مقام نایب قهرمانی جشنواره ورزشی بازنشستگان در سطح ملی توسط تیم بازنشستگان استان خراسان رضوی که نتیجه فراهم نمودن مقدمات تمرینات این عزیزان بود.
10 – صدور احکام بازنشستگان آموزش و پرورش به تعداد 2500نفر در عرض کمتر از 10 روز که از ابتدای تاسیس بی سابقه و بی نظیر بوده است.
11 – اجرای طرح عظیم پرداخت مستقیم حقوق از شهریورماه سال 1395 به طوری که حقوق بازنشستگان قبل از سی ام هر ماه مستقیما به حساب حقوقی ایشان واریز می گردد.
12 – سیستمی نمودن تمام امور رفاهی بازنشستگان استان – به صورت خودجوش توسط این استان – از قبیل پرداخت تسهیلات سیستمی، حضور در همایش های مختلف و ... ، رعایت انصاف و برقراری عدالت.
در پایان از خبرنگار محترم روزنامه خراسان درخواست دارد جهت اعاده حیثیت حقوقی این مدیریت نسبت به درج اصلاحیه خبر اقدام و در انتقال عبارات جانب امانت را رعایت نمایند. در متن خبر جمله ای از زبان این مدیریت نقل شده است با این مضمون که «... تهیه ساز و کار توزیع کالای اساسی در چارچوب وظایف سازمانی بنده و اصلا در شأن وظایف بنده نیست»در جمله موصوف قسمت انتهایی جمله گفته شده بود ... در شرح وظایف بنده نیست نه در شأن وظایف بنده و بین شأن و شرح تفاوت هاست.
مطلب دیگر این که خبرنگار محترم هنوز اسم دقیق دستگاهی را که با مدیر آن مصاحبه داشته است، به درستی نمی داند حال آن که کانون بازنشستگی با صندوق بازنشستگی دو نهاد کاملا مجزاست. کانون های بازنشستگی تشکل های مردم نهاد غیررسمی هستند و تقریبا هر دستگاهی یک کانون بازنشستگی دارد و صندوق بازنشستگی یک دستگاه کاملا دولتی و زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دومین صندوق بازنشستگی بزرگ از 18صندوق بازنشستگی در کل کشور می باشد.
علیرضا کریم دادی
مدیر استان خراسان رضوی

خراسان :اگر چه بیشتر مطالب ارائه شده در جوابیه مدیر صندوق بازنشستگی استان ارتباط مستقیم با موضوع اصلی و مورد نقد گزارش خراسان رضوی نداشت اما برای اطلاع رسانی درباره عملکرد این صندوق، این فرصت را  در اختیار صندوق بازنشستگی استان قرار دادیم و همه متن جوابیه به صورت کامل منتشر شد.هدف از تهیه و انتشار این گزارش، رسیدگی به 111 هزار خانوار بازنشسته استان که معطل تعیین ساز وکار برای دریافت کالاهای اساسی هستند، بوده است.اصل گزارش خراسان رضوی این بود که بازنشستگان به دریافت کالاهای اساسی طرح تنظیم بازار نیاز دارند و بالاخره باید این کالاها از کانالی که شأن بازنشستگان رعایت شود، توزیع شود.جامعه چند صدهزارنفری بازنشستگان استان معطل تعیین شبکه توزیع اقلام و کالاهای اساسی است و متولیان هنوز درگیر تعیین یک فروشگاه مشخص هستند که آیا بشود یا نشود.این که مدیر صندوق از واژه شان یا شرح استفاده کرده است (که البته با استناد به فایل صوتی مصاحبه بیشتر کلمه شان استنباط می شود تا واژه شرح  اما) موضوع بحث اصلی نیست ، موضوع این است که بالاخره نهادی باید این کار را انجام دهد؛ اگر صندوق بازنشستگی استان به دنبال کمک به بازنشستگان است، این کار را انجام دهد و روزنامه خراسان رضوی نیز پیگیری می کند تا کالاهای اساسی طرح تنظیم بازار توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به این صندوق یا شبکه توزیع مشخص شده توسط این صندوق، برای توزیع تحویل شود.مسئله این است که هم اکنون شبکه ای برای توزیع کالاهای اساسی طرح تنظیم بازار میان بازنشستگان استان وجود ندارد؛ چه فرد یا نهادی باید این موضوع را حل کند؟سازمان صمت که می گوید نمی تواند، مدیر صندوق بازنشستگی استان هم که می گوید وظیفه بنده نیست؛ بالاخره بازنشستگان چگونه باید این کالاها را دریافت کنند؟