روسیه،فرانسه و آلمان بر حفظ برجام تاکید کردند

روسای جمهوری روسیه و فرانسه و صدر اعظم آلمان در گفت وگوی تلفنی سه جانبه بر اهمیت حفظ برجام تاکید کردند.
دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد: ولادیمیر پوتین، امانوئل مکرون روسای جمهوری روسیه و فرانسه و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در مذاکره تلفنی درخصوص اوضاع پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت وگو و بر اهمیت حفظ این توافق بین‌المللی که عامل کلیدی در حفظ ثبات و امنیت بین‌المللی است، تاکید کردند.
سران روسیه، فرانسه و آلمان برپایبندی کشورهای متبوع خود به همکاری‌های سودمند با ایران در عرصه تجاری و اقتصادی تاکید کردند.
* روسیه خواستار برگزاری نشست کمیسیون برجام شد


در همین ارتباط، وزارت امور خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای خواستار نشست کمیسیون مشترک برجام شد.
وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه خود خاطرنشان کرد: ضرورت برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام آشکار است.
در ادامه بیانیه گفته شده است: انتظار داریم زمان برگزاری این نشست تعیین شود تا کشورهای شرکت‌کننده در برجام با همکاری یکدیگر راههای بهبودی اوضاع برای حفظ تضمین شده این توافق بین‌المللی را مشخص کنند.
در ادامه این بیانیه آمده است: به دقت اوضاع اجرای برجام را زیر نظر داریم و متوجه اخبار رسانه‌ها شدیم که از آن چنین برداشت می‌شود که تهران چهار بار حجم غنی سازی اورانیوم را که در سایت هسته‌ای نطنز تولید می‌شود افزایش داده است.
در بیانیه خاطرنشان شده است: اهمیت اصولی دارد که این اقدامات تحت کنترل کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جریان دارد و از نقطه نظر رعایت تعهدات ایران در چارچوب برجام هیچ مشکلی بروز نمی‌کند.
«آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پیش در جریان تحولات فرا رو قرار گرفته بود و همه تشریفات تعیین شده رعایت شده است.»
«ایران حتی با افزایش تولید اورانیوم غنی شده در چارچوب پارامترهای تعیین شده در برجام می‌ماند. به عبارت دیگر وضعیت پیش آمده نمی‌گوید که ایران تعهدات خود را در چارچوب برجام نقض می‌کند.
در ادامه بیانیه گفته شده است: با این حال در مجموع دورنمای برجام نگران‌کننده است. معتقدیم که همه طرف‌های شرکت‌کننده باید سریعا تلاش‌های مشخص برای حفظ قابلیت اجرایی و پایداری برجام بکار گیرند. ضامن این روند اجرای کامل تعهدات همه کشورهای عضو برجام است.
« امیدواریم که از تشدید بیشتر اوضاع جلوگیری شود. این وضعیت تا اندازه زیادی به شرکای اروپایی و توانایی آنها برای پاسخ شایسته به نگرانی‌های ایران بستگی دارد تا شرایط برای برقراری روابط اقتصادی و بازرگانی شرکت‌های اروپایی علاقه‌مند به همکاری با ایران فراهم شود.»
وزارت خارجه روسیه در پایان بیانیه خود آورده است: امیدواریم تا زمانی که اقدامات مشترک جریان دارد ایران از گام‌های بعدی برای توقف اجرای تعهدات خود در چارچوب برجام بپرهیزد.
* ریابکوف: نیاز جدی به گفت وگو درباره برجام فرا رسیده است
معاون وزیر امور خارجه روسیه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای این کشور هم اعلام کرد: نیاز جدی به مذاکره در خصوص برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) فرا رسیده است.
سرگئی ریابکوف با بیان این مطلب افزود: روسیه خواهان برگزاری فوری نشست کمیسیون مشترک برجام است.
مقام روس تصریح کرد: اقدامات اخیر ایران متناقض برجام نیست اما در هر صورت نیاز به برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام وجود دارد تا مجموعه مسائل انباشته شده را بررسی کنیم.
وی با تاکید بر لزوم برگزاری این نشست اضافه کرد: باید در گفت وگوی با یکدیگر درک کنیم که در این شرایط چکار باید کرد.
مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای روسیه گفت: متاسفانه از هماهنگ‌کننده اروپایی کمیسیون مشترک هنوز هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم ضمن اینکه مسکو می‌خواهد که این گفت وگوها شامل همه مسائل موجود شود.
«من این واقعیت را درک می‌کنم که اقدامات کنونی ایران ناقض برجام نیست و هر چیزی که اعلام شده تصمیم ایران برای اجرای تعهدات داوطلبانه این کشور بود.»
وی ادامه داد: اما با این وجود مسائل دیگری وجود دارد ازجمله باید ساز و کار اینستکس را راه‌اندازی کرد و درباره پرداخت‌های مالی گفت وگو و آن را برای کشورهای دیگر قابل استفاده کرد.
ریابکوف تصریح کرد: همه این مسائل باید در کمیسیون مشترک بررسی شود، زمان کافی وجود دارد و نباید مساله را بزرگنمایی کرد.
ریابکوف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آمریکا اقداماتی را در مورد ایران ازجمله در خلیج فارس انجام می‌دهد و امید بسته که اعصاب برخی تحت فشار خرد شود.
وی افزود: مهم این است که نباید اوضاع متشنج شود و ما شاهد هستیم آمریکا و برخی متحدانش در منطقه خلیج فارس چنین اقدام می‌کنند.
سایر اخبار این روزنامه
معاون اقتصادی وزارت کشور: 250 هزار میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای تولیدی پرداخت شد رئیس قوه قضائیه: از آزادی مطبوعات حمایت می‌کنیم کره شمالی درباره آینده رابطه با آمریکا هشدار داد دو روزنامه‌نگار ناپدید شده اردنی و یمنی در بازداشت عربستان سعودی هستند کناره‌گیری دو دستیار ارشد دیگر کاخ سفید پهپاد یمنی آشیانه جنگنده‌های عربستان در نجران را هدف قرار داد کنگره آمریکا: مقام‌های دولت ترامپ گفتند درپی جنگ با ایران نیستیم جمعی از دانشجویان با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به اظهارات همتای فرانسوی دکتر روحانی در جلسه شورای اداری استان آذربایجان غربی: ایران مظهر ایستادگی و ایمان مردم در برابر کفر است وزیر ارشاد: 80 هزارتن کاغذ با ارز 4200 تامین می‌شود رئیس کل بانک مرکزی: بانک مرکزی در برخورد با متخلفین در هر موقعیتی جدی است در اردیبهشت ماه؛ افزایش نرخ تورم به 34.2 درصد روسیه،فرانسه و آلمان بر حفظ برجام تاکید کردند وزیر علوم اعلام کرد ارائه پیشنهاد اختصاص سهمیه کنکور برای بحران‌های طبیعی به شورای عالی انقلاب فرهنگی تحلیل سیاسی هفته