نتایج انتخابات پارلمانی فیلیپین دست دوترته باز شد

همدلی| گروه جهان: متحدان رئیس‌جمهور رودریگو دوترته پیروزی قاطعی در انتخابات این هفته در فیلیپین کسب کردند که به معنای افزایش قدرت سیاسی او خواهد بود. با این پیروزی، آخرین مانع بر سر راه دوترته از بین خواهد رفت و او خواهد توانست برنامه‌ها و ایده‌های خود را، از قبیل بازنویسی قانون اساسی و بازگرداندن مجازات اعدام با حمایت و آزادی بیشتر پی بگیرد.
در این انتخابات پارلمانی، هر دو مجلس در اختیار اکثریت حامی دوترته‌ای قرار می‌گیرد که حمایت گسترده مردمی را نیز پشت سر خود دارد. در این دوره، ۱۲ کرسی از ۲۴ کرسی سنا پای صندوق بودند که ۹ کرسی به حامیان دوترته رسید و سه کرسی در اختیار نامزدهای مستقل قرار گرفت. لیبرال‌های رقیب دوترته، هیچ موفقیتی در سنا نداشتند و در نتیجه این انتخابات فقط ۴ سناتور باقیمانده خواهند داشت. انتقادها از آنچه بی‌رحمی در سیاست ضد مواد مخدر دوترته خوانده می‌شود، تاثیر چندانی بر افکار عمومی نداشته و او محبوبیت بالایی در میان مردم دارد.
کنترل مجلس پایین‌تر پارلمان نیز در اختیار متحدان دوترته باقی ماند. این مجلس لایحه‌های مطلوب دوترته برای بازگرداندن مجازات اعدام و بازنویسی قانون اساسی را پیش تر تایید کرده بود.
ژاپن تایمز می‌نویسد، یکی از سناتورهای تازه‌وارد رونالد دلا روسا رئیس پلیس سابق و اولین اجراکننده برنامه سنگین و سختگیرانه دوترته برای مقابله با فروش مواد مخدر بود. در این پروژه طبق آمار ۵هزار و۳۰۰ نفر کشته شدند، اما فعالان محلی می‌گویند آمار واقعی تلفات لااقل سه‌برابر این تعداد بوده است. آن‌ها می‌گویند تلفات این برنامه در حد و اندازه‌های جنایت علیه بشریت بوده‌است. دلا روسا به خبرنگاران گفت اولین اولویتش بازگرداندن اعدام خواهد بود و روی آن متمرکز خواهد شد. بی‌بی‌سی می‌نویسد، فعالان حقوق بشر نگران این هستند که با سمت جدید دلا روسا، او حالا از دسترس هر گونه اقدام حقوقی دور خواهد ماند. پلیس می‌گوید تلفات این سیاست در دفاع پلیس از خود کشته شده‌اند.


کریستوفر گو مشاور دوترته و آیمی مارکوس، دختر فردیناند مارکوس دیکتاتور فقید فیلیپین که در سال ۱۹۸۶ سرنگون شد، از جمله سناتورهای تازه‌وارد پارلمان آینده خواهند بود.
این انتخابات همچنین با پیروزی‌هایی برای سیاسیون خانواده دوترته نیز همراه بود. سارا دوترته که به عنوان گزینه احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۲ از او نامبرده می‌شود، کرسی خود را به عنوان شهردار داوائو حفظ کرد و برادرش سباستین هم به عنوان کرسی معاونت او را برد. بزرگترین پسر دوترته، پائولو دوترته نیز وارد مجلس نمایندگان شد.
از جمله ایده‌ها و طرح‌های دوترته که ممکن است در پارلمان جدید وارد قانون شود، تغییر ساختار کشور به یک جمهوری فدرال خواهد بود. دوترته همچنین تمایل خود را به حذف یا تغییر محدودیت تک‌دوره‌ای ریاست‌جمهوری‌اش که تا سال ۲۰۲۲ خواهد بود را نشان داده است تا بتواند دوران طولانی‌تری برای ریاست‌جمهوری خود ترتیب دهد. او همچنین محدودیت‌های قدرت ریاست‌جمهوری را نیز در دستور کار داشته است.
ریچارد حیدریان، تحلیلگر سیاسی در این باره به ژاپن تایمز می‌گوید: «ارزیابی بدبینانه این است که در حال تماشای تحول کامل نظام سیاسی فیلیپین در سال‌های پیش رو هستیم، بسیار فراتر از ۲۰۲۲ که بناست دوران دوترته پایان یابد.
رامون کسیپل دیگر کارشناس این حوزه درباره معنای پیروزی دوترته توضیح می‌دهد: «این نشانه واضحی است که مردم پشت سر او خواهند بود، وقتی لوایح و فرایندهایی را پیش می‌برد که پیشتر به هیچ جا نمی‌رسیدند.» او درباره شکست سنگین لیبرال‌های مخالف دوترته می‌گوید: «رای‌دهندگان نتوانستند با مسائلی که مخالفان در انتخابات برجسته کردند، ارتباط برقرار کنند. کل موضوع هم شکست دوترته بود.»
از سوی دیگر اما ایریس اروگی، استاد علوم سیاسی دانشگاه دیلیمان در فیلیپین به بی‌بی‌سی می‌گوید این پیروزی لزوما به معنای چراغ سبز کامل در مقابل او نیست: «بعضی از سناتورها فقط به این دلیل حامی دوترته شده‌اند که او محبوبیت قاطعی دارد.» او می‌گوید اگر نظر مردم علیه او برگردد، ممکن است برخی سناتورها دست از حمایت از او بردارند.