خبر های داغ ۳ پرونده مهم اقتصادی

هادی محمدی – سخنگوی دستگاه قضا این هفته در حالی برای سومین بار در نشست خبری حاضر شد که اخبار داغی از احکام جدید مفسدان اقتصادی به ویژه حسین هدایتی مشهور به عابر بانک فوتبال ، پرونده پوری حسینی ، سرانجام ارزهای صادراتی کاغذ ، پرونده های خودرویی و بازداشت دو جاسوس وابسته به آمریکاو عربستان برای بیان در جمع خبرنگاران داشت.به گزارش خراسان ،غلامحسین اسماعیلی در ابتدای نشست خبری خود با رسانه ها با اشاره به احکام قطعی برخی پرونده‌های مفاسد اقتصادی، اظهار کرد: در پرونده مربوط به حسین هدایتی، طبق رأی صادره از دادگاه ویژه مبارزه با جرایم اقتصادی، وی به جرم اخلال عمده در نظام پولی کشور به تحمل ۲۰ سال حبس و محرومیت دایم از به کارگیری در خدمات دولتی و رد مال معادل ۴۸۸ میلیارد تومان به نفع بانک سرمایه و تحمل ۷۴ ضربه شلاق در انظار عمومی محکوم شده است.
وی افزود: متهمان دیگر شامل سید مهدی موسوی نژاد به جرم اخلال در نظام اقتصادی به تحمل ۱۵ سال حبس، مجتبی کیان پیشه به جرم معاونت در اخلال در نظام اقتصادی به تحمل ۵ سال حبس و محمد محسنی آهویی به ۱۰ سال حبس محکوم شده‌اند.
استقبال قوه قضاییه از رسیدگی به وضعیت ارزهای صادراتی
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات وزیراقتصاد مبنی بر وضعیت مبهم ارزهای وارداتی و صادراتی و درخواست برای ورود قوه قضاییه ، اظهار کرد: باید از وی پرسید چرا به کسانی که این گونه رفتار می‌کنند ارز می‌دهید؟ این هنر نیست برای یک وزیر و برای یک مقام مسئول که بیاید به ما اعلام کند 30 یا 50 درصد ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصادی کشور بر نگشته است. لیستی می‌فرستند به نزد یکی از مقامات قضایی و از افراد در لیست هم شکایت نمی‌کنند. البته اگر گزارش داده شود، ضمن این که از قصورشان گلایه‌مند هستیم، حتماً وظیفه قانونی خود را انجام خواهیم داد.


اسماعیلی در خصوص آخرین وضعیت پرونده رئیس سازمان خصوصی سازی و در پاسخ به این سوال که ممنوع‌الخروجی پوری حسینی چگونه است؟ گفت: تا آن جا که اطلاع دارم در این باره تصمیم جدیدی گرفته نشده است.
صدور حکم برای 2 جاسوس آمریکا و عربستان
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره محکومیت دو جاسوس به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، گفت: پرونده‌هایی را در حوزه سرویس‌های جاسوسی کشورهای مختلف از جمله آمریکا و انگلیس و برخی کشورهای عربی در دستور کار داریم که به تازگی دو نفر از جاسوس های وابسته به سرویس آمریکا و سرویس عربستان، احکامشان صادر شده است.
پرونده احمد عراقچی در دادگاه
اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده‌های سیف، عراقچی و سالار آقاخان گفت: پرونده عراقچی و آقاخان با نقص از ناحیه دادگاه به دادسرا اعاده شد. دادگاه باید درباره عراقچی و سالار آقاخان نواقص را برطرف کند اما این ها برخی مسائل را به اشخاص دیگری نسبت داده بودند و از این جهت نمی‌توانست کسی را که در کیفرخواست نیست و اظهاراتش اخذ نشده و اظهارات او مؤثر است، شخصاً احضار و از او تحقیق کند. دادسرا تحقیقات را تکمیل کرده است و پرونده در همین هفته به دادگاه اعاده شد.
15 نفر در پرونده واردات کاغذ بازداشت هستند
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درباره تخلفات در حوزه تخصیص ارز برای واردات کاغذ اظهار کرد: تخصیص ارز در حوزه واردات کاغذ به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت و تا الان صرفاً در حوزه تخصیص ارز و واردات کاغذ پنج پرونده در دادسرای تهران تشکیل شده که ۱۵ نفر در این زمینه بازداشت هستند.
شورای عالی امنیت ملی می تواند محدودیت های خاتمی را لغو کند
اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که امکان کاهش محدودیت‌های رئیس دولت اصلاحات با توجه به نزدیک شدن به انتخابات مجلس و افزایش مشارکت مردم وجود دارد یا خیر؟ گفت: محدودیت‌های اشاره شده، محدودیت‌های مصوب شورای عالی امنیت ملی کشور است بنابراین تغییر در وضعیت باید از طریق خود نهاد ذی‌ربط و نه از سوی قوه قضاییه انجام شود.
قانون رسیدگی به اموال مسئولان این هفته ابلاغ می شود
رئیس کل دادگستری استان تهران در پاسخ به سوالی درباره رسیدگی به دارایی مسئولان و راه‌اندازی سامانه‌ای در این زمینه گفت: افراد مکلف شده اند که در آغاز و پایان دوره مسئولیت بر اساس خود اظهاری فهرست دارایی خود را اعلام کنند که محرمانه است و در آیین نامه این قانون که توسط قوه قضاییه تدوین شده و در این دوره مورد اهتمام قرار گرفته و تا پایان این هفته ابلاغ خواهد شد، پیش‌بینی شده که اگر تخلفی مشاهده شد، به مراجع ذی صلاح مانند هیئت های رسیدگی به تخلفات منعکس شود.
پرونده سیف به دادگاه ارسال شد
اسماعیلی در پاسخ به این سؤال که آیا پرونده سیف رئیس کل سابق بانک مرکزی به سرانجام رسیده است یا خیر؟ گفت: این پرونده بعد از تکمیل تحقیقات به دادگاه ارسال شد و با پرونده احمد عراقچی و سالار آقاخان مرتبط است.