پاسخ نمایندگان به نحوه اختصاص اعتبار 10 میلیاردی

از مجموع 18 نماینده استان 13 نماینده چگونگی اختصاص اعتبار 10 میلیاردی را که با نظر آنان و در قالب قانون بودجه 98 برای پروژه‌های عمرانی استان توزیع می شود، شرح دادند که طرح‌های هادی روستایی، تونل ا... اکبر و جاده مرگ از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی ملی استانی بودند که از 180 میلیارد تومان اعتبار در اختیار نمایندگان استان سهم دریافت کردند.به گزارش خراسان رضوی ، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان شنبه گذشته در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان به اعتبارات خاص در قانون بودجه سال 98 اشاره کرده و گفته بود: بیش از 34 میلیارد تومان اعتبارات، مربوط به اعتبارات در اختیار چهار نماینده مشهد در مجلس است. این ردیف درواقع مربوط به سهم 10 میلیاردی هر یک از نمایندگان مجلس برای موارد خاص است که در قانون بودجه 98 ‌مانند قانون بودجه چند سال پیش در نظر گرفته‌شده است.  از 18 نماینده استان که معادل 180 میلیارد تومان اعتبار در اختیار داشتند درخواست کردیم این اعتبارات را به استان بیاورند تا در حوزه انتخاباتی آن‌ها هزینه شود.جمشیدی اضافه کرده بود: برخی نمایندگان اعتبارات خود را به پروژه‌های ملی تخصیص داده‌اند. از تعداد 18 نماینده تنها چهار نماینده مشهد مقدس اعتبارات خود را به پروژه‌های استانی تخصیص دادند که معادل 40 میلیارد تومان است و حدود 13 درصد آن برای برخی ردیف‌های بودجه کاهش پیدا کرد و بقیه برای حوزه انتخاباتی مشهد و کلات در نظر گرفته‌شده است.بر اساس این گزارش طبق توافق دولت و مجلس، در قانون بودجه 98 اعتباری خاص 10 میلیارد تومانی برای هریک از نمایندگان مجلس درنظر گرفته شده است تا بنابر نظر آنان در پروژه‌های عمرانی هزینه شود. در همین زمینه سراغ نمایندگان استان رفتیم تا از نحوه اختصاص این اعتبار اطلاع پیدا کنیم.

اختصاص اعتباربرای راه آهن ، جاده و طرح های هادی
رئیس مجمع نمایندگان استان درباره این اعتبارات به خراسان رضوی گفت: در ابتدا مجمع نمایندگان استان پیگیر بود که با توجه به این که سهم اعتبارات استانی خراسان رضوی در قانون بودجه با ظرفیت و جمعیت استان سازگار نیست، مجموع 180 میلیارد تومان اعتبار به اعتبارات عمرانی استانی اضافه شود.حمید بنایی افزود: باوجود مکاتبات انجام‌شده دولت موافقتی با این موضوع نکرد و کمیسیون تلفیق نیز درخواست کرده بود که نمایندگان اعتبارات را به پروژه‌های ملی استانی تخصیص دهند.نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی درباره نحوه تخصیص 10 میلیارد اعتبار خود اظهار کرد: با توجه به این که یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ملی استانی راه‌آهن مشهد- زاهدان است، پنج میلیارد از این اعتبار را برای تکمیل بخش ریلی گناباد- قائن این طرح اختصاص دادم. علاوه بر این برای تکمیل طرح‌های هادی در شهرستان گناباد و تکمیل جاده مواصلاتی گناباد- مهنه نیز پنج میلیارد تومان اختصاص دادم.

اختصاص به طرح‌های هادی روستایی
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز درباره نحوه تخصیص اعتبار 10 میلیارد تومانی به خراسان رضوی گفت: با توجه به این که  تکمیل طرح‌های هادی روستایی در شهرستان‌های مشهد و کلات نیاز جدی به اعتبارات دارد، ترجیح دادم همه این 10 میلیارد تومان را برای تکمیل طرح‌های هادی حوزه انتخاباتی مشهد و کلات اختصاص دهم.رضا شیران خراسانی افزود: البته ترجیح می‌دادیم که همه اعتبارات را با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در طرح‌های استانی هزینه کنیم؛ در ابتدا کمیسیون تلفیق با درخواست نمایندگان استان موافقت نکرد، اما در روزهای پایانی چهار نماینده دیگر مشهد مقدس موفق شدند سهم این اعتبارات خود را برای پروژه‌های استانی اختصاص دهند که با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان درباره نحوه هزینه کرد آن تصمیم‌گیری می شود.

اختصاص اعتبار برای طرح های آبرسانی  و هادی روستایی
جلیل رحیمی جهان‌آبادی نماینده مردم باخرز، تایباد و تربت‌جام در مجلس نیز در این باره به خراسان رضوی گفت: بنده با توجه به اهمیت توسعه آب‌رسانی روستایی در حوزه انتخاباتی باخرز، تایباد و تربت‌جام، 8 میلیارد تومان از اعتبارات را برای تکمیل طرح‌های آبفای روستایی حوزه انتخاباتی خود و  دو میلیارد تومان دیگر را نیز برای تکمیل طرح‌های هادی روستایی در حوزه انتخاباتی‌ام اختصاص دادم.



اعتبار 7.5 میلیاردی  برای جاده مرگ
بهروز بنیادی نماینده مردم بردسکن، خلیل‌آباد و کاشمر در مجلس شورای اسلامی نیز درباره چگونگی اختصاص این اعتبار 10 میلیاردی  به خراسان رضوی گفت: با توجه به این که این اعتبارات تنها باید به طرح‌های ملی استانی اختصاص پیدا می کرد، بنده 7.5 میلیارد تومان برای اجرای پروژه باند دوم شادمهر-کاشمر-بردسکن- انابد و 2.5 میلیارد تومان نیز برای اجرای طرح‌های هادی روستایی در حوزه انتخاباتی کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد اختصاص دادم.

اعتبار 10 میلیاردی برای جاده سنگان –خواف- رشتخوار تربت‌حیدریه
محمود نگهبان سلامی نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی نیز درباره نحوه اختصاص این اعتبار به خراسان رضوی گفت: بنده کل اعتبار 10 میلیارد تومانی را به پروژه چهار بانده کردن جاده سنگان-خواف-رشتخوار-تربت‌ حیدریه اختصاص دادم.

اعتبار 10 میلیاردی برای روستاهای تربت‌حیدریه و مه ولات
سعید باستانی نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی نیز درباره نحوه اختصاص این اعتبار 10 میلیارد تومانی در گفت و گو با خراسان رضوی اظهار کرد: به دلیل اهمیت اجرا و تکمیل طرح‌های هادی روستایی بنده تمام اعتبار 10 میلیاردی سهم خودم را برای تکمیل طرح‌های هادی روستایی در شهرستان‌های حوزه انتخابی خود اختصاص دادم.

اختصاص اعتبار به پروژه های راه آهن جاده و تکمیل ورزشگاه
حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: بنده این اعتبار  را برای تکمیل پروژه‌های راه‌آهن سلطان‌آباد به سبزوار، طرح‌های روستای حوزه انتخابیه، دو بانده شدن جاده سبزوار- سلطان‌آباد، تکمیل ورزشگاه 15 هزارنفری سبزوار و بخشی از این اعتبارات را برای پرداخت بدهی‌های دانشگاه علوم پزشکی سبزوار اختصاص دادم.

اعتبار در اختیار شورای برنامه‌ریزی استان
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی هم درباره نحوه اختصاص اعتبار 10 میلیارد تومانی در اختیار خود برای پروژه‌های عمرانی استان به خراسان رضوی گفت: همه تلاش این بود که برای تقویت اعتبارات استانی در قانون بودجه 98 سهم نمایندگان استان را به اعتبارات پروژه‌های عمرانی استانی اختصاص دهیم.حجت‌الاسلام نصرا... پژمان فر افزود: بنده مانند دیگر نمایندگان مشهد اعتبار 10 میلیاردی سهم خود را با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با توجه به اشراف این سازمان به پروژه‌های اولویت‌دار، برای تکمیل پروژه‌های عمرانی استانی اختصاص دادم.وی ادامه داد: البته این اختصاص سهم ویژه به نمایندگان چند سال پیش هم در قانون بودجه وجود داشته است. امسال نیز پس از جمع‌بندی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان نحوه اختصاص اعتبارات چهار نماینده مشهد مشخص می شود.

تونل ا... اکبر و اعتبار خاص 10 میلیاردی
حاتمیان نماینده درگز هم گفت: همه 10 میلیارد تومان را با توجه به اهمیت احداث تونل ا... اکبر در راستای توسعه ملی، استان و شهرستان به همین پروژه اختصاص دادم.
 

اعتبار ۵ نماینده مشهد را بحرینی مدیریت می کند
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مشهد، در پاسخ به سؤال خبرنگار ما گفت:موضوع این اعتبار پنج نماینده مشهد را حجت‌الاسلام والمسلمین حسین زاده بحرینی مدیریت می‌کند.

اختصاص اعتبار به ورزشگاه ، جاده و دانشگاه علوم پزشکی
رمضان علی سبحانی فر نماینده سبزوار، جوین، جغتای و خوشاب هم گفت: این مبلغ در اختیار نماینده قرار نمی‌گیرد بلکه با مشورت نماینده‌ها، پروژه‌ها برای اجرا پیشنهاد می‌شود و این مبلغ باید برای پروژه‌هایی که ردیف ملی دارد، اختصاص پیدا کند  و اگر این مبلغ برای  پروژه‌های غیر ملی اختصاص یابد، هزینه نمی‌شود و می‌سوزد و اختصاص پیدا نمی‌کند. به همین دلیل این مبلغ را به پروژه‌های ملی که در سبزوار وجود داشت ازجمله  ورزشگاه 15 هزار نفره سبزوار، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، مسیر جاده سبزوار جوین و بنیاد مسکن اختصاص دادم که با بنیاد مسکن توافق کردیم به همان میزان که ما اعتبارات اختصاص می‌دهیم، بنیاد مسکن هم از اعتبار ملی خود برای اجرای پروژه‌ها اختصاص دهد تا بتوانیم در روستاهای بیشتری طرح هادی را اجرا کنیم.

چون اعتبارات در استان بی‌فرجام است به طرح‌های ملی اختصاص دادم
سید احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده فریمان گفت: این مبلغ را به سه پروژه که در استان اجرا می‌شود و اجرای آن بر عهده نهاد‌ها و سازمان‌های ملی است، اختصاص دادم و دلیل ما هم برای این کار این است که متأسفانه وقتی در استان  این بودجه‌ها صرف می‌شود، بدون فرجام می‌ماند و به همین دلیل است که از 18 نماینده استان 14 نماینده این بودجه را به پروژه‌های ملی موجود در استان اختصاص داده‌اند. از طرفی در شهرستان فریمان مهم‌ترین پروژه‌ها که با بهره‌برداری آن در این شهرستان گرهی از مشکلات شهرستان باز می‌شود، پروژه‌های ملی موجود در این شهرستان است. بنده این بودجه را به راه‌آهن مشهد-فریمان، جاده مشهد- سرخس و طرح‌های هادی روستایی اختصاص داده‌ام.

3 میلیارد برای علوم پزشکی
نماینده  مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی نیز درباره چگونگی صرف مبلغ مذکور و پیشنهاد این نماینده در طرح های عمرانی شهرستان نیشابور به خراسان رضوی گفت: بنده این بودجه را به  پروژه های شهرستان که ردیف ملی دارد، اختصاص دادم .حمید گرمابی افزود: از مجموع 10 میلیارد تومان، سه میلیارد برای دانشکده علوم پزشکی و دانشگاه دولتی نیشابور، ۵/۱میلیارد برای تکمیل قسمتی از شبکه فاضلاب شهری، 750 میلیون برای تکمیل ساختمان پزشکی قانونی، یک میلیارد برای ساخت قرارگاه فرماندهی انتظامی، یک ‌میلیارد برای انتقال آب از سد بار و دو میلیارد به بنیاد مسکن برای تکمیل راه‌های روستایی و بخشی از این مبلغ را نیز برای تکمیل ورزشگاه انقلاب تخصیص دادم.وی ادامه داد: در سال‌های قبل اختصاص بودجه به این صورت نبود، بلکه در مواردی که تشخیص می‌دادیم در شهرستان نیاز به تأمین بودجه است، پیشنهاد‌هایمان را ارائه می‌دادیم و عدد مشخصی وجود نداشت و امسال به‌طور مشخص این مبلغ را با اولویت پروژه‌های ملی به شهرستان‌ها اختصاص دادند .این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اگر دولت می‌خواست دراین‌باره تصمیم بگیرد شاید تصمیمش بر اساس اولویت‌ها و تکمیل پروژه‌ها در شهرستان‌ها نبود و به همین دلیل درباره نحوه و تشخیص هزینه کردها از نمایندگانی که به‌صورت دقیق در جریان امور شهرستان هستند، سؤال کرده است.

5 نماینده به تماس تلفنی پاسخ ندادند
 علاوه بر این طی تکمیل این گزارش سعی کردیم  از طرق مختلف با جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و کلات، محمد دهقان نماینده مردم طرقبه، شاندیز و چناران، هادی شوشتری نماینده مردم قوچان و فاروج، هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور و فیروزه و محمدحسین حسین زاده بحرینی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ارتباط برقرار کنیم و از جزئیات اختصاص اعتبارات در اختیار این نمایندگان خبر کسب کنیم که پاسخگوی تماس های خبرنگار خراسان نبودند.