شکست محتوم نشست صهیونیستی "منامه"

بخش اخبار جهان - اجلاس منامه که اولین مرحله از طرح صهیونیستی " معامله قرن " می‌باشد وقرار است اوایل تیر ماه در منامه بحرین تشکیل شود از هم‌اکنون محکوم به شکست است چرا که با مخالفت قاطع تمامی گروه‌های فلسطینی مواجه شده است. در این اجلاس که با دیکته ازسوی رژیم صهیونیستی، کارگردانی آمریکا و پول شیوخ منطقه خلیج فارس برگزار می‌گردد فلسطینی‌ها که طرف اصلی قضیه هستندحضور ندارند و برای نخستین بار است که آمریکا نتوانسته است تاکنون هیچ یک از گروه‌ها و مسئولان فلسطینی حتی گروه‌های به اصطلاح میانه رو را به این اجلاس بکشاند. درحالی که یک مسئول برجسته اسرائیلی از دعوت رسمی آمریکا از این رژیم برای شرکت در کنفرانس اقتصادی در پایتخت بحرین درباره "معامله قرن" خبر داد. این مسئول اسرائیلی افزود، دعوت‌نامه ارسال شده و پاسخ اسرائیل به آن مثبت است.
مخالفت قاطع فلسطینی‌ها
وزیر توسعه اجتماعی فلسطین اعلام کرد که مسئولان فلسطینی هرگز در کنفرانسی که آمریکا اوایل تیر ماه ماه در بحرین با هدف جذب سرمایه‌گذاری‌ها در کرانه باختری و نوار غزه برگزار خواهد کرد، شرکت نخواهند کرد.
احمد المجدلانی، وزیر توسعه اجتماعی و عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) تصریح کرد: فلسطینی‌ها هیچ‌ مشارکتی در نشست منامه نخواهند داشت و هر فلسطینی‌ که در نشست منامه مشارکت کند مزدوری برای آمریکا و اسرائیل به حساب خواهد آمد.


ازسوی دیگر، جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در بیانیه مطبوعاتی خود نسبت به برگزاری این نشست اقتصادی که در بحرین برگزار می‌شود، ابراز نگرانی کرد.
حماس تاکید کرد، این اجلاس اقتصادی که نخستین فعالیت آمریکا برای اجرای طرح صلح موسوم به "معامله قرن" است، با هدف نابودی پرونده فلسطین انجام می‌شود. این جنبش همچنین حصول توافق آتش‌بس شش ماهه با تل‌آویو در نوار غزه را تکذیب کرد.
جنبش حماس نسبت به اهداف خبیث پشت هر اقدام و یا فعالیت‌هایی که به مثابه مقدمه‌ای برای عادی سازی روابط با اسرائیل است و نیز پیوستن کشورهای عربی به اجرای معامله قرن و همچنین پذیرش رویکرد اسرائیل – آمریکا موسوم به "صلح اقتصادی" برای پایان دادن به پرونده فلسطین هشدار داد. این جنبش همچنین از دولت بحرین خواست بامیزبانی از این نشست به فلسطین خیانت نکند.
جنبش حماس از کشورهای عربی نیز خواست به دعوت‌ها برای مشارکت در این کنفرانس پاسخ ندهند و برای مقابله با طرح آمریکا در کنار ملت فلسطین بایستند و از آنها حمایت کنند.
ازسوی دیگر، جبهه مردمی آزادی بخش فلسطین نسبت به خطرات نشست اقتصادی "زهر آگین" که قرار است در بحرین تحت عنوان "صلح برای شکوفایی" برگزار شود، هشدار داد. این جبهه در بیانیه‌ای خواستار موضع واحد فلسطینیان برای رد هرگونه مشارکت رسمی در این کارگاه اقتصادی در بحرین و بازخواست هر فردی شد که بخواهد در این کنفرانس شرکت کند.
در بیانیه مذکور آمده است: برگزاری این تجمع به اصطلاح اقتصادی در بحرین صرفاً تریبونی برای اعلام موافقت رسمی اکثریت عرب‌ها با معامله قرن و اعلام پذیرش دیدگاه نتانیاهو پیرامون صلح اقتصادی است.
جبهه مردمی آزادی بخش فلسطین از ریاست تشکیلات خودگردان خواست دست به ابتکار عمل زده و نشست فوری در سطح سازمان آزادی بخش برگزار کند تا بر سر طرحی یکپارچه و در پیش گرفتن سیاست‌های مشترک برای مقابله با طرح‌های نابودی پرونده فلسطین، ممانعت از تصمیمات حمایتی در نشست سران کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای عربی از اجلاس مشکوک بحرین توافق حاصل شود تا این دو نشست به چه صورت صریح یا تلویحی با معامله قرن موافقت نکنند.
این جبهه ملت‌های عربی و گروه‌های ملی آنها را به تحرک فوری برای حمایت از پرونده فلسطینی، مقابله با سازمان‌های وابسته به آمریکا و طرح‌های خصمانه آنها و سیاستهای عادی‌سازی روابط با اسرائیل ترغیب کرد.
جبهه مردمی آزادی‌ بخش فلسطین به هر نظام عربی که علیه پرونده و حق و حقوق ملت فلسطین توطئه‌چینی کند و یا در تصویب طرح‌های نابودی آن نقش داشته باشند، هشدار داد.
پیش از این "محمد اشتیه"، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین نیز گفته بود: آمریکا با فلسطینیان در خصوص برگزاری کنفرانس آمریکا در بحرین در ماه آتی با هدف جذب سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی در کرانه باختری و نوار غزه رایزنی‌ و مشورتی نکرده است.
کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: آمریکا 4 و5 تیرماه کنفرانس اقتصادی در بحرین برای جذب سرمایه‌گذاری در اراضی فلسطین در راستای اجرای مرحله اول معامله قرن برگزار خواهد کرد. در این کنفرانس نمایندگان دولت‌ها، جامعه مدنی و سرمایه‌گذاران برای آغاز اجرای بخش اقتصادی معامله قرن شرکت خواهند کرد.
حکام عرب بدتراز از ترامپ
در پی مخالفت فلسطینی‌ها، آمریکا قصد کرده است طرح معامله قرن با استفاده از حکام متحدش در جهان عرب پیش ببرد. یک مسئول جنبش جهاد اسلامی فلسطین در واکنش به اعراب همسو با رژیم صهیونیستی می‌گوید: این عرب‌های صهیونیست شده از نتانیاهو و ترامپ بسیار بدترند، آنان شیاطین عرب هستند که از این طرح حمایت می‌کنند. برخی سران عرب خائن حتی به سفارش صهیونیستها جنبش‌های مقاومت فلسطینی را تروریست می‌دانند که این بسیار تاسف برانگیز است.
ناصر ابوشریف با تبیین محتوای طرح معامله قرن در این باره می‌افزاید: صحنه برای اجرای این طرح غربی، صهیونیستی آماده و مواضع دولت‌های عربی بسیارتاسف بار است، امریکا نیز در رفتار و تفکرش تعادل ندارد و می‌خواهد این طرح را به زور و بدون هیچ گفتگویی تحمیل و اجرا کند.
وی اضافه کرد: در گذشته آمریکا به متحدین عرب خود لااقل فرصتی می‌داد تا در تصمیمشان نقشی داشته باشند، اما اکنون می‌خواهد از خارج این طرح را به زور تحمیل کنند.
محور‌های طرح معامله قرن
محور‌های اصلی این طرح ،نخست بر پول و وعده مالی به فلسطینی‌ها، آن هم از جیب رژیم‌های عرب و دوم، تاکید و توجیه باورهای صهیونیستی مبتنی است. به همین خاطر است که دونالد ترامپ درباره معامله قرن،مدام از پول و میلیارد سخن می‌گوید و معاونش بردرستی مواضع رژیم صهیونیستی تاکید می‌کند و به ویرانی مسجدالاقصی و ساخت معبد سلیمان به جای این مسجد مقدس اشاره می‌کند.
ترامپ در نخستین اقدام برای ایجاد زمینه تحقق "معامله قرن"،سفارتخانه امریکا را از تل‌آویو به قدس شریف منتقل کرد که این اقدام به منزله به رسمیت شناختن حاکمیت صهیونیست‌ها بر این شهر مقدس واستراتژیک است.
مساله آوارگان دومین مساله مرتبط با قرارداد قرن است. براساس این قرارداد بازگشت آوارگان فلسطینی منتفی می‌شود و فقط به 40 هزار نفر اجازه بازگشت می‌دهند آن هم افرادی که در سال 1327 از قدس شریف خارج شدند و حتی مقرر شده است که با جلب موافقت این افراد به جای بازگشتشان فلسطین، به آنان پول بدهند.
توسعه شهرک سازی‌ها از دیگر محور‌های معامله قرن است. راه‌های ارتباطی میان شهرک‌های صهیونیست نشین بزرگتر می‌شود و این شهرک‌ها تا مناطق اشغالی رژیم صهیونیستی امتداد می‌یابد و حتی 15 تا 20 درصد کرانه باختری رود اردن نیز به این رژیم اشغالگر ملحق خواهد شد.
مساله مرز‌ها از دیگر ابعاد معامله قرن است. طبق این طرح رژیم صهیونیستی هیچ مرزی برای فلسطین را به رسمیت نمی‌شناسد و همه مرز‌ها به این رژیم غاصب ضمیمه خواهد شد و فقط 32 درصد از کرانه باختری رود اردن برای فلسطینیان باقی خواهد ماند آن هم در جهار چوب کشور یهود!
موضوع غزه از دیگر محور‌های این طرح امریکایی صهیونیستی است. در این طرح اعلام شده است که ارتباط با این منطقه از طریق ایجاد گذرگاه آبی یا مناطق صنعتی در صحرای سینا خواهد بود.
شکست "معامله قرن" در برابر "مقاومت"
با وجود جریان مقاومت تحمیل طرح‌هایی که مبتنی بر انکار واقعیات منطقه باشد، به جایی نمی‌رسد، درحال حاضر سه ضلع «آمریکا و اسرائیل»، «عرب‌ها یا جبهه سازش» و «جبهه مقاومت» سرنوشت فلسطین را مشخص می‌کنند.
تا کنون تقریبا تمام توطئه‌ها‌ی مبتنی برتثبیت موجودیت رژیم صهیونیستی و حذف سیاسی فلسطین بوده است که تمامی این‌ها با پایداری جبهه مقاومت با شکست مواجه شده است.
این شکست‌ها دو دلیل مهم دارد،‌ نخست این‌که یک ملت نزدیک به 15 میلیونی را نمی‌شود انکار کرد، یعنی تعداد فلسطینی‌ها به 15 میلیون نفر می‌رسد،و این‌ یک واقعیت عینی است و نمی‌شود با 5-6 میلیون یهودی، آن‌ها را نادیده گرفت.
دلیل دیگر این است که در سطح منطقه اگر یک جریان سازش وجود دارد و آمریکا بر روی آن حساب باز کرده است، در مقابل یک جریان قوی مقاومت هم وجود دارد و با وجود جریان مقاومت تحمیل طرح‌هایی که مبتنی بر انکار واقعیات منطقه است به جایی نمی‌رسد.
طرح معامله قرن، صدها بار از آن طرح‌های قبلی که همه با شکست مواجه شدند، دارای وضعیت‌های مبهم‌تری است؛ یعنی در طرح معامله قرن باید عربستان و امارات پول هنگفت و بیش از 40 میلیارد دلار را بپردازند، ازسوی دیگر بخش بزرگی از اردن باید جدا شود، قسمتی از کرانه باختری که اکنون سازمان ملل می‌گوید برای فلسطینی‌ها است باید جدا شده و به رژیم صهیونیستی داده شود، همچنین قسمتی از صحرای سینای مصر باید جدا شده و به فلسطینی‌ها داده شود و نیز قسمتی از نوار غزه هم باید به رژیم صهیونیستی داده شود!
بنابراین کاملا واضح است که احتمال موفقیت در این طرح پائین است و توطئه‌ای که علیه فلسطین و منطقه جریان دارد، همان‌طور که طرح‌های قبلی با بیداری فلسطینی‌ها و جبهه مقاومت با شکست مواجه شده، این طرح هم با پایداری و هوشیاری فلسطینی‌ها و مقاومت با شکست مواجه خواهدشد.
سایر اخبار این روزنامه
کاهش لحظه‌ای قیمت خودرو در بازار؛ افت قیمت انواع خودرو از 10 تا 100 میلیون تومان دکتر ظریف: ایران با آمریکا تا زمان احترام واشنگتن به تهران مذاکره نخواهد کرد روسیه: اقدامات ایران درچارچوب برجام است مجمع تشخیص مصلحت نظام: FATF از دستور کار خارج نشده است سخنگوی قوه قضاییه: 15 نفر در مورد موضوع واردات کاغذ تحت تعقیب هستند گزافه‌گوئی‌های جاهلانه رهبر انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از شاعران و استادان زبان و ادب پارسی: انتقاد رهبر انقلاب از ولنگاری زبانی در صدا و سیما با دستور رئیس‌جمهور و از طریق ویدئو کنفرانس انجام شد؛ بهره‌برداری از طرح‌های توسعه منابع آب و خاک نواحی مرزی استان آذربایجان غربی هشدار رئیس سازمان اطلاعات روسیه نسبت به اشاعه «تروریسم ضد اسلامی» در جهان فرودگاه نجران عربستان هدف حمله پهپادی یمن قرار گرفت بنادر پرترافیک با وجود تحریم‌ها اخبار کوتاه اقتصادی شکست محتوم نشست صهیونیستی "منامه" حرم امام خمینی؛میعادگاه عاشقان در لیالی قدر ایجاد 84 هزار فرصت شغلی در مناطق محروم کشور شریعتمداری: پرونده مدیران دو شغله در وزارت تعاون بسته شد