اخبار کوتاه اقتصادی

کالا‌های ضروری یک ساعته از گمرک ترخیص می‌شوند
معاون فنی و امور گمرک ایران اعلام کرد: با دستور مستقیم رئیس جمهوری برای جلوگیری از رسوب کالا در گمرکات تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است و کالاهای ضروری مثل گوشت یک ساعته ترخیص می‌شوند.«مهرداد جمال ارونقی» گفت: گمرک و سازمان صمت طی فراخوانی به همه صاحبان کالا که در ثبت سفارش مشکل دارند، اعلام کردند صاحبان کالا می‌توانند مسائل و مشکلات موجود در این زمینه را به گمرک و وزارت صمت اطلاع دهند.وی ادامه داد: برای کالا‌های ضروری مانند گوشت ظرف یک ساعت تشریفات سیستمی انجام و کالا به در خروج هدایت می‌شود. این نوع کالا‌ها بدون ارزیابی به مسیر سبز که ساده‌ترین فرایند‌های قانونی را دارد ارجاع می‌شود. بر همین اساس طبق دستور رئیس جمهوری همه سازمان‌های همجوار موظفند که همزمان با تخلیه و حمل کالا و قبل از اظهار اقدام به نمونه‌برداری کالا و ارائه مجوز‌های قانونی کنند تا کالا بدون هیچ گونه تاخیری ترخیص شود.وی همچنین در پاسخ به این سوال که پس از دستور معاون اول رئیس جمهوری درباره ترخیص همه کاغذ باقیمانده در گمرکات ظرف دو هفته چه اقداماتی صورت گرفت گفت: هم‌اکنون کاغذ‌های وارد شده به گمرک به صورت طبیعی درحال ترخیص است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.به گفته وی کاغذ در مسیر زرد گمرکی قرار گرفته که در آن تنها اظهارنامه‌ها از نظر اسنادی رسیدگی می‌شود و در صورت وجود سابقه تعیین ماهیت آزمایشگاه از همان نوع کاغذ، بدون نیاز به نمونه‌برداری و تعیین ماهیت مجدد کالای اظهاری، ترخیص انجام می‌شود.جمال ارونقی تاکید کرد: طبق دستور رئیس جمهوری در صورت نیاز و درخواست واحد‌های تولیدی، فعالان مجاز اقتصادی و واردکنندگان کالا‌های اساسی، گمرکات به صورت شبانه روزی فعال هستند و ترخیص کالا را انجام می‌دهند.
تخلیه 3 سد تهران به دلیل احتمال وقوع باران‌های سیل آسا
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران از تخلیه سه سد کرج، لتیان و ماملو به دلیل پیش‌بینی سازمان هواشناسی در مورد احتمال وقوع باران‌های سیل آسا خبر داد.سید حسن رضوی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد آخرین وضعیت سدهای تهران توضیح داد: سد طالقان سرریز شد و سد ماملو نیز در شرف سرریز شدن است. البته درحال حاضر سه سد کرج، لتیان و ماملو تخلیه می‌شوند. به عبارت دیگر درحال حاضر خروجی سدها بیشتر از ورودی آن‌ها است.وی ادامه داد: تخلیه سدها به این دلیل صورت می‌گیرد که سازمان هواشناسی و مجموعه‌های مرتبط با وزارت نیرو برای روزهای آینده بارندگی سیل آسا را پیش‌بینی کرده‌اند که البته احتمال وقوع آن 50 درصد است. اما به دلیل اینکه گرفتار سیلاب نشویم، سه سد را تخلیه می‌کنیم. چنانچه تخلیه صورت نگیرد، سدها سرریز خواهند کرد. اما در هر صورت همه سدهای پنجگانه تهران به جز سد لار تا پایان خردادماه سرریز می‌شوند.مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران درباره میزان ورودی و خروجی سدها نیز توضیح داد: درحال حاضر میزان ورودی سد طالقان حدود 80 مترمکعب در ثانیه است که به همان میزان تخلیه می‌شود. ورود سد لتیان حدود 35 مترمکعب در ثانیه است که حدود 40 مترمکعب در ثانیه تخلیه می‌شود. ورودی سد ماملو حدود 39 مترمکعب در ثانیه است که 35 مترمکعب در ثانیه تخلیه می‌شود. ورودی سد کرج حدود 35 و خروجی آن 30 مترمکعب در ثانیه است.


تجار ایران و روسیه جلسات مشترک می‌گذارند
براساس توافق وزیران انرژی ایران و روسیه، مقرر شد در حاشیه دومین همایش تجاری ایران و قفقاز شمالی، جلسات مشترکی بین تجار دو طرف برگزار شود تا به تفاهم‌های لازم برای اجرای پروژه‌های آتی دست یابند.وزرای نیرو و انرژی ایران و روسیه در تماس تلفنی درباره محورهای پانزدهمین اجلاس مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور که خردادماه امسال در تهران و اصفهان برگزار می‌شود، گفت‌وگو کردند.رضا اردکانیان، وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران، و الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه، درباره نشست آتی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه، دومین همایش تجاری ایران و قفقاز شمالی و پروژه‌های مشترک دو جانبه گفت‌وگو کردند.روسای کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه در این گفت‌وگو ضمن مرور آخرین روند همکاری‌های اقتصادی و پروژه‌های میان دو کشور، در خصوص نحوه برگزاری پانزدهمین اجلاس مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه، برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار اینچه برون، احداث چهار واحد حرارتی توسط روسیه در هرمزگان و… به بحث و گفت‌وگو پرداختند.
زیان انباشته خودروسازان با افزایش تیراژ جبران می‌شود
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، افزایش شمارگان تولید خودرو را بهترین راهکار برای جبران زیان انباشته شرکت‌های خودروساز در شرایط کنونی برشمرد.«سیدجواد حسینی‌کیا» در گفت وگو با ایرنا افزود: در سال «رونق تولید»، بانک‌ها و دولت باید به خودروسازان در تامین ارز کمک کنند و ازسوی دیگر، وام‌های ارزان‌قیمت به خودروسازان اختصاص دهند.وی با اشاره به تحریم‌ها و نوسانات ارزی، خواستار آن شد تا سود وام‌ها دست کم تا یک‌سال از خودروسازان اخذ نشود تا زیان انباشته این شرکت‌ها کاهش یابد.حسینی کیا خاطرنشان کرد: باید حمایت ویژه دو ساله از صنعت خودرو انجام شود تا این صنعت بتواند به جایگاه اصلی خود دست یابد و سپس فضایی ایجاد کرد تا خودروسازان بتوانند وارد رقابت جهانی شده و به تولید محصولات ارزان‌قیمت و رقابت‌پذیر بپردازند.وی تاکید کرد: افزایش سهم بخش خصوصی و مدیریت نیروی انسانی با محوریت استفاده از منابع انسانی کارآمد و متخصص، زمینه رشد بهره‌وری بیشتر در صنعت خودروسازی را فراهم خواهد کرد.بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت حاکی از تولید 42 هزار و 623 دستگاه انواع خودرو در ماه نخست سال 98 است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 47.2درصد کاهش نشان می‌دهد.
افزایش 2.8میلیارد مترمکعبی ظرفیت سدهای کشور تا سال 1400
وزیر نیرو گفت: تا پایان دولت دوازدهم 1521 میلیون مترمکعب به ظرفیت آب تنظیمی سدهای مرزی و 1347 میلیون مترمکعب به ظرفیت تنظیمی سدهای غیرمرزی کشور اضافه می‌شود.رضا اردکانیان در گفت‌وگو با تسنیم گفت: تعداد سدهای ملی بهره‌برداری‌شده نسبت به اوایل انقلاب 9 برابر شده و از 19 سد در سال 1357 اکنون به 172 سد رسیده است.وی افزود: از ابتدای دولت تدبیر و امید، 28 سد بزرگ به بهره‌برداری رسیده که به این ترتیب حجم مخازن سدها به حدود 52 میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.وزیر نیرو با بیان اینکه "براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته 294 میلیون مترمکعب به ظرفیت آب تنظیمی سدهای مرزی و 406 میلیون مترمکعب به ظرفیت آب تنظیمی سدهای غیرمرزی در سال 97 اضافه شد"، تصریح کرد: تا پایان دولت دوازدهم، 1521 میلیون مترمکعب به ظرفیت آب تنظیمی سدهای مرزی و 1347 میلیون مترمکعب به ظرفیت تنظیمی سدهای غیرمرزی کشور اضافه می‌شود.
بدهی‌ معوقه یک خسران جدی در صنعت بیمه است
رئیس کل بیمه مرکزی نیز با بیان اینکه سندیکای بیمه‌گران باید سازوکاری طراحی کند تا شرکت‌های بیمه بتوانند مطالبات معوقه خود را وصول کنند، گفت: موضوع بدهی‌های معوقه، یک خسران جدی در صنعت بیمه است.در آخرین جلسه شورای عمومی سندیکا که با حضور رئیس کل و اعضای هیات عامل بیمه مرکزی برگزار شد، سید محمد علیپور دبیرکل سندیکا گزارشی از روند اجرای تخفیف دو ونیم درصد توسط شرکتهای عضو سندیکا و آخرین اقدامات صورت پذیرفته در مورد وصول مطالبات از شرکت سایپا ارائه داشت.در همین رابطه سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی نیز با بیان اینکه سندیکا باید سازوکاری طراحی کند تا شرکت‌های بیمه بتوانند مطالبات معوقه خود را وصول کنند، گفت: موضوع بدهی‌های معوقه، یک خسران جدی در صنعت بیمه است و شرکت‌هایی که با بدهکاران بزرگ صنعت پای میز قرارداد می‌نشینند، به این بحران دامن می‌زنند.اعضای شورای عمومی پس از استماع گزارش دبیرکل و نظرات حاضران و تاکیدات رئیس کل، به اتفاق بر لزوم بروز رسانی مطالبات معوق، پیگیری مطالبات خود از بدهکاران بزرگ و وحدت رویه شرکت‌های بیمه با هماهنگی نهاد ناظر جهت اخذ مطالبات از شرکت خودرو سازی سایپا تاکید داشتند.شرکت سایپا بعنوان بزرگترین بدهکار بیمه‌ای بیش از 1000 میلیارد تومان به شرکتهای بیمه بدهکار است.
«فورد» آمریکا، هفت هزار کارمند خود را اخراج می‌کند
شرکت خودروسازی «فورد» آمریکا اعلام کرد که به منظور صرفه جویی در هزینه‌ها ده درصد معادل 7 هزار نفر را از کارمندان خود را اخراج می‌کند.شبکه خبری سی ان بی‌سی آمریکا گزارش داد: 2400 نفر از این ده درصد نیروی اخراجی در آمریکا و بقیه در کشورهای اروپایی، چین و آمریکای شمالی و جنوبی اشتغال دارند.این برنامه تعدیل نیروی کار تا پایان ماه اوت(مرداد ماه) امسال اجرا می‌شود. افرادی که اخراج خواهند شد از میان کارمندان اداری و مدیران این شرکت خودروسازی هستند و نه کارگران شرکت.فورد 70 هزار نیروی شاغل در کشورهای مختلف جهان دارد و دفتر مرکزی آن در شهر دربورن ایالت میشیگان آمریکا قرار دارد.
700 هزار تن نفت آلوده روسیه در راه آسیاست
رویترز طی گزارشی نوشت: شرکت‌های تجاری ویتول و یونیپک درحال ارسال 700 هزار تن نفت آلوده روسیه به آسیا هستند.شرکت‌های تجاری ویتول و یونیپک درحال ارسال 700 هزار تن نفت آلوده روسیه به آسیا هستند. آنها سعی میکنند بشکه‌های خود را که خریداران اروپایی رد کرده اند، در آسیا جای دهند.دروژبا، یک خط لوله کلیدی روسیه به اروپا و بندر مهم آست لوگا با کلراید آلی آلوده شده است که می‌تواند تاسیسات پالایشگاهی را خراب کند. در نتیجه روسیه مجبور شده صادرات به اروپا را کاهش دهد.هدف ویتول و یونیپک پالایشگاه‌های مستقل چینی یا تیپاتها هستند که برای دریافت این نفت علاقه نشان داده‌اند. طبق گزارشات، پالایشگاههای چین اخیرا محموله‌هایی از نفت خام اورال را نشان داده‌اند که حاوی محتوای کلراید آلی از 50-30 بخش در هر میلیون تا 200 ppt است. قیمت این نفت ذکر نشده است. خریداران محتاطانه گام بر می‌دارند چون نفت خام آلوده اورال باید در تانکرها ذخیره شود و بارها با نفت خام تمیز رقیق شود تا محتوای کلراید آن پایین بیاید و به تاسیسات پالایشگاهی آسیب نرساند.
سایر اخبار این روزنامه
کاهش لحظه‌ای قیمت خودرو در بازار؛ افت قیمت انواع خودرو از 10 تا 100 میلیون تومان دکتر ظریف: ایران با آمریکا تا زمان احترام واشنگتن به تهران مذاکره نخواهد کرد روسیه: اقدامات ایران درچارچوب برجام است مجمع تشخیص مصلحت نظام: FATF از دستور کار خارج نشده است سخنگوی قوه قضاییه: 15 نفر در مورد موضوع واردات کاغذ تحت تعقیب هستند گزافه‌گوئی‌های جاهلانه رهبر انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از شاعران و استادان زبان و ادب پارسی: انتقاد رهبر انقلاب از ولنگاری زبانی در صدا و سیما با دستور رئیس‌جمهور و از طریق ویدئو کنفرانس انجام شد؛ بهره‌برداری از طرح‌های توسعه منابع آب و خاک نواحی مرزی استان آذربایجان غربی هشدار رئیس سازمان اطلاعات روسیه نسبت به اشاعه «تروریسم ضد اسلامی» در جهان فرودگاه نجران عربستان هدف حمله پهپادی یمن قرار گرفت بنادر پرترافیک با وجود تحریم‌ها اخبار کوتاه اقتصادی شکست محتوم نشست صهیونیستی "منامه" حرم امام خمینی؛میعادگاه عاشقان در لیالی قدر ایجاد 84 هزار فرصت شغلی در مناطق محروم کشور شریعتمداری: پرونده مدیران دو شغله در وزارت تعاون بسته شد