مقامات ارشد دولت آمریکا برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان به کنگره آمریکا رفتند بازخواست کنگره از تندروهای کاخ سفید

محمدرضا ستاری
همزمان با تشدید جنگ روانی ایالات متحده آمریکا علیه ایران و پیوند خوردن آن با حوادث مشکوکی نظیر حمله به چهار کشتی نفتکش در دریای عمان و حمله راکتی به نزدیکی‌های سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد، نگرانی‌های جامعه جهانی از تقابل نظامی میان ایران و آمریکا در حالی شدت گرفته که نمایندگان کنگره این کشور روز گذشته در جلسه‌ای پشت درهای بسته نشستی را به منظور در جریان قرار گرفتن قانونگذاران آمریکایی نسبت به آخرین اطلاعات پیرامون ایران برگزار کردند.
مقامات ارشد کاخ سفید در حالی روز گذشته برای ادای توضیحات خود به کنگره رفتند که پیش از این اعضای کنگره و سنا درخصوص ارائه اطلاعات نادرست و دستکاری شده نسبت به ایران هشدار داده بود. چندی قبل نیز اعضای کنگره از مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا خواسته بودند که در مورد این مسئله به قانونگذاران پاسخگو باشد.
اعضای مجلس نمایندگان و همچنین برخی از سناتورهای آمریکا نگران هستند که اطلاعات کاخ سفید در مورد فعالیت‌های ایران در منطقه با اهداف سیاسی همراه باشد. در این میان و در حالی که برخی از مقامات ارشد کاخ سفید مدعی شده‌اند که اقدام مبهم یک هفته گذشته در نزدیکی بندر فجیره امارات، انفجار خط لوله نفت در ریاض و حمله راکتی به سفارت آمریکا در بغداد از جمله اقدامات ایران به منظور افزایش سطح تنش در منطقه خاورمیانه است، بسیاری از کارشناسان و نیز مقامات آمریکایی صحت و سقم این اطلاعات را زیر سوال برده و آن را باعث نگرانی عنوان کرده بودند. این در حالی است که چند روز قبل یکی از فرماندهان ائتلاف مبارزه با داعش به طور صریح عنوان کرده بود که هیچ اقدامی از سوی ایران صورت نگرفته و اطلاعاتی نیز از تحرکات نظامی این کشور در منطقه در دسترس نیست.


بازی دولت ترامپ با اطلاعات
نشست روز گذشته در کنگره آمریکا، چندمین نشست از این دست طی روزهای گذشته است. پیش از این از وندی شرمن معاون وزارت خارجه آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما و نیز جان برنان رئیس اسبق سیا در کنگره نیز دعوت شده بود تا به سوالات نمایندگان درخصوص افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا پاسخ بدهند. به گفته منابع خبری و طی گزارشی که روز گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس منتشر کرده است، تعداد قابل توجهی از اعضای کنگره و سنای آمریکا که در میان آنها نمایندگان جمهوری‌خواه نیز دیده می‌شود به شدت نگران مانورهای رسانه‌ای کاخ سفید بر علیه ایران هستند و به دولت ترامپ نسبت به فراهم کردن مقدمات یک تنش بزرگ با ایران هشدار داده‌اند.
نانسی پلوسی رئیس کنگره آمریکا همچنین هفته گذشته اعلام کرده بود که دولت ترامپ بدون مجوز کنگره حق ورود به یک درگیری نظامی را نخواهد داشت و قانونگذاران آمریکایی این اجازه را به وی نخواهند داد.
در همین راستا، در حالی مایک پمپئو وزیر خارجه، پاتریک شاناهان سرپرست پنتاگون و ژنرال جوزف دانفورد فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا روز گذشته به کنگره آمریکا برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان رفته‌اند که اوایل هفته جاری دونالد ترامپ رئیس‌ ایالات متحده آمریکا نیز مدعی شد این اطلاعات نادرست از نظر وی محکوم است. ترامپ بلافاصله بار دیگر ضمن اتخاد موضعی دوگانه اشاره کرد که شاید این موضوع چندان هم در این شرایط بد نباشد زیرا ایران اکنون نسبت به راهبردهای کاخ سفید سردرگم شده است؛ امری که محمدجواد ظریف در پیامی توئیتری نسبت به آن واکنش نشان داده و نوشت: «تیم ب» اقداماتی را انجام می‌دهد و ترامپ حرف دیگری می‌زند. ظاهراً این آمریکاست که نمی‌داند چه کار می‌کند. ما هزاران سال است که می‌دانیم چه فکری می‌کنیم به خصوص در مورد آمریکا پس از کودتای 28 مرداد. پس در واقع این امر قطعاً یک مسئله خوب خواهد بود.
هشدار قانونگذاران به کاخ سفید
دونالد ترامپ در حالی روز دوشنبه در پیام توئیتری خود ایران را تهدید کرده بود که در صورت جنگ با آمریکا نابود خواهد شد که بار دیگر روز گذشته به خبرنگاران گفته است: اگر ایران آماده بود، تماس بگیرد تا مذاکره کنیم. اشاره رئیس‌ ایالات متحده آمریکا به شماره تلفنی است که هفته گذشته یکی از مقامات کاخ سفید مدعی شده بود در اختیار سفارت سوئیس در تهران قرار گرفته تا در صورت نیاز مقامات ایران با آن تماس بگیرند. به نظر کارشناسان این اظهارات دوگانه رئیس‌ ایالات متحده آمریکا در حالی مطرح می‌شود که پیش از این مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا مدعی شده بود که کشورش شاهد فعالیت‌هایی از سوی ایران بوده که ممکن است به تشدید تنش منجر شود. در همین راستا دموکرات‌ها و نیز برخی از جمهوری‌خواهان آمریکا معتقدند که اقدامات دونالد ترامپ به خصوص پس از خروج ایالات متحده از برجام موجب افزایش تنش‌ها شده و در چنین حالتی آنها تنها اطلاعاتی را در اختیار دارند که جمهوری‌خواهان همسو با رئیس‌جمهوری به اطلاع آنها رسانده‌اند.
از سوی دیگر در حالی برخی از مقامات نظامی تاکید می‌کنند که هیچ شواهدی مبنی بر فعالیت‌های تهدیدآمیز ایران وجود ندارد که بعضی از نمایندگان کنگره معتقدند، اقدامات کاخ سفید در قبال ایران سخت‌افزارانه و زور محور است به طوری که بنا بر گزارش یورونیوز، روبن گالگو نماینده دموکرات ایالت‌ آریزونا و عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا به شبکه MSNBC دراین‌باره گفته است: «چیزی که من را بیشتر نگران کرد این بود که دولت در حال تلاش برای ایجاد موقعیتی است که ما را به سمت جنگ سوق می‌دهد.»
وی معتقد است مسئله‌ای که او در جریان آن قرار گرفته است نه امنیت ملی آمریکا را تهدید می‌کند و نه حتی منافع این کشور در منطقه را مورد هدف قرار داده است. گالگو با این حال تصریح کرد: با آنکه ممکن است برخی تهدیدات امنیتی وجود داشته باشد اما این تهدیدها در حدی نیست که نیاز باشد تجهیزات خود را به آن منطقه منتقل کنیم و کشوری را تهدید به جنگ کنیم که در حال حاضر نسبتا می‌تواند از خود دفاع کند.
سایر اخبار این روزنامه
مقامات ارشد دولت آمریکا برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان به کنگره آمریکا رفتند بازخواست کنگره از تندروهای کاخ سفید ژوبین صفاری خودزنی سیاسی برای عبور از بحران ناامیدی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد تغییر کرد پس‌لرزه‌های یک مصوبه در دفتر موسیقی طرح انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران در مراحل پایانی تکلیف حق‌آبه رودخانه کرج چه می‌شود؟ صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات را برنمی‌گردانند رد‏پای دلارهای گم‏شده در جیب صادرکنندگان کاغذی «ابتکار» نظر موافقان و مخالفان درخصوص تفکیک وزارتخانه‌ها را بررسی می‌کند پیچ‌وخم طرح تفکیک وزارتخانه‌ها رئیس‌جمهوری در دیدار با جمعی از علما و شخصیت‌های حوزوی: دولت نیازمند اختیارات ویژه است رهبر انقلاب در دیدار شاعران و اهالی فرهنگ و ادب: راجع به زبان فارسی حقیقتا نگرانم سخنگوی قوه قضائیه خبر داد محکومیت هدایتی به ۲۰ سال حبس رئیس‏جمهوری در آذربایجان‏غربی: بلافاصله بعد از تهدید، مجبور به عذرخواهی می‌شوند در سومین جلسه دادگاه مطرح شد رضوی: رسانه‌ها حرف‌های نماینده دادستان را تیتر می‌کنند!