سناريوي جنگ رواني و پاسخ ظريف

آرمان- حمید شجاعی: نگاهی به اتفاقات اخیر منطقه می‌تواند ارزیابی درستی از سناریوی آمریکایی‌ها در جهت تحریک پذیری ایران به واکنش در برابر اقدامات آنها بدهد. ترامپ بر اساس وعده انتخاباتی خود وارد جنگی نخواهد شد، اما بی‌میل نیست که با تحریک و فشار ایران را به واکنش نسبت به اقدامات خود وا دارد و همان واکنش‌ها را دستاویزی برای اجماع جهانی علیه ایران قرار دهد. یکی از این اقدامات اصابت راکت کاتیوشا به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد است که در سناریوی آمریکایی‌ها دیده شده بود. پس از آن نیز ترامپ و همراهانش به واکنش برخاستند و طبق معمول اتهاماتی را متوجه ایران کردند. درپی همین سناریو بود که رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتی نوشت: «اگر ایران قصد جنگ دارد، رسما کارش تمام است». گرچه وزیر خارجه کشورمان نیز در توئیتی به زیاده‌گویی ترامپ پاسخ داد و خطاب به وی نوشت: «تروریسم اقتصادی و رجزخوانی‌ها برای نسل‌کشی، ایران را پایان نخواهد داد». وی همچنین گفت: «هرگز یک ایرانی را تهدید نکن. احترام را آزمایش کن، جواب خواهد داد.» باید دید رویکرد مقامات کشورمان در مقابل سناریوی آمریکایی‌ها چه خواهد بود.
سناریوی آمریکایی
اتفاقات اخیر در فضای بین‌المللی چه در عرصه میدانی و چه در اظهار نظرات و فضای مجازی نشانگر این نکته است که محافظه‌کاران و جنگ‌طلبان ایالات متحده درصددند به هر صورتی که شده ایران را به واکنش در برابر اقدامات خود وادار کنند. آمریکا درپی این امر است که تاکتیک‌های تحریک کردن ایران را مدنظر قرار دهد تا ایران زمینه‌ساز یک جنگ با ایالات متحده آمریکا باشد. بر اساس این تحلیل تمامی اتفاقات رخ داده در منطقه طی چند وقت اخیر را می‌توان سناریوی آمریکا برای واکنشی کردن ایران نسبت به این مسائل عنوان کرد. از این روست که بسیاری از تحلیلگران معتقدند به رغم اینکه آمریکایی‌ها می‌گویند ایران در حمله به نفتکش‌های عربستانی در بندر فجیره نقش داشته؛ این خود آمریکا و متحدان منطقه‌ای این کشور بوده‌اند که با طرحی از پیش تعیین شده درصدد راه انداختن جنگ روانی و تحریک افکار عمومی برای گناهکار نشان دادن ایران هستند. در قضیه اصابت راکت به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد که یکشنبه شب رخ داد نیز دقیقا نظیر همین سناریو اجرا شده است. شامگاه یکشنبه ۲۹ اردیبهشت بودکه به وقت محلی عراق اعلام کرد یک راکت پرتاب شده به سمت منطقه به شدت محافظت شده «سبز» در بغداد، به نزدیکی سفارت آمریکا اصابت کرده است. حال اگر نگاهی به تحولات پیش از این اقدام بیندازیم خواهیم دید که آمریکایی‌ها 15می ‌یعنی 25 اردیبهشت سفارت خود در بغداد و کنسولگری خود در بصره را خالی کرده و با این کار پیش زمینه‌های لازم را برای اجرای سناریوی خود این بار در عراق آماده کردند. نقطه اشتراک تمامی این داستان‌ها نیز این است که آنها چه در قضایای فجیره و چه در قضیه برخورد موشک به سفارتشان در بغداد بدون بررسی درباره متهمان احتمالی در این اتفاق ایران را متهم اصلی معرفی می‌کنند. گرچه مقامات کشورمان نیز به خوبی از سناریوی آمریکایی‌ها مطلعند و بدین سادگی مقهور تحریک آمریکایی‌ها جهت واکنش به این اتفاقات نمی‌شوند.
ایران را مقصر می‌دانیم


پس از اصابت گلوله به سفارت آمریکا در بغداد وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد؛ جمهوری اسلامی مسئول هرگونه حمله احتمالی توسط نیروهای نیابتی خود به سفارت ایالات متحده در بغداد است. انتخاب نوشت؛ وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این رویداد در این بیانیه افزود: هنوز مشخص نیست که ایران پشت حمله راکتی به نزدیکی سفارت آمریکا باشد. با این حال، این مقام وزارت خارجه هشدار داد: اگر هرگونه حمله‌ای نظیر این حمله، توسط نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی رخ دهد، ما ایران را مقصر خواهیم دانست و مطابق با آن به ایران واکنش نشان خواهیم داد. در این بیانیه آمده است: اگر چه کسی در حمله راکتی آسیب ندید اما آمریکا این حادثه را جدی تلقی می‌کند و همانطور که طی در دو هفته گذشته تاکید کرده‌ایم، آمریکا تهدیدات و حمله به پرسنل و اماکن خود را تحمل نخواهد کرد و به طور قاطع به آنها پاسخ خواهد داد. تنها ساعتی بعد از اصابت یک راکت کاتیوشا به نزدیکی سفارت ایالات متحده در بغداد رئیس‌جمهوری آمریکا در توئیتی به مقامات جمهوری اسلامی هشدار داد: «اگر ایران قصد جنگ دارد، رسما کارش تمام است.» دونالد ترامپ یکشنبه غروب در توئیتر خود نوشت: «هیچ وقت آمریکا را تهدید نکن!»
خودمان مقصریم
رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا در مورد اطلاعاتی که نشان‌دهنده افزایش تهدید از سوی ایران است، اظهار کرد: چیزی که اکنون رخ می‌دهد کاملا قابل پیش‌بینی بود. ما خود اقداماتی انجام می‌دهیم که باعث بالارفتن تنش در منطقه و در رابطه با ایران شده‌ایم. ایلنا نوشت، آدام شف گفت: ما با سیاست غلط ترامپ این شرایط را به وجود آوردیم. ما بودیم که از برجام خارج شدیم و به فشار علیه ایران و اروپا روی آوردیم. کاری کردیم که ایران به غنی‌سازی روی آورد. ما نام سپاه ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دادیم و با ایران زمینه‌های بالارفتن تنش را فراهم کردیم. وی افزود: وقتی خودمان کاری می‌کنیم که اوضاع را به هم می‌ریزد پس نباید از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر افزایش تنش و تهدید شگفت‌زده شویم. این چیزی است که خودمان با کارهایمان به دنبال ایجاد آن بودیم. ما ایران را تحریک کردیم پس باید توقع افزایش تنش داشته باشیم.
احترام را آزمایش کن
وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به پیام توئیتری دونالد ترامپ، ادعای تهدیدآمیز وی را با اشاره به واقعیت‌های تاریخی بی‌تاثیر خواند. ایسنا نوشت، محمدجواد ظریف در پیامی توئیتری نوشت: دونالد ترامپ به تحریک تیم بی، امید دارد به چیزی دست یابد که اسکندر، چنگیز و دیگر متجاوزین در آن ناکام بوده‌اند. ایرانیان هزاران سال سربلند ایستاده‌اند و متجاوزین همه رفته‌اند. تروریسم اقتصادی و رجزخوانی‌ها برای نسل‌کشی، ایران را پایان نخواهد داد. وی همچنین گفت: هرگز یک ایرانی را تهدید نکن. احترام را آزمایش کن، جواب خواهد داد.