تصویب بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال 98

بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال 98 و نحوه رفع تعهد ارز صادراتی سال 1397 صادرکنندگان تصویب شد.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، به موجب این مصوبه، نحوه برگشت ارز پتروشیمی‌ها به چرخه اقتصادی در سال 1398، حداقل 60 درصد سامانه نیما، حداکثر 10 درصد اسکناس و مابقی واردات در مقابل صادرات خود تعیین شد. سایر صادرکنندگان باید حداقل 50 درصد ارز خود را در سامانه نیما عرضه کنند و حداکثر تا 20 درصد به صورت اسکناس و مابقی واردات در مقابل صادرات خود یا سایر اشخاص نسبت به برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی اقدام کنند.
همچنین مقرر شد بانک مرکزی درخصوص نحوه رفع تعهد ارز حاصل از صادرات سال 1397 نسبت به معرفی صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی برابر دستوالعمل‌های صادره در سال گذشته اقدام کرده‌اند به سازمان امور مالیاتی اقدام کند.
در همین زمینه به اطلاع می‌رساند صادرکنندگانی که تاکنون موفق به برگشت کامل ارز صادراتی خود نشده‌اند تا پایان تیرماه مهلت دارند مطابق دستوالعمل‌های ابلاغی سال 1397 نسبت به برگشت ارز اقدام کنند.


براساس سیاست جدید اعلامی 80 درصد ارزش آمار صادراتی صادرکنندگان به دلیل نحوه محاسبه ارزش پایه صادراتی در عملکرد 98 و سال گذشته صادر کنندگان محاسبه و لحاظ می‌شود. همچنین صادرات ریالی به کشورهای عراق و افغانستان قبل از تاریخ شانزدهم مردادماه 1397 پس از ارائه اطلاعات پروانه‌های صادراتی به بانک مرکزی در صورت پذیرش آن بانک در عملکرد صادراتی سال گذشته لحاظ می‌شود.
همچنین کلیه صادرکنندگان باید میزان ارز برگشتی به چرخه اقتصاد را در روش‌های مختلف براساس ضوابط اعلامی بانک مرکزی در سامانه‌های ذیربط ثبت کنند تا نسبت به رفع تعهد آنها دربرگشت ارز اقدام شود.
در همین رابطه محمد لاهوتی،رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، در واکنش به بسته سیاستی جدید بانک مرکزی برای بازگشت ارز صادراتی گفت: اگرچه هنوز جزئیات دقیق بسته ابلاغی بانک مرکزی مشخص نیست، ولی به نظر می‌رسد در این بسته، سطح بندی قبلی که صادرکنندگان را براساس میزان صادراتشان لایه بندی کرده بود، حذف شده و کلیه صادرکنندگان به‌جز صادرکنندگان محصولات پتروشیمی، ملزم شده‌اند تا 50 درصد ارز صادراتی خود را به سامانه نیما عرضه کنند.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه انتظار می‌رفت بانک مرکزی، در سیاست‌گذاری خود به‌دنبال تسهیل در بازگشت ارز صادراتی باشد، با انتقاد از الزاماتی که در بسته جدید بانک مرکزی گنجانده شده گفت: با توجه به شرایط کنونی کشور و تحریم‌هایی که از هر سو به صادرکنندگان فشار می‌آورد و هزینه‌های صادارت را به‌شدت افزایش داده، دست صادرکنندگان باید بازگذاشته شود تا با هر روشی که می‌توانند ارز صادراتی خود را به کشور و چرخه اقتصادی ایران بازگردانند.وی اضافه کرد: متاسفانه این محدودیت‌ها و الزاماتی که در روش‌های بازگشت ارز صادراتی گذاشته شده، مشکلات صادرات و صادرکنندگان را بیشتر خواهد کرد.
رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: علاوه بر این، کمیته ارزی اتاق بازرگانی به بانک مرکزی پیشنهاد داده بود که فرصتی 6 ماهه را برای صادرکنندگانی که موفق به بازگشت ارز خود نشده بودند در نظر بگیرد، ولی با این وجود، بانک مرکزی، تنها فرصتی 2 ماهه یعنی تا پایان تیرماه را در نظر گرفته است.
وی با بیان اینکه بسته سیاستی جدید بانک مرکزی، مشکلات صادرکنندگان به عراق و افغانستان را هم حل نکرده است، گفت: متاسفانه علی‌رغم آنکه 30درصد صادرات کشورمان به عراق انجام می‌شود، بسته جدید بانک مرکزی، همان بخشنامه مرتبط با 16 مرداد ماه سال گذشته را مورد تاکید قرار داده است و این درحالی است که صادرات با این دو کشور به صورت ارزی امکان‌پذیر نیست و بر همین اساس، تعیین تکلیف نشدن صادرات به عراق و افغانستان می‌تواند تاثیرات منفی بر صادرات به این دو کشور داشته باشد.
لاهوتی در ادامه با تاکید بر اینکه بانک مرکزی نباید روش‌های بازگشت ارز را به صادرکنندگان دیکته کند، گفت: بانک مرکزی باید دست صادرکنندگان را در انتخاب راه‌های قانونی که خودش برای بازگشت ارز معرفی کرده، باز گذارد، ولی متاسفانه این اتفاق نیافتاده است.
رئیس کنفدراسیون صادرات افزود: یکی از موضوعاتی که باعث شد در 3-2 ماه گذشته، بازگشت ارز صادراتی به کشور بین 20 تا 30 درصد بیشتر شود، روش واردات در برابر صادرات بود، لذا اینکه بانک مرکزی، صادرکنندگان را ملزم کرده تا 50درصد ارز صادراتی خود را حتماً به سامانه نیما، بخشی را به صرافی‌ها و بخشی را به صورت واردات در برابر صادرات به کشور بازگردانند و الزاماتی را برای صادرکنندگان در نظر گرفته، یک گام به عقب بود و بانک مرکزی می‌بایست همه راه‌های قانونی بازگشت ارز به کشور را برای صادرکنندگان باز می‌گذاشت.
وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا بانک مرکزی، با این بسته سیاستی، هدفی جز بازگشت ارز صادراتی دارد یا اهداف دیگری از جمله تقویت نیما را دنبال می‌کند، گفت: باید دوستان بانک مرکزی به این سوال پاسخ دهند، ولی این بسته سیاستی و محدود کردن روش‌های بازگشت ارز برای صادرکنندگان این ابهام را در ذهن ما هم ایجاد کرده است، چراکه دیکته کردن روشی خاص از بین همه روش‌های قانونی برای بازگشت ارز صادراتی، آن هم در این شرایط تحریمی، نتیجه‌ای جز بستن دست و پای صادرکنندگان ندارد.
سایر اخبار این روزنامه
تصویب بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال 98 مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی: مذاکره با سرمایه گذاران خارجی ادامه دارد سید عمار حکیم در دیدار کاردار آمریکا در بغداد: عراق می‌تواند میانجی ایران و آمریکا باشد انتقاد یک عضو ارشد مجلس نمایندگان آمریکا از سیاست‌های ترامپ در قبال ایران منابع امنیتی عراق: انفجار منطقه سبز طرح خود آمریکاست خودزنی آمریکا در بغداد ترامپ: کسی نیستم که با ایران وارد جنگ شوم با تصویب مجلس مجرمان اسیدپاشی قصاص می‌شوند رئیس کل بانک مرکزی: بسیاری از نوسانات بازار ارز سیاسی است مذاکره وزیر امور خارجه عمان با ظریف در تهران رئیس سازمان دامپزشکی: ایران با انتقال فناوری در تولید30 نوع واکسن خودکفا می‌شود به بهانه سالروز انجام عملیات بیت‌المقدس در سوم خرداد 61 فتح خرمشهر؛ برگ زرینی ازتاریخ ایران 26 دانشگاه ایران در جمع 963 دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند مدرک تخصصی به پیشکسوتان قرائت قرآن اعطا می‌شود مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی: مذاکره با سرمایه گذاران خارجی ادامه دارد مذاکره وزیر امور خارجه عمان با ظریف در تهران وزیر امور خارجه خطاب به ترامپ: وقت آن نرسیده که لجنزار را تخلیه کنید؟ با حضور دکتر جهانگیری؛ موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک افتتاح شد ایران حادثه تروریستی مین‌گذاری در مسیر راه آهن خواف – هرات را محکوم کرد