رئیس‌جمهوری در دیدار با جمعی از دانشجویان و جوانان: هیچ قدرتی ایران بالاتر از نسل جوان نیست

رئیس‌جمهوری شامگاه یکشنبه در دیدار صمیمی با جمعی از دانشجویان و جوانان، با بیان اینکه 29 اردیبهشت یادآور روز شور ملت ایران به‏ویژه نسل جوان کشور، پای صندوق آراء بود، تصریح کرد: حضور مردم پای صندوق آراء به معنای اراده یک ملت برای بازسازی و نوسازی کشور و جامعه است.
به گزارش ایسنا، حسن روحانی با اشاره به اینکه «در آن روز علی‏رغم برخی تنگناها، مردم کار خود را به خوبی انجام دادند»، افزود: در ۲ سال گذشته ملت ایران علی‏رغم همه تنگناها و مشکلات قدم‌های بسیار بلندی را برداشت و هر کجا که نسل جوان کشور حضور داشت و دانش‌آموزان و دانشجویان و نسل فعال جامعه بودند، توانستیم به راحتی یا سختی کمتر، از مشکلات و تنگناها عبور کنیم.
وی با بیان اینکه «ما همان ملتی هستیم که توانستیم در سایه حضور فعال تحصیل‏کردگان جامعه به نام دیپلمات‌ها از دایره سخت و تنگی که دشمنان به وجود آورده بودند، رها شویم»، گفت: ملت ایران از آغاز پیروزی انقلاب تا سال ۱۳۸۵ اجازه نداد که کشور در دام فصل ۷ منشور سازمان ملل قرار گیرد و حتی در دوران جنگ و روزهای سخت آغاز انقلاب نیز اینچنین نشد، اما متاسفانه دشمنان ملت در زمانی موفق شدند که کشور را در ماده ۴۱ فصل ۷ یعنی مرز جنگ و تجاوز به کشور قرار دهند.
رئیس‌جمهوری تصریح کرد: اما صندوق آراء، حضور مردم و اراده ملت بود که توانست این زنجیرها را بگسلد به گونه‌ای که هیچ‌کس در دنیا فکر نمی‌کرد که ملت ایران در یک روز و یک ساعت بتواند ۷ قطعنامه سازمان ملل را لغو کند و این افتخار تاریخی صرفاً متعلق به ملت ایران است و هیچ ملتی تاکنون نتوانسته این قطعنامه‌های خطرناک را ملغی کند.


روحانی با اشاره به اینکه خاطره‌ای که ایرانی‌ها از سازمان ملل متحد دارند همان شعر «بنی‌آدم اعضای یک پیکرند» سعدی است که در این سازمان نقش بسته است، گفت: خاطره دومی تحت عنوان «گفتگوی تمدن‌ها» در سازمان ملل متحد ثبت شد که رهاورد فکری و نظری ملت بزرگ ایران است.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ما ملتی هستیم که می‌توانیم حرف و منطق خودمان را به کرسی بنشانیم، گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم کارهای بسیار زیادی انجام شده به‏رغم اینکه با مشکلات و بحران‌های زیادی هم مواجه بودیم.
وی افزود: زلزله و سیل در سال‌های اخیر را شاهد بودیم، اما ده‌ها زلزله و سیل دیگر هم بود که کمتر راجع به آن صحبت شد و این در حالی بود که ملت ما و نسل جوان ما، دانشگاهیان و نخبه‌های ما و اراده ملت ما از زن و مرد، پیر و جوان و همه اقوام در برابر این بحران‌ها ایستادگی کردند.
رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه تعداد سمن‌ها قبل از فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم ۱۰۰عدد بوده و در این دولت به ۲۶۰۰ رسیده است، گفت: اقدامات موثری در دولت یازدهم انجام گرفته که کمتر برای مردم تبیین شده است. اینکه در استان‌های شمال‏غرب ایران و آذربایجان‏غربی، سیل نتوانست خسارت بزند، به‏خاطر لایروبی‌های عظیمی بود که در دریاچه ارومیه انجام می‌شد و برنامه‌ریزی‌هایی بود که برای هدف دیگری انجام می‌شد اما در سیلاب به ما کمک کرد. سدها در سیلاب اخیر مانع تخریب گسترده شدند و ۷۰ میلیارد متر‏مکعب آب را مهار کردند که اگر این سدها نبود معلوم نبود بر سر خوزستان چه می‌آمد.
وی در ادامه سخنان خود در جمع دانشجویان و جوانان با اشاره به سخنان مطرح‏شده از طرف ۵ تن از نمایندگان جمع حاضر، گفت:‌ سخنان امروز جوانان ما بسیار امیدبخش بود و مشخص کرد سرمایه‌ای که باید وارد کشور شود، تنها پول و سرمایه مادی نیست، بلکه تحصیلات و اندوخته نسل جوان ما و مغزهای متفکر جوانان، بزرگترین رهاورد برای توسعه کشور ماست.
روحانی با اشاره به حمایت دولت‌های یازدهم و دوازدهم از شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور، گفت: ۴۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان را حمایت کردیم که علاوه بر اشتغال‏آفرینی برای ۳۰۰ هزار نفر‏، ۶۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی ایجاد کرد و این نشان می‌دهد که علم و فناوری ما می‌تواند تحول بزرگی در کشور ایجاد کند.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در سال‏های گذشته ۷۰ هزار شغل در حوزه صنعت گردشگری ایجاد شد، گفت: بوم‌گردی، روستاهای کشور را رونق داده اما در مورد رونق روستاها کمتر گفته می‌شود. این در حالی است که رسانه‌ها بیشتر از سختی‌ها می‌گویند.
روحانی با بیان اینکه متاسفانه کارهای بزرگی که در روستاها انجام شده، کمتر دیده می‌شود، اظهار کرد: طی دو سال گذشته یک هزار کیلومتر راه روستایی ایجاد شده، بیش از ۹۵۰۰ روستا دارای آب آشامیدنی سالم شده، تمام روستاهای بالای ۱۰ خانوار کشور دارای برق شدند و سالانه ۳ هزار روستا به شبکه گاز وصل می‌شوند.
رئیس‌جمهوری افزود: تقریباً هر روز ۱۰ روستا به شبکه سراسری گاز متصل می‌شود و امروز با توسعه فضای مجازی روستائیان ما کالاهای تولیدی خود را در کشورهای مختلف جهان به فروش می‌رسانند و بوم‏گردی را در فضای مجازی توسعه دادند و این یک تحول اساسی بوده است.
روحانی با اشاره به اینکه کشاورزان در ابتدای این دولت ۴ میلیون و اکنون ۱۳ میلیون تن گندم به دولت می‏فروشند، افزود: قیمت گندم در آغاز دولت ۴۰۰ تومان بوده و امروز ۱۷۰۰ تومان شده است هر چند که تورم بالا رفته، اما درآمد یک گندمکار هم ۱۲ برابر شده است، اما نه‏تنها رادیو و تلویزیون بلکه دیگر رسانه‌ها هم از خدمات بزرگی که انجام شده کمتر سخن می‌گویند و گام‌های بلندی که در کشور برداشته شده به‏خوبی تبیین نمی‌شود.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه امروز رتبه خلاقیت نسل جوان ما از ۱۲۰ در آغاز دولت یازدهم و دوازدهم به عدد ۶۵ رسیده، گفت: این نشان‌دهنده حرکت بزرگ علمی برای نسل جوان کشور است و امروز خوشحالم که بگویم مصوبه جدیدی در دولت در مورد بیمه و مالیات شرکت‌های نوآفرین و استارت‌آپ‌ها تصویب شد که خبر خوب دولت برای نسل جوان است.
روحانی با بیان اینکه دولت فضای کار و تلاش برای جوانان را ایجاد کرده، گفت: اینکه در عرض ۲ سال ۱۱۳۰ نفر از تحصیل‏کرده‌های ما در دانشگاه‌های برتر دنیا به کشور بازگشته‌اند، به این معناست که محیط برای نسل جوان تحصیل‏کرده مساعدتر شده و فضای کسب و کار در کشور ما بهتر شده است و همه این شرایط معنایش این است که به‏رغم سختی‌ها و تحریم‌ها می‌توانیم شغل جدید به وجود آوریم.
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دیگر اشتغال خالص در کشور مثل گذشته و ۱۲ هزار نفر در سال نیست، گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم حداقل اشتغال خالص ما به طور متوسط حدود ۵۰۰ هزار نفر در سال بوده است، یعنی ما می‌توانیم و نسل جوان و دانشگاهی ما می‌تواند برای نسل جوان مهارت‌افزایی کند.
روحانی خاطر نشان کرد: باید کاری کنیم پایان دوره تحصیل در دانشگاه فقط یک برگ کاغذ به معنی لیسانس، فوق‌لیسانس یا دکتری نباشد، پایان دوره تحصیلی باید توام با مهارت، در یک رشته باشد و این شدنی است. دانشگاه‌های ما باید فضا را برای این هدف متحول کنند.
رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه راه توسعه سریع‏تر، همفکری و همصدایی است، خاطر‏نشان کرد: اگر می‌خواهید کشور در مسیر توسعه و پیشرفت سریع قرار گیرد، راه آن همفکری و همصدایی است و هیچ قدرتی بالاتر از قدرت ملت و به‏ویژه نسل جوان نیست.
روحانی تاکید کرد: کسی نگوید که ما پای صندوق رای می‌رویم و رای می‌دهیم اما مشکلات حل نمی‌شود، درست است که صد‏ درصد مشکلات حل نمی‌شود اما در هر گام می‌توانیم حرکت جدیدی انجام دهیم. باید از ظرفیت‌های قانون اساسی استفاده کنیم.
رئیس‌جمهوری با تاکید بر حضور نسل جوان در صحنه مشارکت فعال‌تر و تلاش برای استفاده از همه ظرفیت‌های استفاده‏نشده از اصول مترقی قانون اساسی، گفت: حضور نسل جوان و تلاش برای استفاده از ظرفیت‏های استفاده نشده قانون اساسی راه‏حل مشکلات است و قانون اساسی ما ظرفیت‌های بالایی دارد که یکی از آنها اصل ۵۹ است که می‏گوید اگر در یک مسئله مهم فرهنگی، اجتماعی یا سیاست خارجی، اختلاف نظر داریم، می‌توانیم پای صندوق آراء برویم تا مردم نظر دهند. طبق این اصل و در مسائل اساسی نمایندگان ملت در مجلس می‌توانند تصمیم بگیرند تا موضوع به رای عمومی گذاشته شود و مشکل حل شود.
روحانی با بیان اینکه در کشور بیش از ۴ میلیون نفر در دانشگاه تحصیل می‌کنند و ۱۴ میلیون نفر جامعه دانش‌آموزان ما هستند، گفت: ۱۸ درصد جمعیت کشور تحصیلات دانشگاهی دارند که این یک استعداد بزرگ است و باید از این استعداد استفاده کنیم.
رئیس‌جمهوری در پایان سخنان خود تاکید کرد: باید شجاع باشیم و نترسیم، کنار هم بایستیم، همنوا باشیم؛ در این صورت کشور را نجات خواهیم داد.