روزنامه مردم سالاری
1398/02/31
مرجع تشخیص پولهای مشکوک نیستیم
حسین انتظامی در حالی در اولین نشست رسانهای خود مقابل خبرنگاران قرار گرفت و باردیگر بر شعار شفافیت تأکید کرد که پاسخ شفافی به سوالات رسانهها نداد و به ارائه توضیحات کلی بسنده کرد.به گزارش ایلنا، حسین انتظامی (رئیس سازمان سینمایی) بعد از حدود ۶ ماه از حضورش در این سازمان، اولین نشست خبری رسمی خود را دیروز (دوشنبه ۳۰ اردیبهشت) با حضور خبرنگاران و اهالی رسانه در سالن همایشهای وزارت ارشاد برگزار کرد.
وی شعار سازمان سینمایی در رویکرد جدیدش را «ایران، تهران نیست» خواند و با بیان اینکه در برنامههای جدید این سازمان، بر حمایت از فیلمسازان جوان تاکید دارند، گفت: همچنین هزینه پشتیبانی برنامهها نسبت به خود برنامهها کمتر شده است.
او با بیان اینکه «شفافیت، رویکرد اصلی ما است» گفت: اما در شفافیت فقط اعلام آمار مالی هزینه و بودجه جشنواره و نهادها هدف نیست بلکه پیشبینیپذیری هدف است و افراد بدانند که در صورت ارایه درخواستی، رفتار ما چگونه است.
انتظامی با اشاره به اینکه در دوره جدید بسیاری از اطلاعاتی که تا پیش از این امکان انتشار نداشت مانند آمار فروش فیلمها و سینماها را در اختیار رسانهها قرار دادهاند، درباره تولید فیلمهای فرهنگی گفت: اگر ادعا میکنیم طرفدار سینمای فرهنگی و اجتماعی هستیم باید اثر این برنامهها در بودجه دیده شود و بر همین اساس، در بخشهای حمایتی قطعا این رویکرد را خواهیم داشت.
رئیس سازمان سینمایی همچنین درباره نظام درجهبندی سنی فیلمها در سینما گفت: رویکرد ما این است که سواد سینمایی و رسانهای در انتخاب فیلمها بالاتر برود و خانوادهها با قدرت بیشتر و با شناخت بهتری بتوانند فیلمها را انتخاب کنند.
او همچنین درباره تشکیل صنف واحد خاطرنشان کرد: این موضوع به خود صنف تهیهکنندگان بستگی دارد ولی برنامه ما عقبنشینی دولت به نفع صنوف است.
رئیس سازمان سینمایی در بخش دیگری از این نشست درباره جشنواره جهانی و ملی فیلم فجر و ادغام این دو، گفت: باید آییننامه جشنوارهها نوشته شود و بعد از تصویب، درباره آنها صحبت کرد. البته با توجه به اینکه جشنواره جهانی فیلم فجر به شناخته شدن سینمای ایران در منطقه و کسب بازارهای بهتر کمک میکند نظرم نسبت به این جشنواره مثبت است.
انتظامی همچنین درباره ورود پولها و سرمایههای مشکوک به سینما با طرح این سوال که «آیا مرجع شناسایی پولهای مشکوک در اختیار سازمان سینمایی است؟» گفت: آنچه در اختیار سازمان سینمایی است درباره فیلم و کیفیت و تشخیص شاخص آن است.
او ادامه داد: ما در سینما از ورود سرمایه استقبال میکنیم اما این نگرانی وجود دارد که برخی پولها نظام سینما را بهم بزند و از سازمان سینمایی انتظار دارند که این نظام را حفظ کند. اگر ما شئون صنفی و نظام اتحادیه متمرکز صنفی داشته باشیم، صنف میتواند در حفظ نظام سینما ما را کمک کند.
رئیس سازمان سینمایی همچنین درباره بحث اکران فیلمها و همچنین مافیای آن گفت: نظامنامه اکران در سال ۹۸منتشر شده و نسبت به قبل اصلاحاتی در آن صورت گرفته است. البته هنوز ایراداتی وجود دارد که در حال بررسی آنها هستیم و تا دو ماه دیگر نظامنامه جدید منتشر میشود. انتظامی درباره حمایت از جشنوارهها نیز تصریح کرد: تا خرداد ماه ضوابط حمایت سازمان سینمایی از جشنوارهها مبنی بر مقدار و دلایل حمایت را اعلام میکنیم.
او درباره اسپانسر جشنواره جهانی فیلم فجر هم گفت: ۴۵روز بعد از پایان هر رویداد مسئولان آن رویداد موظفاند فهرست هزینه و درآمدها را اعلام کنند که درباره جشنواره جهانی نیز میزان هزینهها به زودی اعلام میشود.
انتظامی درباره فیلم رحمان ۱۴۰۰ نیز خاطرنشان کرد: پروانه نمایشی که صادر میشود باید رعایت شود و کسی نباید چیزی از آن را کم یا زیاد کند؛ درباره این فیلم گزارشهایی رسیده بود مبنی بر اینکه در برخی سینماها پلانهایی وجود دارد که در نسخه مجوز گرفته نبود. بنابراین ما بازرسهایی فرستادیم و دیدیم که در برخی سینماها تخلفهایی وجود دارد و طبق قانون عمل کردیم.
او درباره شبکه نمایش خانگی و ویاودی گفت: این حوزه بسیار مهم است و امروز سهم و میزان فروش آثار و فیلمها در شبکه نمایش خانگی کاملا به سینمای اکران و سایر بخشها تنه میزند لذا باید به این حوزه بیشتر توجه کرد.
رئیس سازمان سینمایی درباره پروانه ساخت و تغییر صدور آن گفت: پروانه ساخت و پروانه نمایش صرف نظر از مدیومی که فیلم ساخته شده یکسان خواهد شد و دستورالعمل آن تا دو هفته دیگر صادر میشود البته نمیتوان پروانه ساخت را حذف کرد زیرا جزو مقررات بالادستی است ولی میتوان آن را بهروز کرد.
انتظامی درباره چابکسازی سازمان سینمایی با اشاره به اینکه مشغول مطالعه در این زمینه هستند، گفت: همانطور که با موسسه رسانههای تصویری رفتار شد تغییراتی نیز در سایر بخشها اعمال شده و برخی قسمتهای زاید که مطابق روز نیست نیز حذف میشود. او درباره مدرسه ملی سینما گفت: در شرایط فعلی به دلیل مشکلات مالی مسئولیتها و وظایف آن به نهادهای دیگر مانند خانه سینما و یا مراکز دیگر آموزشی واگذار میشود.
انتظامی درباره اینکه نباید شفافیت یک طرفه باشد، گفت: وقتی ما از ادارات دولتی میخواهیم که بودجه خود را شفاف اعلام کنند باید اهالی رسانه نیز از تهیهکنندگان بخواهند که بگویند بودجه فیلم خود را چگونه تهیه کردهاند؟ البته نمیتوان این مساله را تکلیف کرد.
او درباره حضورش در سازمان سینمایی و طولانی شدن زمان سرپرستیاش، گفت: من باید به پاسخ دو سوال میرسیدم؛ یکی اینکه حضور من در سینما چه سودی میتواند داشته باشد؟ و دوم اینکه سینماگران چقدر من را قبول دارند؟ من هر کجا بودهام بر لزوم استفاده از توصیههای انسانی تاکید داشتهام وعلاقه داشتم که گزینههای دیگر به عنوان رئیس این سازمان معرفی شوند.
انتظامی درباره سامانههای فروش بلیت و درآمدهای میلیاردی هم گفت: قطعا امسال تنوع در بلیتفروشی فیلمها را در سامانهها خواهیم داشت.
سایر اخبار این روزنامه
قهرمانی در فوتبال، فن سالاری و موانع توسعه
محاکمه «جعبه سیاه» پرونده بابک زنجانی
برچیده شدن زمینه رانت و فساد در گروی آزاد سازی قیمتهاست
مرجع تشخیص پولهای مشکوک نیستیم
اوباما محور ائتلاف علیه ترامپ
محاکمه «جعبه سیاه» پرونده بابک زنجانی
خرید مازراتی با پول معلمان
نقره داغ شدن مستأجران در بازار مسکن
احترام را آزمایش کن جواب خواهد داد