دو سال گذشت هنوز شاهد حمایت سران قوا نیستیم

آرمان- مطهره شفیعی: حمایت ارکان اصلی کشور از یکدیگر مسیر خدمت را شفاف‌تر و سهل‌تر خواهد کرد، چرا که بی‌تردید تمام ارکان و نهادها به نوعی وابستگی به سایر بخش‌ها دارند و نمی‌توان آنها را جزایر مستقل از هم فرض کرد. شهرداری از مجموعه‌هایی است که برای ارائه خدمت بیشتر به شهروندان نیاز به یاری سایر قوا دارد. ظاهرا آن‌طور که برخی اعضای شورای شهر می‌گویند حمایت قوا از شهرداری در دوره قالیباف بیش از دوره جدیدی است که اصلاح‌طلبان بر کرسی‌های شورای شهر و شهردار تکیه ‌زده‌اند. به عنوان مثال مجلس در سال 95 و سال‌های پس از آن با تحقیق و تفحص از شهرداری تهران مخالفت کرد که یک نمونه آن مرداد سال گذشته بود که تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه ساخت‌وساز و هزینه‌ها و مدیریت نمایشگاه شهر آفتاب، نحوه تغییر کاربری‌ها و واگذاری املاک شهرداری تهران به ویژه بوستان مادر با 85 رأی موافق، 86 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 227 نماینده حاضر مخالفت کردند. همچنین نمایندگان با تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه ساخت‌وساز و هزینه‌ها و مدیریت نمایشگاه شهر آفتاب، نحوه تغییر کاربری‌ها و واگذاری املاک شهرداری تهران به ویژه بوستان مادر نیز با 105 رأی موافق، 83 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 226 نماینده حاضر مخالفت کردند. البته این مخالفت‌ها بعضا واکنش‌هایی هم داشت مانند سال 95 که طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در پی واگذاری املاک بدون رعایت ضوابط خاص به افراد خاص در مجلس کلید خورد که در کمیسیون عمران و در صحن علنی این تحقیق و تفحص رای نیاورد و رد شد و پس از آن بود که رحمت‌ا... حافظی عضو وقت شورای شهر تهران گفت: «برای مجلس که طرح تحقیق و تفحص از شهرداری را رد کرده متاسفم و به عنوان نماینده مردم از مردم عذرخواهی می‌کنم و به شهردار تهران بابت اثرگذار بودن لابی‌هایش تبریک می‌گویم.» اما اکنون چنین نیست و اعضای شورای شهر به‌ویژه محسن هاشمی بارها خواستار پیگیری تخلفات شهرداری در دوره قبل شده است.
تخلفات شهرداری قالیباف فراموش شد؟
محمدعلی نجفی که به عنوان شهردار تهران منصوب شد، گزارشی از تخلفات در دوره مدیریت محمدباقر قالیباف در شهرداری ارائه داد و 21 فروردین سال گذشته محمدعلی نجفی در خصوص 12پرونده تخلف مدیریت شهری سابق که از سوی مسئولان این دوره از مدیریت شهری به قوه قضائیه ارسال شد، گفت: این پرونده‌ها معمولا محرمانه بود و نمی‌توان در مورد جزئیات آن صحبت کرد و قوه قضائیه اگر پرونده‌ها را بررسی کرده، جزئیات آن را اعلام کند که ظاهرا هنوز رسیدگی نکرده‌اند.» 9تیر ماه هم دادستان تهران گفت: در دوره نجفی شهردار سابق، حدود 12پرونده به دادستانی تهران ارجاع شده است که تمام این پرونده‌ها در دستور رسیدگی بازپرس قرار دارد و ما از نماینده شهرداری نیز توضیح خواستیم. عباس جعفری دولت‌آبادی ادامه داد: پرونده‌های مالی عمدتا به کار کارشناسی نیاز دارد و اگر رسانه‌ها فکر می‌کنند به صرف یک اعلام شکایت می‌شود یک پرونده را رسیدگی و مختومه کرد، واقعا این طور نیست. تمام مسائل مالی چه از ناحیه شهرداری و چه سازمان بازرسی کل کشور به شعبات بازپرسی ارجاع شده، اما هنوز به نتیجه روشنی نرسیده است. دادستان تهران افزود: بنابراین در دوره شهردار سابق 12پرونده ارجاع شده که در دست رسیدگی است؛ مرتب در رسانه‌ها می‌گویند که این پرونده‌ها رسیدگی نمی‌شود در حالی که این طور نیست و دادستانی برای رسیدگی شاخص‌هایی دارد. اولا شاکی باید بیاید و توضیح بدهد؛ ثانیا باید برای ما مشخص شود که فسادی به تعبیر رسانه‌ها رخ داده است یا خیر و ثالثا باید متهمان بیایند و توضیح بدهند، همان کاری که در پرونده املاک شهرداری انجام شد. بنابراین از این رسانه‌ها مطالبه می‌کنند، ما ناراحت نیستیم بلکه خوشحال هم می‌شویم، اما یک فرصت معقولی به ما بدهند زیرا رسیدگی ظرف دو تا سه ماه واقعا فرصت کمی است.
روایت بدهی‌های شهرداری


همه شهرداران تهران پس از قالیباف خواستار حمایت 3قوه از شهرداری بودند. موضوع بدهی‌های دولت به شهرداری هم موضوع مهمی است که باید اعاده شود. شهردار اسبق تهران سال گذشته درباره بدهی 54هزار میلیارد تومانی به شهرداری پس از پایان مدیریتش در شهر تهران می‌گوید: این رقم 54هزار میلیارد تومانی که مدیریت شهری فعلی به مدیریت شهری قبلی نسبت می‌دهد، یک دروغ بزرگ است و بنده آن را تکذیب می‌کنم و در واقع هر کسی که نخواهد کار کند و بخواهد در قدرت بماند باید دروغ بگوید. این افراد، برای ماندن در قدرت علاوه بر اینکه باید دروغ بگویند، باید ذلت هم بپذیرند و زدوبند کنند و در واقع چون کشور و جامعه نیاز به کار دارد، این افراد می‌آیند و بهانه‌های بیخودی می‌گیرند. محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جلسه روز یکشنبه شورا در مورد اظهارنظر قالیباف گفت: بخشی از سخنان قالیباف در صداوسیما غیرمنصفانه و ظلم به شهرداری و شورا بوده و باید صداوسیما فرصت پاسخگویی به شورا و شهرداری بدهد و قالیباف نیز اظهارات خود را اصلاح کند. پیروز حناچی، شهردار تهران هم در پاسخی کوتاه به این اظهارنظر قالیباف گفته است: «رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر ضمیر». وی همچنین در مورد انتشار لیست بدهی‌های شهرداری تهران گفت: «ترجیح می‌دهیم به کار ادامه دهیم».
گلایه محسن هاشمی از عدم همکاری قوا
دیروز بار دیگر رئیس شورای شهر تهران به موضوع تخلفات شهرداری در زمان قالیباف بازگشت و خواستار رسیدگی به آن پرونده‌ها شد. محسن هاشمی گفت: امروز پس از گذشت دو سال هنوز شاهد حمایت سران قوا نیستیم در حالی که از مدیریت قبلی شهر تهران و شوراهای قبلی بیشتر حمایت می‌شد. محسن هاشمی اظهار کرد: امسال دومین سالگرد انتخابات شورای شهر پنجم است که به نوعی رکورد شرکت در انتخابات را شکست. در آن سال ۵/۵ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن بودند که 5/3 میلیون آنها پای صندوق رأی آمدند. هاشمی گفت: رأی به شورای پنجم نباید یک تهدید بلکه باید یک فرصت استثنایی در نظر گرفته شود که عدم استفاده از آن باعث بروز مشکلاتی می‌شود. وی افزود: سخت‌ترین بخش این بار امانت به دوش من و همکارانم است که باید بتوانیم به توقعات مردم پاسخ بدهیم هرچند این به معنای بی‌مسئولیتی سایر ارگان‌ها نیست. رئیس شورای اسلامی گفت امروز پس از گذشت دو سال هنوز شاهد حمایت سران قوا نیستیم در حالی که از مدیریت قبلی شهر تهران و شوراهای قبلی بیشتر حمایت می‌شد. وی ادامه داد: من در گذشته هم انتقاداتی به عملکرد خودمان داشته‌ام اما یادمان باشد مردم از سایر دستگاه‌های مسئول هم انتظاراتی دارند. به گفته هاشمی، دولت تدبیر و امید کمک لازم را در دو سال گذشته به شورای شهر تهران نداشته‌اند و این در حالی است که تهران پایتخت کشور است و برای حل معضلات آن نیاز به کمک دولت است. این عضو شورا گفت: مجلس شورای اسلامی هم به‌رغم همزبانی و همدلی اما نقش خودش را برای کمک به ما ایفا نکرده است و به خصوص با همین لایحه اخیر هم نشان داد که مخالف درآمدهای پایدار شهری است. وی افزود: از قوه قضائیه هم توقع داشتیم در رسیدگی به پرونده‌ها سرعت بیشتری داشته باشند که متأسفانه به برخی پرونده‌ها رسیدگی نکرده‌اند و تکلیف پول‌های زیادی هنوز مشخص نشده است. محسن هاشمی عملکرد صداوسیما را هم مورد انتقاد قرار داد و گفت پوشش اخبار و عملکرد شورای شهر در این دوره از صداوسیما کاهش داشته است. وی افزود: از سپاه و بسیج و بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام هم توقع داریم که همکاری خود را با شورای شهر تهران بالا ببرند. هاشمی به شهردار تهران هم تذکر داد و گفت: عملکرد شما می‌تواند بیشترین تبلور فعالیت شورای شهر را داشته باشد و امیدواریم از رانت و هزینه‌های تشریفاتی در شهر پرهیز شود. تذکری هم به خودمان دارم که امیدوارم به جای ایده‌آل‌نگری به دنبال واقع‌نگری باشیم.