در آستانه انتخابات پارلمان اروپا، میلان میزبان راست‌گرایان افراطی شد اتحاد اروپایی مخالفان اتحادیه اروپا

همدلی| گروه جهان: کمتر از یک هفته به آغاز برگزاری انتخابات پارلمان اروپا، احزاب راست‌گرای افراطی ۱۱ کشور اروپایی در شهر میلان گرد هم آمدند. احزاب حاضر در این گردهمایی از اعضای ائتلاف «اروپا برای ملت‌ها و آزادی» یا ای‌ان‌اف هستند.
رهبران این احزاب در سخنرانی‌ها و صحبت‌های خود در این گردهمایی از برنامه‌هایشان برای کاهش قدرت اتحادیه اروپا و مقابله با ورود پناهجویان سخن گفتند. یورونیوز فارسی می‌نویسد، صدها تن از مخالفان حزب لگا و دیگر احزاب راست افراطی اروپا نیز در نزدیکی محل برگزاری این گردهمایی تجمع کرده بودند. مخالفان احزاب راست افراطی هنگام سخنرانی ماتئو سالوینی فریاد می زدند: «فاشیست ها میلان را ترک کنید!» وزیر کشور ایتالیا در پاسخ به مخالفانش گفت: «هیچ افراط‌گرا، نژادپرست یا فاشیستی در این میدان حضور ندارد!»
نتیجه آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اتحاد احزاب راست افراطی اروپا با محوریت لگا خواهد توانست در پارلمان آینده اروپا چهارمین فراکسیون قدرتمند را تشکیل دهد، اما فرانس۲۴ گزارش می‌دهد اعضای این ائتلاف به کسب جایگاه سوم نیز امیدوارند.
اعضای این ائتلاف در مسئله مهاجرت، مخالفت با کلیت اتحادیه اروپا و نیز مخالفت با دین اسلام هم‌نظرند اما اختلافاتی هم با هم دارند. فرانس۲۴ می‌نویسد، علی‌رغم اشتراک در مسائل مخالفت با مهاجرت، کثرت‌گرایی فرهنگی، چپ‌گرایان و اتحادیه اروپا، این احزاب عوام‌گرا در بسیاری مسائل کلیدی همچنان چنددسته‌اند. این مسائل اختلافی شامل رویکردهای بودجه، توزیع مهاجران و روابط با مسکو می‌شود. اغلب احزاب ملی‌گرای راست‌گرای افراطی اروپا در سه گروه دسته‌بندی شده‌اند و شبکه‌های مختلفی از اتحاد در پارلمان اروپا برقرار کرده‌اند.


یکی از غایبان مهم این ائتلاف، حزب فیدز مجارستان به رهبری نخست‌وزیر این کشور ویکتور اوربان است. او ماتئو سالوینی رهبر حزب لگای ایتالیا و از رهبران ائتلاف را تحسین کرده و قول همکاری با او پس از انتخابات را داده است اما حاضر نشده با مارین لوپن، رهبر حزب جبهه ملی فرانسه و دیگر رهبر این اتحاد، ائتلاف کند.
دیگر غایب مهم این ائتلاف، حزب «قانون و عدالت» یا پی‌آی‌اس، حزب حاکم لهستان است. این در حالی است که احزاب کوچکی مثل ولیای بلغارستان و اسمه رودینای اسلواکی با شانس کسب تک‌کرسی در پارلمان اروپا، در این ائتلاف حاضرند.
در میان شرکای عمده این ائتلاف مهم‌ترین نام‌ها از ایتالیا و فرانسه می‌آیند. حزب لگای ایتالیا به رهبری ماتئو سالوینی که میزبان این گردهمایی و از سخنرانان اصلی‌اش نیز بود. لگا، شریک ائتلاف حاکم در دولت ایتالیا در کنار حزب ساختارستیز «جنبش پنج‌ستاره» است و رهبرش، سالوینی به عنوان معاون نخست‌وزیر و وزیر کشور پرچمدار مخالفت با سیاست‌های مهاجرتی اتحادیه اروپا و چالش بر سر آن‌ها با همسایگانش بوده است. دولت ائتلافی ایتالیا با حضور سالوینی و لوییجی دی‌مایو رهبر جنبش پنج‌ستاره و با نخست‌وزیری جوزپه کونته، در سیاست‌های اقتصادی نیز چالش‌های جدی با اتحادیه اروپا دارد. یورونیوز فارسی می‌نویسد، بنا به نظرسنجی‌های انجام‌شده حزب لگا در ایتالیا در رای‌گیری هفته آینده بیشترین رای در میان احزاب ایتالیا کسب خواهد کرد. به این ترتیب این حزب احتمالا به بزرگترین حزب ایتالیا در پارلمان آینده اروپا تبدیل خواهد شد.
حزب جبهه ملی فرانسه به رهبری مارین لوپن، در کنار سالوینی دیگر سخنران اصلی مراسم بود. او رقیب مهم امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فعلی فرانسه در انتخابات این کشور بود. لوپن در دور اول با کسب حدود یک سوم آراء موفق شد در کنار ماکرون میانه‌رو به دور دوم راه پیدا کند اما با ائتلاف تمام احزاب دیگر پشت سر ماکرون در دور دوم در مقابل او شکست خورد. مخالفت با مهاجران و مسلمانان از سوابق سیاسی مهم اوست.
حزب آزادی هلند به رهبری خیرت ویلدرس دیگر عضو این ائتلاف است. ویلدرس به صحبت‌های ضداسلام مشهور است و زمانی مراکشی‌ها را تفاله نیز خوانده بود. «جایگزین برای آلمان» و حزب ولامز بلنگ بلژیک از دیگر اعضای این ائتلاف هستند.
حزب آزادی اتریش که در حال حاضر عضو ائتلاف حاکم نیز هست، بنا بود در این گردهمایی حاضر باشد اما به دلیل رسوایی فسادی که اخیراً گریبانگیر این حزب شد، از حضور باز ماند. اواخر هفته گذشته، ویدئویی از رهبر حزب آزادی اتریش، هانس کریستین اشتراخ مربوط به پیش از انتخابات است، مشترکا توسط دو رسانه اشپیگل و زودویچه سایتونگ منتشر شد. در این ویدئو او در حال گفت‌وگو با فردی که خود را از بستگان یک قدرتمند روس معرفی می‌کند. اشتراخ در مکالمه با او در مقابل دریافت کمک‌های سیاسی و مالی وعده‌های اعطای قراردادهای دولتی را به او می‌دهد. یک روز بعد از انتشار این ویدئو، اشتراخ استعفای خود را اعلام کرد و رفتار خود را حماقت خواند؛ او البته خود را قربانی یک حمله سیاسی هم دانست.