رئیس جمهور در دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر از کارشکنی عربستانی‌ها در روند مذاکرات ایران و آمریکا خبر داد:

چوب سعودی لای چرخ مذاکرات هسته‌ای
همدلی| گروه سیاسی- بحران‌های متعدد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در ایران و مخالفت نهادهای خارج از ساختار دولت و سیاست‌های داخلی و خارجی به‌ویژه منطقه‌ای، راه حسن روحانی را از روزی که شروع به کار کرد مسدود و او را در تحقق وعده‌های انتخاباتی‌اش دچار مشکل کرده است.
از روزی که روحانی به عنوان رئیس جمهور راهی پاستور شد، از یک سو باید برای حل بحران‌های متعدد اجتماعی، سیاسی، اقتصادی می‌کوشید و از سوی دیگر، مخالفت نهادهای خارج از ساختار دولت یا به تعبیری «دولت پنهان/دولت در سایه» در زمینه مسائل داخلی و بین‌المللی و سیاست‌های منطقه‌ای آنها و مبهم بودن سرنوشت برجام و غیره، کار او را برای تحقق وعده‌های انتخاباتی‌اش، بیش از دور قبل با دشواری مواجه کرده است.
«دولت در سایه یا دولت پنهان» نیز نقش موثری در جهت‌دهی برنامه‌های دولت بازی می‌کند. دولت در سایه اهداف خود را از طریق گسترش دامنه نفوذ و تقویت خود، پی‌گیری می‌کند، زیرا می‌تواند برنامه‎هایشان را جهت داده و اجازه دهد که موثرتر از قبل دولت روحانی را به چالش بکشند.


از سوی دیگر اگر نگاهی نیز به «قانون اساسی» بیاندازیم، متوجه خواهیم شد که رئیس جمهور از اختیارات محدودی برخوردار است، که خود این موضوع نیز مزید بسته شدن دست او در برطرف کردن بسیاری از مشکلات است. بی‌گمان با وضعیتی که در پیش است مشکلات رئیس جمهوری بیش از پیش نیز خواهد شد.
اگر چه دولت پس از برجام توانست کشور را از سقوط نجات دهد اما همچنان با مشکلات جدی در زمینه برآورده نشدن خواسته‌های مردم و بهبود نیافتن وضعیت اقتصادی روزمره آنان روبه رو است. اگر بتوان از علت‌های اصلی برآورده نشدن این خواسته‌ها نام ببریم باید به رکود اقتصادی، نابسامانی‌های اجتماعی ناشی از آن، «اظهارات غیر کارشناسانه» و تعدد «کانون‌های قدرت و ثروت» در داخل ایران اشاره کرد که همچنان از بزرگترین چالش‌های پیش روی دولت به شمار می‌آیند.
رئیس جمهور برای رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی وعده‌های بسیاری به مردم داد، این در حالی است که بیشتر آن‌ها عملی نشدند. جا دارد علت برآورده نشدن وعده‌های او را به پرسش کشید تا بر همه معلوم شود که چه موانع و عواملی باعث شد تا رئیس جمهور و کابینه‌اش نتوانند وعده‌هایشان را محقق کنند؟ آیا روحانی و کابینه‌اش با توجه به وجود اختلاف‌های داخلی و تهدیدهای خارجی خواهند توانست به وعده‌ها در این مدت باقیمانده جامه عمل بپوشانند؟
حسن روحانی در دیدار با جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر دوباره برخی از این موانع و مشکلاتی که سر راه او و کابینه‌اش قرار داشته و دارد، صحبت کرده که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:
نیاز مبرم به همراهی، همدلی و هم‌افزایی
به گزارش ایسنا حسن روحانی در دیدار صمیمی با جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر گفت: از آغاز دولت یازدهم با سه مشکل پیچیده و بزرگ در سه مقطع مختلف روبرو بودیم که از دو مشکل عبور کرده‌ایم و معتقدم با همراهی، همدلی، همفکری و هم‌افزایی از سومین مشکل نیز عبور خواهیم کرد.
رئیس جمهوری با اشاره به وجود تحریم‌های گسترده جهانی علیه کشورمان در ابتدای دولت یازدهم و همچنین مشکلات اقتصادی کشور، گفت: بزرگ‌ترین مشکلات اقتصادی برای بخش‌هایی از جامعه است که درآمد ثابت دارند و دولت باید در حد توان برای تامین نیازمندی‌ها و افزایش حقوق کارمندان و کارگران تلاش کند.
وی افزود: در آغاز فعالیت دولت تورم 40 درصد اما میزان افزایش سالانه حقوق 15 درصد بود و نیاز به همسان‌سازی و همترازی این دو نرخ بود که دولت در اولین تصمیم و اقدام، مصوب کرد که باید بیش از نرخ تورم به حقوق کارمند و کارگر اضافه شود.
دکتر روحانی با تاکید بر اینکه توانستیم مساله تحریم‌های هسته‌ای را در مذاکراتی سخت و پیچیده که کاری علمی و توامان هنری بود به سرانجام برسانیم، گفت: مذاکره علاوه بر دانش، هنر نیز هست چرا که باید از حالت چهره، لحن و اطلاعات در دسترس، بتوانیم بفهمیم که طرف مذاکره کننده چه چیز را از ما می‌طلبد و باید با فهم و تجربه این راه را در عرض چند ثانیه طی کنیم که همان خلاقیت است.
قدرت دیپلماسی
روحانی با بیان اینکه تعامل با دنیا نیازمند دانش، علم و هنرمندی است گفت: با قدرت دیپلماسی توانستیم برای خروج از تحریم پیچیده اولین قدم را در کمتر از صد روز از روی کارآمدن دولت یازدهم برداریم و وعده من به ملت ایران این بود که در صد روز اول اقدامات مهمی انجام خواهیم داد، لذا توافق موقت در کمتر از صد روز به انجام رسید.
رئیس جمهوری گفت: به واسطه این توافق قیمت ارز پایین آمد و امیدواری زیادی در جامعه ایجاد شد و این کار بزرگ به واسطه قدرت دیپلماسی کشورمان بود.
روحانی گفت: در سال 93 قرار بود که به توافق نهایی دست یابیم که موانعی در این مسیر ایجاد شد، به غیر از برخی فراز و نشیب‌هایی که بعضاً در داخل کشور وجود داشت، فشار دوم بر کشورمان وارد آمد و آن اینکه عربستان در کنار کشورهای همپیمان خود و رژیم صهیونیستی، آمریکایی‌ها را وادار کردند که مذاکرات را متوقف کند تا آنها قیمت نفت را پایین بیاورند؛ لذا از اواسط سال 93 قیمت نفت به کمتر از یک چهارم یعنی از 120 دلار تا حدود 30 دلار پایین آمد.
نقش امیدواری مردم
رئیس جمهوری گفت: به واسطه کاهش شدید قیمت نفت، اگرچه دولت دچار فشار شد، اما مردم به دلیل اینکه امیدوار بودند مسائل حل و فصل می‌شود و نسبت به آِینده امیدواری داشتند، چندان احساس فشار نکردند.
روحانی با اشاره به این‌که در سال 94 به توافقی دست یافتیم که توانست شرایط اقتصادی کشورمان را کاملاً تغییر دهد، گفت: به واسطه این توافق سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در کشور شروع و پروژه‌های عظیمی افتتاح شد که از آن جمله می‌توان به پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره کرد که به واسطه آن در بنزین خودکفا شدیم و این برجام بود که زمینه تکمیل ستاره خلیج فارس را فراهم کرد چرا که احداث این پروژه قبل از برجام آغاز شده بود، اما چرا افتتاح نمی‌شد؟
روحانی گفت: تمام پمپ‌های که برای تکمیل ستاره خلیج فارس نیاز بود، تحت توقیف و تحریم بودند و با افتتاح پروژه ستاره خلیج فارس همه پیمانکاران صراحتاً اذعان می‌کردند که این پروژه را آنها نساختند بلکه آن را برجام ساخت و اگر برجام نبود چه بسا ساخت آن 10 یا حتی 20 سال دیگر به اتمام می‌رسید.
رئیس جمهوری در ادامه افزود: به واسطه برجام همچنین 15 فاز در پارس جنوبی به افتتاح رسید که در تاریخ افتتاح پروژه‌های این منطقه بی‌سابقه بوده است.
هنرمندان و بازسازی امید در جامعه
روحانی گفت: آنچه امروز برای همه حائز اهمیت است، وجود فضای مناسب برای کسب و کار، تجارت و فضای امید به آینده است و از شما هنرمندان که در حوزه‌های مختلف فعالیت دارید، می‌خواهم که با هنرمندی و خلاقیت، امید را در جامعه بازسازی و تقویت کنید.
رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه روزهای سختی پیش رو داریم اما به رغم همه سختی‌ها به آینده امیدوار هستم، گفت: با وحدت و همدلی و برنامه‌ریزی می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم.
روحانی با بیان اینکه ماه رمضان تمرین قدرت روحی و اراده است، گفت: شما هنرمندان می‌توانید در نسل جوان قدرت روحی و معنوی بزرگی را خلق کنید و با هنر خود می‌توانید ماهیت واقعی ماه رمضان را که همانا توانمندی روحی و معنوی است، برای نسل جوان ترسیم سازید.
رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه در برابر زورگویی دشمن هیچگاه تسلیم نخواهیم شد، گفت: ما اهل مذاکره و منطق هستیم، اما ادعای طرفی که می‌گوید ما را به میز مذاکره می‌کشاند، واهی است. ما حاضر نیستیم چنین مذاکره‌ای را حتی اگر همه قدرت‌های عالم پشت به پشت هم بایستند، انجام دهیم.
روحانی گفت: ملت ایران دارای منطق بوده و اهل مذاکره است و قدرت و توانمندی این موضوع را دارد و تمام دنیا در توافق برجام اعتراف کردند که ایران به قدری توانمند است که می‌تواند با 6 قدرت بزرگ دنیا مذاکره و به توافق برسد.
همه مخالفان ترامپ غیر از عربستان و اسرائیل
رئیس جمهوری افزود: ما در مذاکرات برجام توانستیم 7 قطعنامه سازمان ملل را به دست خود سازمان ملل و شورای امنیت در یک روز ملغی کنیم و این افتخار برای تاریخ ایران و دیپلماسی کشورمان به ثبت رسید. بنابراین ما اهل منطق، مذاکره و گفت وگو هستیم و از هیچ‌کس هراسی نداریم، اما در برابر کسی که قصد زورگویی دارد، هیچ‌گاه تسلیم نمی‌شویم.
روحانی با اشاره به اینکه امروز به غیر از 3 الی 4 کشور و رژیم صهیونیستی هیچ کشوری در دنیا حرف آمریکا را تایید نمی‌کند، گفت: سال گذشته در شورای امنیت به ریاست ترامپ، موضوع مطرح شد؛ در این جلسه هر 14 عضو با ترامپ مخالفت و از ایران حمایت کردند و چنین چیزی در تاریخ سازمان ملل سابقه ندارد.
روحانی با تاکید بر اینکه هیچ قدرتی بالاتر از قدرت ملی و افکار عمومی نیست، گفت: اگر افکار عمومی و مردم متحداً راهی را چه در سیاست خارجی یا سیاست داخلی و یا فرهنگ و مسائل اجتماعی بخواهند در آن راه ملت یکپارچه، پیروز می‌شود و این شما هنرمندان هستید که می‌توانید ملت یکپارچه و متحد را برای رونق و حرکت رو به جلو و مقاومت در برابر زورگویان بوجود آورید