«ابتکار» از مقابله با بروز نارضایتی داخلی هم‌راستا با خواست دشمنان گزارش می‌دهد

نظارت و خودکنترلی؛ رمز عبور از فشارها
معصومه معظمی
در شرایط تحریمی که مردم تحت فشار اقتصادی قرار دارند، توقع می‌رود مسئولان برای حل معضلات معیشتی جامعه، برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند تا دشمنان جمهوری اسلامی که با هدف ایجاد نارضایتی و اعتراض مردمی در جامعه به دنبال تضعیف نظام هستند، نتوانند به هدف‌شان برسند.
نارضایتی مردمی در شرایط فعلی اقتصادی به گفته محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران بزرگ‌ترین تهدید برای نظام و خطرناک‌تر و مهم‌تر از تهدیدات خارجی است. او معتقد است خدمت‌رسانی و حل معضلات جامعه بزرگ‌ترین بازدارندگی و قدرت دفاعی برای نظام محسوب می‌شود. در این راستا برخی نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با «ابتکار» موارد متعددی را بیان کردند و به تشریح وضعیت اقتصادی کشور و لازمه ورود مسئولان به حل مشکلات معیشتی و اقتصادی در شرایط جنگ اقتصادی پرداختند.


دغدغه مسئولان در قبال مردم از جنس دغدغه نخست وزیر زمان جنگ باشد
محمود صادقی، نماینده مردم تهران در خانه ملت در‌این‌باره به مقایسه شرایط جنگ تحمیلی با وضعیت اقتصادی فعلی پرداخت و به «ابتکار» گفت: «اگر در جنگ 8 ساله دفاع مقدس موفق شدیم، به دلیل روحیه انقلابی مردم و اعتمادی بود که به نظام و رهبری امام و دولت دفاع مقدس داشتند.» عضو فراکسیون امید مجلس افزود: «در آن زمان مردم، وزرا را پای کار می دیدند و نماد این پای کار بودن مسئولان دوران جنگ تحمیلی بود چرا که همدرد مردم بود و مردم را در شرایط سختی رها نکرد. به عنوان مثال می‌توان به صحبت میان امام خمینی‌‌(ره) و نخست وزیر زمان جنگ اشاره کرد که گفتند: «با مردم هر‌چه می‌کنید ولی این سیگار «اشنو ویژه» را از آنها نگیرید.» این نشان می‌دهد چقدر به توده و طبقات مستضعف و آسیب‌پذیر توجه می‌شده است.» صادقی در صحبت‌هایش به دغدغه مسئولان زمان دفاع مقدس اشاره کرد و توضیح داد که دغدغه مسئولان در زمان جنگ تحمیلی از نوع دغدغه مردم بوده است و در عین حال تاکید کرد: «نمی‌گویم این دولت دغدغه ندارد، ولی سیاست‌هایی که اعمال می‌کند نشان می‌دهد این دغدغه در آن لحاظ نمی‌شود.»
او افزود: «تاثیری که سیاست‌های ارزی کشور بر معیشت مردم گذاشته بسیار مهم است و تاثیر علی و معلولی دارد و دلیل آن نابرابری ارزش ریال با ارز خارجی است که بر بخش اقتصادی اثرگذاشته است. بنابراین دولت باید توجه بیشتری بر سفره و معیشت مردم داشته باشد.» رئیس فراکسیون شفاف‌سازی مجلس در گفت‌وگو با «ابتکار» با تاکید بر اینکه «نزدیک است فقر به کفر منجر شود»، افزود: «در احادیث آمده که اگر فقر از در بیاید ایمان از پنجره می‌رود و از کسی که معیشت ندارد انتظار نمی‌رود که به معادش بپردازد. پس باید بیشتر به معیشت مردم توجه شود.»
از چنگ و دندان نشان دادن نظامی دشمن تا اعمال فشار اقتصادی
گفتنی است دشمن به نقطه حساس پی برده و با دست گذاشتن روی این ناحیه و اعمال تحریم‌ها و تشدید فشار اقتصادی روی مردم، سعی دارد زمینه اعتراضات خیابانی را فراهم کند تا در‌نتیجه این امر به تضعیف نظام و تغییر حاکمیت در ایران بینجامد. به همین دلیل لازم است برای مقابله با این خواست دشمنان باید فکری اندیشید و مسئولان با جدیت کامل برای رفع مشکلات معیشتی مردم پای کار بیایند. صادقی در توضیح بیشتر این امر به «ابتکار» گفت: «دشمن چنگ و دندان نظامی نشان می‌دهد ولی برنامه‌اش معیشت و اقتصاد مردم است‌ بنابراین باید مراقب باشیم تا این بار به اهدافش که ایجاد نارضایتی در بطن جامعه و تضعیف نظام است، نرسد.» این نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: «باید ارکان نظام و قوای سه‌گانه و سایر بخش‌ها، درد مردم را اولویت اصلی خود قرار دهند و در تصمیم‌گیری‌هایشان توجه کافی داشته باشند. البته باید در مقابل دشمن با صلابت و وحدت بایستیم ولی آستانه تحمل مردم هم در این زمینه نباید فراموش بشود.» او افزود: «نمی‌گویم به خاطر این موضوع تن به سازش با دشمن بدهیم، ولی تاکید می‌کنم که مدیریت فعال و بازدارندگی لازم داشته باشیم و طبق آن برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کنیم.» طیبه سیاوشی، دیگر نماینده مردم تهران در مجلس هم در‌این‌باره به «ابتکار» گفت: «متاسفانه تحریم‌ها به شدت روی زندگی مردم اثر گذاشته است و به هر سمتی که ورود می‌کنیم اثرات تحریم‌های ناعادلانه و ظالمانه را می‌بینیم. حتی در بازار مسکن، نابسامانی به حدی است که کار از دست املاک خارج شده و خود مالکان به طور سلیقه‌ای عمل می‌کنند. بنابراین مجلس و دولت باید به این موضوع ورود کنند.»
چرا دولت در قبال نابسامانی بازار مسکن سکوت کرده است؟!
این عضو فراکسیون امید تاکید کرد: «در حال حاضر ملاکی برای قانونگذاری مسکن وجود ندارد. دولت و مجلس کجای کار هستند و وزارتخانه‌های مختلف اقتصاد و راه و صنایع چرا سکوت کرده‌اند و صدایی از آنها شنیده نمی‌شود؟» سیاوشی به جلسات متعدد دولت و مجلس به منظور حمایت از اقشار آسیب‌‌پذیر در شرایط تحریمی و جنگ اقتصادی اشاره کرد و به «ابتکار» گفت: «طبق صحبت‌ها و جلسات متعددی که با دولت داشتیم قرار شد مثل زمان جنگ تحمیلی به اقشار آسیب‌پذیر برای کالاهای اساسی کالا‌برگ یا کارت الکترونیکی اختصاص داده شود تا شرایط اقتصادی کشور مناسب و مساعد شود و چرخه تولید بچرخد، هر‌چند که به دلیل عدم وجود زیرساخت‌ها هنوز این وعده‌ها محقق نشده‌اند.» او همچنین افزود: «دشمنان برای آسیب زدن به ما برنامه‌ریزی می‌کنند ولی ما راهکار مناسب مقابله با این شرایط را نداریم. وضعیت مردم هم به دلیل همین بی‌برنامگی‌ آشفته شده است. نباید همه چیز را به تحریم ارتباط داد، بلکه در برخی موارد فساد اداری و سردرگمی مسئولان هم به این شرایط نابسامان دامن زده است.»
گفتار و رفتار مسئولان شبیه مردم عادی است
حمیده زرآبادی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم در‌این‌باره به «ابتکار» گفت: «یک سری اتفاقات بر اساس تحریم‌ها در حال وقوع است و بخش دیگر مشکلات به دلیل انجام ندادن کار کارشناسی و عدم نظارت بر مسائل داخلی است. حتی نمی‌گویم 50 درصد‌ بلکه در برخی مواقع صد در‌صد برخی مشکلات به دلیل نبود نظارت و کنترل است و راهکاری برای مواجهه با آن نداریم.»
نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه «متاسفانه در شرایطی هستیم که گفتار و رفتار مسئولان شبیه مردم عادی است و تفاوتی ندارد»، تاکید کرد: «همه فقط شعار می‌دهیم و مثل این است که مشکلات را برای یکدیگر تعریف می‌کنیم، بدون اینکه راهکاری برای کنترل مشکلات داشته باشیم. در سطوح مختلف هیچ کسی نه مسئولیتی قبول می‌کند و نه گامی برمی‌دارد.» زرآبادی ادامه داد: «از زمانی که تحریم‌ها اعمال شده است لایحه‌ای درباره وضعیت معیشتی یا کنترلی بر وضعیت فعلی از سوی دولت به مجلس ارائه نشده است. مثلا درباره برخی مباحث مثل کارت سوخت بنزین هم زیرساختی وجود ندارد و عادت داریم اتفاقی که افتاده را تحلیل نکنیم.» سخنگوی فراکسیون زنان مجلس تصریح کرد: «گاهی لازم است برای ساماندهی شوک‌هایی به جامعه وارد شود‌ ولی متاسفانه کسی مسئولیت این شوک را نمی‌پذیرد. به همین دلیل نه دولت حاضر به افزایش قیمت حامل‌های انرژی به ویژه بنزین شد و نه مجلس چنین مسئولیتی را در سال انتخابات پذیرفت در حالی که همه می‌دانند باید این اتفاق به موقع انجام می‌شد.» زرآبادی تاکید کرد: «در حال حاضر در جامعه ما از نظر اجتماعی و سلامت و حوزه روانی و آزادی‌هایی که باید وجود داشته باشد، مشکل داریم و کوچک‌ترین شوکی که به حوزه‌ای وارد شود همه حوزه‌ها تحریک می‌شوند. به همین دلیل کسی حاضر نیست کاری انجام دهد و در حد صحبت اولیه مطرح می‌شود، انگار کسی در قبال حل آن مشکلات مسئولیتی ندارد.» فاطمه ذوالقدر دیگر نماینده مردم تهران هم با تاکید بر این نکته که «مردم در شرایط سخت اقتصادی و طاقت‌فرسایی هستند و ادامه این وضعیت می‌تواند نگران کننده باشد»، به «ابتکار» گفت: «برای کنترل وضعیت اقتصادی پیش آمده باید مجلس و دولت و همه مسئولان نظارت‌ها را بیشتر کنند و جلوی سوءاستفاده برخی سودجویان را بگیرند.»
مردم هم خودکنترلی داشته باشند و به یکدیگر رحم کنند
نماینده مردم تهران افزود: «البته برخی کالاها تحت‌تاثیر تحریم‌ها هستند و وزارت صنایع و معادن و اتاق بازرگانی درباره صادرات باید بازتاب‌های داخلی را رصد کنند و سیاست‌های درستی اعمال کنند. هرچند که در برخی موارد خود مردم هم مقصر به وجود آمدن مشکلات اقتصادی هستند و با احتکار برخی اقلام و کالاهای اساسی و غیر‌اساسی مثل کاغذ گرفته تا پیاز و سیب‌زمینی بازار را آشفته می‌کنند و موجب فشار به سایر اقشار آسیب‌پذیر و ضعیف جامعه می‌شوند.» عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی ضمن تاکید بر افزایش نظارت‌ها، از رفتار سودجویانه برخی افراد گلایه کرد. او گفت: «تعداد ناظران کم است و ما نمی‌توانیم سر هر چهارراهی یک ناظر بگذاریم. خود مردم باید نظارتی بر این وضعیت داشته باشند و مراقبت کنند تا این مشکلات را پشت سر بگذاریم. دشمنان راه نفس را می‌بندند، ما باید سیاست‌های درستی برای مقابله با تحریم‌ها و تقویت نظارت‌ها داشته باشیم و مردم هم به خودشان رحم کنند.»
سایر اخبار این روزنامه
آیا جنگل‌های هیرکانی از آفت‌های شب‏پره جان سالم به در می‌برند؟ راهی برای نجات شمشادها علیرضا صدقی جامعه را دریابیم آیا حذف قیمت‌ها راهکاری برای آرامش بازار است؟ سرنوشت مبهم قیمت‌گذاری در سایت‌ها عادل الجبیر وزیر خارجه سابق عربستان مدعی شده که کشورش علی‏رغم آمادگی‌های لازم، به دنبال جلوگیری از جنگ در منطقه است کاغذ همچنان در صدر اخبار فرهنگی قرار دارد روزهای سرنوشت‌ساز «کاغذ» «ابتکار» از مقابله با بروز نارضایتی داخلی هم‌راستا با خواست دشمنان گزارش می‌دهد معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری: قانونی نداریم که دوچرخه‌سواری خانم‌ها را ممنوع کرده باشد موسوی‏لاری در گفت‌گو با «ابتکار» از استراتژی انتخاباتی اصلاح‌طلبان می‌گوید مشارکت به شرط تاثیرگذاری رئیس‌جمهوری در دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر: در برابر زورگویی دشمن تسلیم نمی‌شویم فرمانده کل سپاه پاسداران: به دنبال جنگ نیستیم وزیر دفاع: دشمن از طریق ابزار رسانه درصدد القای ناامیدی است هفتمین جلسه رسیدگی به پرونده پدیده برگزار شد پذیرش اشتباهات از سوی پهلوان و عذرخواهی از مردم