دستاوردهای دیدارهای رئیس دستگاه قضا

 ریاست جدید دستگاه قضا دست کم در هفتمین نشست با اقشار مختلف طی ماه های اخیر با فعالان اقتصادی دیدار کرد و دغدغه های آنان را شنید. نظیر این جلسه پیشتر درباره مراجع تقلید، روسای دادگستری ها، طلاب، دانشجویان، تعدادی از نمایندگان مجلس و حقوق دانان تکرار شده بود.
 رئیس قوه قضاییه در این جلسات مفصل می تواند آسیب شناسی دقیق تری از دستگاه قضا داشته باشد و برایند کاملی از قضاوت و نظرات اقشار مختلف درباره زیرمجموعه اش به دست آورد. همچنین می تواند کم و کیف توقعات فعالان حوزه های مختلف از دستگاه قضایی را بهتر بسنجد.
اما دستاورد کلان تر این دیدارها در کوتاه مدت، ایجاد یک حس امیدواری در نگاه جریان ها و اقشار مختلف است. حقیقت این است که بخشی از نخبگان در حوزه های گوناگون به دلیل اطاله دادرسی در قوه قضاییه ، از روند طولانی حل و فصل پرونده ها  گله مند هستند  و این دیدارها حداقل می تواند عزم و اراده دستگاه قضایی کشور را به اثبات برساند. با این حال ثمره اصلی این دیدارها در بلندمدت زمانی خود را نشان می دهد که اولاً مقطعی نبوده و در فواصل زمانی معقول توسط رأس قوه تکرارپذیر باشد، ثانیاً بدنه قوه قضاییه در استان ها نیز همین رویکرد را دنبال کند و ثالثاً مطالبات و درخواست های این اقشار - تا حدی که اختیارات قانونی و بضاعت  قوه قضاییه اجازه می دهد - دنبال شود و به نتیجه ملموس برسد.