یمن و بی‌عملی سازمان ملل

بسم‌الله الرحمن الرحیم
جفری لیولسی، بنیانگذار پایگاه خبری‌ «دیسکلوز» فرانسه از تلاش امانوئل مکرون رئیس‌جمهور این کشور برای به زندان انداختن سه خبرنگار فرانسوی خبر داد که به‌خاطر افشای اسنادی درباره نقش پاریس در جنایات ائتلاف سعودی در یمن تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.
خشم شخص مکرون از این بابت است که نقش وی در جنایات جنگی ائتلاف سعودی در یمن با افشای این اسناد، افکار عمومی را به‌شدت علیه کاخ الیزه شورانده است.
مکرون از یکطرف با فریبکاری ادعا کرد که عربستان متعهد شده از سلاح‌های فرانسوی در جنگ یمن استفاده نکند ولی به‌طور همزمان با تلاش برای تعقیب قضائی عوامل افشای نقش فرانسه در جنگ یمن، اعلام کرد که فروش اسلحه به عربستان را متوقف نخواهد کرد.


خبرنگاران تحت تعقیب می‌گویند مکرون می‌خواهد آنها را مایه عبرت دیگران کند تا مانع افشاگری‌های بیشتر شود. اسناد منتشره به گزارش‌های محرمانه و برخی اسناد طبقه‌بندی شده اداره کل اطلاعات فرانسه مربوط می‌شود و به وضوح نشان می‌دهد که دولت فرانسه به جامعه درخصوص کاربرد سلاح‌های فروخته شده به عربستان دروغ گفته و از کاربرد وسیع سلاح‌های فرانسوی در جنگ علیه مردم مظلوم یمن کاملاً آگاه بوده است.
به نظر می‌رسد تشدید فشار علیه خبرنگاران، اهداف وسیع‌تری را دنبال می‌کند. مکرون و دستیارانش نگرانند که مبادا اسرار پشت پرده بیشتری درباره نقش فرانسه در جنگ یمن فاش گردد و در شرایط کنونی که مکرون در موقعیت لرزان و بی‌ثباتی قرار دارد، افشاگری‌های بیشتر مسئله‌ساز شود. خبرنگاران می‌گویند هدف آنست که آنها و منابع آنها را بترسانند. همین امر به خوبی ثابت می‌کند که ابعاد مشارکت فرانسه در جنگ یمن به مراتب گسترده‌تر از ارسال اسلحه و جنگ‌افزارهای فوق مدرن برای ائتلاف سعودی است. گزارش‌های موثق نشان می‌دهند که نیروهای ویژه فرانسوی در تهاجم وحشیانه نیروهای چندملیتی به سواحل غربی یمن با هدف اشغال بندر استراتژیک الحدیده نقش کلیدی داشته‌اند ولی با شکست سنگین آن حملات وحشیانه چند نظامی فرانسوی نیز اسیر شدند.
با تشدید حملات سعودی‌ها به مناطق مسکونی، مطابق گزارشات رسمی سازمان ملل افزون بر 55 هزار تن کشته برجا مانده که بخش اعظم آنها زنان و کودکان بوده‌اند. علاوه بر این براثر تخریب زیرساختها و نابودی شبکه‌های آبرسانی شهری، مردم یمن در معرض انواع بیماریهای واگیر و عفونی قرار گرفته‌اند. بعلاوه سازمان ملل مرتباً اعلام کرده است که بین 21 تا 22 میلیون نفر در یمن دچار سوءتغذیه هستند و براثر گرسنگی در معرض مرگ تدریجی قرار گرفته‌اند.
درست در چنین شرایطی، جنبش انصارالله یمن اعلام کرده سازمان ملل حاضر نیست تقاضای چند کشور را که برای مداوای مجروحین حملات ائتلاف سعودی به مناطق مسکونی صنعا اعلام آمادگی کرده‌اند پاسخ مثبت بدهد. این موضع منفی و بی‌عملی سازمان ملل قطعاً تحت فشار دولت عربستان و حامیان غربی آل‌سعود اتخاذ شده و نشان می‌دهد هیچ ضابطه‌ای بر اعمال این سازمان حاکم نیست. مسئولین سازمان ملل مدعی هستند خودشان این مجروحین را مداوا می‌کنند و نیازی به کشورهای داوطلب ندارند، ولی این یک ادعای بی‌اساس است. زیرا به اعتراف خود سازمان ملل، یمن اکنون در شرایط بسیار اضطراری قرار دارد و دچار کمبودهای همه‌جانبه است. همین وضعیت ایجاب می‌کند کشورهای داوطلب به کمک بشتابند و سازمان ملل راه را برای این همراهی‌ها هموار نماید.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر امور اقتصادی و دارایی: میزان ارز برگشته به کشور افزایش یافته است درخواست کمک ترامپ از سوئیس برای توافق با ایران رئیس جمهور در دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر: نیاز امروز جامعه امید به آینده و نشاط است سردار سلامی در آیین تکریم و معارفه جانشین فرمانده کل و معاونین سپاه: به دنبال جنگ نیستیم اما در آمادگی کامل هستیم مقام آمریکایی: آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست ستاد اجرایی فرمان امام برای بازسازی منازل سیل‌زدگان به کمک بنیاد مسکن آمد یک فعال عرصه کاغذ: برخی کاغذ وارداتی با ارز 4200 تومانی را به قیمت تمام شده آزاد می‌فروشند مدیرعامل ذوب آهن اصفهان: کارکنان ذوب آهن با همدلی و تلاش خستگی ناپذیر مقابل تحریم‌ها می‌ایستند انصارالله:سازمان ملل مانع ازکمک رسانی جامعه جهانی به یمن می‌شود مربی خارجی چرا؟ با تصویب مجلس شرکت‌های خودروسازی موظف به اعلام قیمت خودروها به شورای عالی رقابت شدند در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ آیین‌نامه طرح حمایت از شرکت‌های نوپا در اقتصاد دیجیتال تصویب شد ایران و چک تفاهمنامه همکاری صنعتی امضا کردند صدور حکم جلب رئیس سازمان خصوصی‌سازی مکاتبه با رسانه‌ها برای اعلام نام خبرنگاران سهمیه‌بگیر طرح ترافیک مقام آمریکایی: آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست یمن و بی‌عملی سازمان ملل