مربی خارجی چرا؟

فوتبال اگرچه ورزشی همگانی و مردم‌پسند است و علاقه‌مندان آن قابل مقایسه با رشته‌های دیگر ورزشی نمی‌باشد، ولی مثل اکثر موارد عمومی جامعه، دچار سیاست‌زدگی و سوءتدبیر شده است، بی‌تدبیری که سال‌هاست توسط متولیان ورزش کشور ادامه دارد.
ازجمله این بی‌تدبیری‌ها، تفکر غلطی است که در میان سیاست‌گزاران این رشته ورزشی وجود دارد، که سرمربی تیم ملی فوتبال حتماً باید خارجی باشد و همین باور نادرست، چندین ماه است که پس از ناکامی در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در کشور امارات، بلاتکلیفی خاصی را در این عرصه حاکم نموده است و البته چند روزی است که باز زمزمه بکارگیری یک مربی از کشور بلژیک با دستمزد ارزی نجومی مطرح می‌شود. در اینجا چند سوال از وزیر ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال مطرح است.
1- آیا کشوری که سابقه طولانی شصت ساله در فوتبال آسیا و جهان دارد، در شرایطی نیست که حتی یک یا چند فرد واجدشرایط از خودش برای هدایت تیم ملی پیدا کند؟ و آیا این راه‌حل بخاطر باندبازی و دخالت مافیای فوتبال مورد توجه قرار نمی‌گیرد و یا دلیل دیگری دارد؟
2- چرا به یک مربی خارجی مثل مربی سابق تیم ملی فوتبال از طرف وزارت ورزش و جوانان، 8 سال فرصت داده می‌شود تا با آزمون و خطا، تیمی را به جام جهانی ببرد و در این راه چه امتیازات و هزینه‌های هنگفتی که به او داده نمی‌شود و چشم بر همه زیاده‌خواهی‌ها و اشتباهات او بسته می‌گردد تا جایی که پس از کنار گذاشته شدن بر علیه فدراسیون فوتبال ایران شکایت هم می‌کند، ولی به یک مربی ایرانی کمترین فرصت لازم را می‌دهند و با کوچک‌ترین و اولین شکست و اشتباه، از کار برکنار می‌شود؟


3- چرا بر فرض هم که یک مربی قدرتمند خارجی 8 سال سکان هدایت تیم ملی را بدست دارد، در کنار او 2 مربی و دستیار ایرانی قرار داده نمی‌شود تا از تجربیات او استفاده کنند؟ اگر خود آن سرمربی اجازه نمی‌دهد که باید پرسید چرا؟ و اگر مسئولین فوتبال این تصمیم را می‌گیرند که علاوه بر سرمربی، دستیاران او هم خارجی باشند که باید گفت: وامصیبتا!
پایان این مقال و جمع‌بندی سخن اینکه، به متولیان امور ورزش علی‌الخصوص فوتبال تاکید و توصیه می‌گردد به جای اینکه در شرایط اقتصادی دشوار کشور که حتی یک دلار ذخیره ارزی هم ارزش دارد، بجای اینکه با رفتن به این کشور و آن کشور بدنبال نجات‌دهنده‌ای از بیرون مرزها باشند، نگاهی هم به درون بیاندازند و با سعه‌صدر و حوصله بیشتر و خارج از بازی‌های سیاسی و باندبازی، قطعاً می‌توانند افراد مناسبی پیدا کنند که دست کمی از فلان فرد خارجی نداشته باشد. اینگونه فوتبال کشور را مدیریت کردن، ارزش نهادن به نیروهای کارآمد داخل کشور و تربیت مربیان بزرگی است که کشورهای دیگر داوطلب جذب آنها باشند. شرط اصلی موفقیت در این امر این است که به همان اندازه که به آن خارجی بها و ارزش و میدان و فرصت و زمان داده می‌شود، به مربی داخلی هم داده شود.
بخش ورزشی
سایر اخبار این روزنامه
وزیر امور اقتصادی و دارایی: میزان ارز برگشته به کشور افزایش یافته است درخواست کمک ترامپ از سوئیس برای توافق با ایران رئیس جمهور در دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر: نیاز امروز جامعه امید به آینده و نشاط است سردار سلامی در آیین تکریم و معارفه جانشین فرمانده کل و معاونین سپاه: به دنبال جنگ نیستیم اما در آمادگی کامل هستیم مقام آمریکایی: آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست ستاد اجرایی فرمان امام برای بازسازی منازل سیل‌زدگان به کمک بنیاد مسکن آمد یک فعال عرصه کاغذ: برخی کاغذ وارداتی با ارز 4200 تومانی را به قیمت تمام شده آزاد می‌فروشند مدیرعامل ذوب آهن اصفهان: کارکنان ذوب آهن با همدلی و تلاش خستگی ناپذیر مقابل تحریم‌ها می‌ایستند انصارالله:سازمان ملل مانع ازکمک رسانی جامعه جهانی به یمن می‌شود مربی خارجی چرا؟ با تصویب مجلس شرکت‌های خودروسازی موظف به اعلام قیمت خودروها به شورای عالی رقابت شدند در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ آیین‌نامه طرح حمایت از شرکت‌های نوپا در اقتصاد دیجیتال تصویب شد ایران و چک تفاهمنامه همکاری صنعتی امضا کردند صدور حکم جلب رئیس سازمان خصوصی‌سازی مکاتبه با رسانه‌ها برای اعلام نام خبرنگاران سهمیه‌بگیر طرح ترافیک مقام آمریکایی: آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست یمن و بی‌عملی سازمان ملل