آقای بعیدی‌نژاد! مدافع منافع ملی باشید

  سرویس سیاسی-«حمید بعیدی نژاد» سفیر ایران در انگلیس در یادداشتی با حمله به روزنامه کیهان نوشت:«آنچه در این شرایط حساس عجیب می‌نماید ادامه حملات پیوسته کیهان به وزارت امور خارجه و سفرای کشورمان می‌باشد».
ماجرا از آن قرار است که روزنامه کیهان- 29 اردیبهشت- در مطلبی با عنوان «آقای سفیر! وظیفه شما هشدار به اروپاست نه ارسال پیام ضعف! » به نقد اظهارات اخیر سفیر ایران در انگلیس پرداخت. بعیدی نژاد اخیرا در مصاحبه با رادیو بی بی سی با اشاره به ضرب الاجل 60 روزه ایران گفته بود:«ما اقداماتی را انجام داده‌ایم تا اگر این بازه دو ماهه به‌گونه‌ای مناسب برای حل کردن مسئله به قدر کفایت نتیجه‌بخش نباشد، ما اقدامات بعدی خود را انجام خواهیم داد که به شما اطمینان می‌دهم این اقدامات در چارچوب برجام هستند».
بعیدی‌نژاد در پاسخ به این مطلب کیهان نوشت:«باید به نشریه محترم کیهان خاطر نشان سازم که مطالبی که بنده در پاسخ به سوالات رسانه‌های متعدد توضیح داده ام و متن کامل یا خلاصه آنها در رسانه های ایران پوشش داده شده، این بوده است که «اقدامات متقابل ایران در این مرحله در چارچوب برجام و با استفاده از حقوق مشروع و قانونی خود به‌ویژه با درنظرگرفتن مواد ۲۶ و ۳۶ برجام صورت می گیرند. البته در صورتیکه این مرحله منجر به احقاق حقوق ایران در تحقق بهره‌مندی ایران از مزایای برجام نگردد ایران حق خود را برای اقدامات بعدی از جمله خروج از برجام و حتی بالاتر محفوظ می‌داند. اما در حال حاضر اقدامات ایران در چارچوب برجام و در مسیر کاهش تعهدات هسته‌ای خود می‌باشد». کیهان باید بداند که کاهش اجرای اقدامات هسته‌ای خود در این مرحله بسیار برای اعضای اروپایی برجام پرمخاطره می‌باشد.»
سفیر ایران در انگلیس در ادامه نوشت:«اما در اصل اینکه این اظهارات خوشایند روزنامه کیهان باشد یا نه، و اینکه موضع کیهان این باشد که همین الان کشور تهدید کند که در صورت پایان مهلت شصت روزه ایران از برجام خارج می‌شود، البته موضع و موضوع دیگری است. دیدگاه کیهان مبنای اعلام مواضع کشور نمی‌باشد و بنده بعنوان نماینده کشور موظف به تبیین مواضع رسمی کشور بر اساس مصوبات و تصمیمات رسمی شورای عالی امنیت ملی و دستگاه سیاست خارجی می‌باشم و نه ترجیح آنچه سردبیر و روزنامه‌نگاران کیهان بدان اعتقاد دارند».


بعیدی‌نژاد افزود:«در این شرایط خاص کشور که مواضع جمهوری اسلامی ایران در چارچوب مصوبات نهادهای قانونی کشور نیاز به تبیین از طریق یک‌دیپلماسی فعال رسانه‌ای در میان مخاطبین اصلی آن که کشورهای اروپایی باشند دارد، این نوع حملات تند نتیجه ای جز این نخواهد داشت که سفرای کشورمان را با تهدید عملا به سکوت وا دارد. امروز در شرایط تشدید تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تمامی نهادهای کشور موظف هستند که از سربازان خود در تمامی عرصه‌های نظامی، سیاسی و دیپلماسی حمایت به‌عمل آورند و تضعیف آنان نتیجه‌ای جز ایجاد ضعف و سستی در دستگاه سیاست خارجی نخواهد داشت.»
طفره از پاسخ به مسئله اصلی!
متاسفانه در متن پاسخ آقای بعیدی نژاد به روزنامه کیهان- که ظاهرا با عصبانیت تنظیم شده و مملو از توهین و کنایه است- به مسئله اصلی ذکر شده در  مطلب اخیر کیهان هیچ اشاره‌ای نشده است.
گلایه کیهان از آقای سفیر آن بود که چرا شما با تضعیف استراتژی نظام در حوزه سیاست خارجی، ایران را در جایگاه بدهکار نشانده و به طرف اروپایی اطمینان می‌دهید که ایران پس از ضرب‌الاجل 60 روزه نیز از برجام خارج نخواهد شد.
متاسفانه اظهارات اخیر آقای بعیدی نژاد با ذوق زدگی رسانه های معاند مواجه شد و آنها این اظهار نظر را با این تیتر «سفیر ایران در لندن: بعد از پایان مهلت 60 روزه از برجام خارج نمی‌شویم» را در صدر اخبار خود منتشر کردند.
همان‌طور که پیش از این نیز کیهان اشاره کرده بود، فلسفه اصلی اقدام متقابل، تاثیرگذاری بر رفتار طرف مقابل و وادار کردن آن به عقب‌نشینی و یا حداقل منصرف کردن آن از زیاده‌خواهی‌های بیشتر است. حال اظهارنظرهایی مشابه اظهارات نسنجیده آقای سفیر، این پالس را به طرف اروپایی می‌دهد که ضرب‌الاجل ایران را جدی نگیرید، لازم نیست تعهدات خود را انجام دهید، خیالتان راحت ما در برجام می‌مانیم! شما به عهدشکنی خود ادامه بدهید!
مدافع منافع ملی باشید
آقای بعیدی نژاد در پاسخ به کیهان نوشته است:«بنده بعنوان نماینده کشور موظف به تبیین مواضع رسمی کشور بر اساس مصوبات و تصمیمات رسمی شورای عالی امنیت ملی و دستگاه سیاست خارجی می‌باشم و نه ترجیح آنچه سردبیر و روزنامه نگاران کیهان بدان اعتقاد دارند».
در پاسخ باید گفت کسی به آقای بعیدی نژاد نگفته است که سخنگوی کیهان باشد، بلکه ایشان باید مدافع منافع ملی کشورمان باشد.متاسفانه آقای بعیدی نژاد پیش از این نیز در دفاع از «عبدالرسول دری اصفهانی» عضو دوتابعیتی تیم مذاکره کننده هسته ای- که به 5 سال حبس محکوم شد- اظهارت تأمل برانگیزی بیان کرد که قطعا با مواضع رسمی کشور منطبق نبود. سفیر ایران در انگلیس همچنین در موضوع «نازنین زاغری»- جاسوس دوتابعیتی- نیز اظهارنظر تأمل برانگیزی داشته است و متاسفانه وی در این موضوع تحت تأثیر عملیات روانی طرف انگلیسی قرار گرفت.
آقای بعیدی نژاد! به جای حمله و بستن دهان منتقدان، از منافع ایران در اروپا دفاع کنید. اکنون حدود 10 ماه از اسارت آقای «اسدالله اسدی» دیپلمات مظلوم ایرانی در اروپا سپری شده است. آیا اینکه رسانه ها پیگیر وضعیت وی باشند و از وزارت خارجه و سفرا مطالبه کنند، تهدید سفرا به سکوت است؟!
آقای بعیدی نژاد! لطفا مدافع منافع ملی باشید.