ترامپ تحت هیچ شرایطی قابل مذاکره نیست ایران کم متحد ندارد


 اینکه با توجه به ویژگی‌ها و توانایی‌های ایران، آمریکا جرات جنگ افروزی علیه کشورمان را خواهد داشت یا خیر، اروپایی‌ها چرا به تعهدات برجامی شان عمل نمی‌کنند و در نهایت، ایران در این شرایط برای بهبود شرایط اقتصادی خود چه راه‌هایی دارد؟ آیا باید به مذاکره تن دهد یا خیر؟ از جمله سؤالاتی هستند که وقتی سراغ «وین مدسن» کارشناس مشهور آمریکایی رفتیم، از ایشان پرسیدیم. ایشان در بخشی از پاسخ خود مذاکره با ترامپ تحت هر شرایطی را «حماقت» خواند. عین پاسخ‌های ایشان را در ادامه می‌خوانید.
سرویس خارجی
1) با توجه به افزایش تنش بین آمریکا و ایران تا چه میزان وقوع جنگ بین این دو کشور را محتمل می‌دانید؟
برخی از اعضای کابینه ترامپ افرادی به شدت تندرو هستند که اگر کشور بر اساس میل آنها اداره شود وقوع جنگ محتمل است. اگر «جان بولتون» و «رودولف جولیانی» و امثال این تفکرات افراطی در کشور مسیر خود را ادامه دهند، گزینه جنگ گزینه‌ای محتمل است. یادمان نرود گروه جنگ گرای آمریکا ارتباط تنگاتنگی با اسرائیل و گروهک منافقین دارند و همین مسئله باعث شده تا گزینه جنگ همیشه مطرح باشد.


2) ترامپ شخصیتی با ثبات در طول این مدت از خود نشان نداده است. آیا ایرانی‌ها می‌توانند بار دیگر به میز مذاکره بروند در حالی که یک بار توافق را رها کرده
است؟
در حقیقت هیچ کسی نمی‌تواند به ترامپ اعتماد کند. به نمونه‌های دیگر توجه کنید، کره شمالی ، دولت لیبی در طرابلس ، فلسطینی‌ها و چینی‌ها از جانب آمریکایی‌ها ضربه خوردند و اعتماد این کشورها به آمریکا برای آنها نه تنها ثمری نداشته بلکه باعث حرکت رو به عقب آنها شده است. ترامپ شخصیت اجتماعی مجرمانه‌ای دارد. وی بارها معاهدات اقتصادی خود را شکسته، علیرغم سوگند آن را شکسته و بارها خبر از تجاوز جنسی او به گوش رسیده است. در هر حال وی با توجه به خصوصیات ذکر شده، اصلا طرف باثباتی برای مذاکره در هیچ شرایطی محسوب
نمی‌شود.
3) از نظر شما اروپا تا چه میزان به برجام متعهد بوده و تا چه اندازه تعهدات خود را در برابر برجام عملی کرده است؟
مسلما اروپایی‌ها از همه ظرفیت خود استفاده نمی‌کنند و می‌توانند در اجرای بهتر و قدرتمندتر اینستکس تلاش بهتری از خود نشان دهند. چراکه ایران باید منافع خود را در قبال ماندن در برجام درک کند.
4) به نظر شما واکنش جمهوری اسلامی در برابر بدعهدی غربی‌ها چه باید باشد؟
اکثر اروپایی‌ها از ترامپ متنفرند. تفکرات چپ و حتی راست‌های معتدل هم علاقه‌ای به ترامپ ندارند. وی تنها از حمایت احزاب نئو-نازی در اروپا بهره مند است. این احزاب به شدت حامی اسرائیل هستند. من فکر می‌کنم ایران باید شدیدا تلاش کند تا عوامل حامی برجام در اروپا را تقویت کند. ایران باید تلاش کند تا حامیان اسرائیل در اروپا به عقب کشیده شوند.
5) راهکار برون رفت از شرایط اقتصادی در بازه زمانی کنونی چیست؟
ایران باید دوستان خود را بیابد و با برقراری رابطه ویژه با متحدین خود شرایط بهتر اقتصادی‌ای را رقم بزند. ترکیه ، قطر ، هند ، چین و روسیه و سایر کشورها جزو دوستان ایران حساب می‌شوند. آمریکا برای از بین بردن اقتصاد ایران به هر کاری دست زده و اکنون ایران باید با کمک متحدین خود از این وضع خارج شود.