پدافند هوایی ارتش سوریه پهپاد اسرائیلی را ساقط کرد

منابع سوری از کشف بخش‌هایی از یک پهپاد اسرائیلی در حومه پایتخت سوریه خبر دادند.
این منابع تاکید کردند که این پهپاد از بخش اشغالی جولان سوریه وارد این کشور شده بود.
پهپاد اسرائیلی مذکور به دست پدافند هوایی ارتش سوریه ساقط شد.
رسانه‌های خبری از به گوش رسیدن صدای انفجارهایی در غرب دمشق خبر داده بودند.


خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) بامداد شنبه اعلام کرد که پدافند هوایی سوریه، تجاوز به حریم آسمان دمشق را دفع کرده است.
یک منبع نظامی به سانا گفت، پدافند هوایی ارتش سوریه، اهداف مهاجم که ازسوی القنیطره (واقع در جنوب غرب سوریه) و هم مرز با جولان را که به پرواز درآمده بود، شناسایی و دفع کرده است.
برخی منابع غیر رسمی، اهداف مهاجم را موشک‌هایی اعلام کرده‌اند که از سرزمین‌های اشغالی شلیک شده‌اند.
برخی از منابع غیر رسمی صهیونیستی نیز با تایید این حمله اعلام کردند که یک منطقه نظامی در منطقه الکسوه در جنوب غرب دمشق هدف قرار گرفته است.
حملات موشکی تروریست‌ها به پایگاه روسیه در"حمیمیم"
ازسوی دیگرتلویزیون سوریه اعلام کرد، پدافند هوایی روسیه در پایگاه حمیمیم، راکت‌ها و پهپادهای گروه‌های تروریستی را رهگیری کرد.، تلویزیون سوریه تاکید کرد، گروه‌های تروریستی راکت‌ها و پهپادهایی را به سمت پایگاه حمیمیم و حومه‌های نزدیک شهر ساحلی لاذقیه پرتاب کردند که در اثر این حملات، یک تن کشته و چند تن دیگر زخمی شدند.
پدافند هوایی روسیه در پایگاه حمیمیم نیز خمپاره‌های موشکی و پهپادهای گروه‌های تروریستی مذکور را رهگیری کرد.پیش از این رئیس شورای اتحادیه روسیه نسبت به مورد هدف قرار گرفتن پایگاه هوایی حمیمیم ابراز نگرانی کرده بود.
آتش‌بس در جبهه‌های عملیاتی ادلب، حماه و لاذقیه
یک فرمانده میدانی اعلام کرد که مقرر شد به مدت 72 ساعت در جبهه‌های عملیاتی ادلب، حماه و لاذقیه آتش‌بس برقرار شود.به گزارش خبرگزاری فارس، ارتش سوریه از 16 اردیبهشت ماه جاری عملیات خود را در شمال حماه آغاز کرد و آن را به جنوب غرب ادلب و شمال لاذقیه رساند.
با وجود پیشرویهای ارتش سوریه در این سه استان شمالی، یک فرمانده میدانی حاضر در عملیات نیروهای سوری از حصول آتش‌بس در جبهه‌های عملیاتی خبر داد.
این فرمانده به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که آتش‌بس به مدت 72 ساعت در جبهه‌های ادلب، حماه و لاذقیه برقرار خواهد بود.
به گفته وی، آتش‌بس مذکور از نیمه شب جمعه آغاز شده است.این فرمانده اما درباره جزئیات آتش‌بس، عوامل یا چگونگی حصول آن، هیچ توضیحی ارائه نکرد.
به گزارش اسپوتنیک، وضعیت ادلب سوریه همچنان بین توافقات «سوچی» در خصوص منطقه کاهش تنش و نزدیک شدن ارتش سوریه به این منطقه معلق است.ارتش سوریه بارها تاکید کرده است که باید مشکل اجرای توافق سوچی حل و فصل شود؛ چه از طرق سیاسی، چه از راههای دیپلماتیک.
«ترکی الحسن» کارشناس مسائل راهبردی در خصوص عملیات اخیر ارتش سوریه گفت که نیروهای سوری هشت ماه منتظر ماندند تا توافق سوچی اجرایی شود، ولی آنکارا «تمایل یا اراده‌ای برای اجرای این تواقفق نداشت و همیشه وقت‌کُشی می‌کرد؛ مسئله‌ای که نیروهای سوری را مجبور کرد که برای بازپس‌گیری ادلب وارد عمل شوند».
توافق سوچی، پس از دیدار شهریورماه 1397 بین روسای جمهور روسیه و ترکیه در سوچی حاصل شد. براساس این توافق، باید یک منطقه حائل و عاری از سلاح به عمق 15 تا 20 کیلومتر در بین خطوط تماس ارتش سوریه و افراد مسلح در شمال غرب سوریه ایجاد می‌شد و گروه‌های مسلح و ارتش سوریه بای از این مناطق عقب نشینی می‌کردند.
براساس این توافق قرار بود در مرحله نخست یک منطقه عاری از سلاح در اطراف شهر ادلب ایجاد شود، در مرحله دوم باید سلاح سنگین جمع‌آوری می‌شد و در مرحله بعد نهادهای دولتی سوریه پیش از پایان سال جاری میلادی فعالیت خود را آغاز می‌کردند.
ترکیه که در اجرای این توافق متعهد شده بود تروریستها را از این منطقه خارج کند، ولی هنوز نتوانسته است به تعهد خود عمل کند چرا که تروریستها باید تا 23 مهر ماه از این منطقه خارج می‌شدند ولی هنوز در این منطقه حضور دارند.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر امور اقتصادی و دارایی: 3 میلیارد دلار ارز دولتی به کالاهای اساسی در سال جاری اختصاص یافت مخالفت شورای نگهبان با طرح استانی شدن انتخابات مجلس در فروردین 98؛ ارزش صادرات بخش معدن به بیش از 500 میلیون دلار رسید سخنگوی شورای عالی امنیت ملی: اظهارنظرها درباره موضوعات راهبردی تنها ازمجرای شورای عالی امنیت ملی بیان می‌شود مقاله مشترک ایرانی- سعودی زمان گفتگوی رهبران عربستان و ایران فرا رسیده است داعش مدعی تاسیس استان در پاکستان شد کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با استقرار مجدد نیروهای آمریکایی در منطقه موافقت کردند برپایی سفره‌های افطار در مسجدالاقصی عضو هیات رئیسه: طرح تفکیک وزارت صمت در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد جلیقه زردها خشمگین‌تر از همیشه به خیابان‌ها آمدند پدافند هوایی ارتش سوریه پهپاد اسرائیلی را ساقط کرد آتش‌سوزی در یک پایگاه نظامی در تل‌آویو تعهدات سایر طرف‌های برجام «رواق شهادت» رونمایی شد فرمانده کل ارتش: حفظ و ارتقای هوشیاری و آمادگی یگان‌های ارتش ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است بخشنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: الزام مدیران به انتشار مدرک، استفاده غیرواقعی از دکتر و مهندس، ممنوع