جلیقه زردها خشمگین‌تر از همیشه به خیابان‌ها آمدند

جلیقه زردها بدنبال اظهارات روز جمعه "امانوئل مکرون" رئیس جمهوری فرانسه که "6 ماه تجمع جنبش اعتراضی به سیاست‌های اقتصادی دولت را بدون هیچگونه خروجی سیاسی" دانسته بود، روز گذشته خشمگین‌تر از همیشه به خیابان‌ها آمدند.
روزنامه فرانسوی «لو موند» در تارنمای خود نوشت: با وجود اینکه میزان جمعیت حاضر در تجمع‌های اعتراضی در هفته‌های اخیر به پایین‌ترین سطح رسیده، اما هسته سخت جلیقه زردها برنامه‌ریزی کرده بود تا امروز و با گذشت 6 ماه اعتراض‌های خیابانی بی‌سابقه، در یک هفته مانده به انتخابات پارلمانی اروپا، حضور گسترده‌تری در خیابان‌ها داشته باشند.
مکرون روز جمعه خطاب به معترضان گفته بود: "در این 6 ماه هیچ خروجی سیاسی نداشته‌اید."
در پاریس، چندین تظاهرات برای امروز برنامه‌ریزی شده است: اولی، علیه افزایش قیمت سوخت است که از ایستگاه "توتَل" به سمت «لا دفانس» برای ملحق شدن به کلیسای «سَکرِه‌کُر» که یکی از مهم‌ترین کلیساهای پاریس است انجام می‌شود.


تظاهرات دیگر برای ساعت 14 در میدان جمهوری برنامه‌ریزی شده است.
البته این تجمع‌ها درحالی انجام می‌شود که در هفته‌های گذشته هر گونه تجمع و تظاهرات در محدوده شانزه لیزه، کلیسای نوتردام و نیز اماکن مهم تحت نظارت بوده و ممنوع اعلام شده است.
درحالیکه برای تجمعات هفته گذشته(هفته بیست وششم)، نقاط همگرایی شهرهای "نانت" و "لیون" بود، در هفته بیست و هفتم "ریمز" و "نانسی" به عنوان نقاط همگرایی جلیقه زردها اعلام شده‌اند.
دیگر تظاهرات‌ها در جاهای دیگر فرانسه، به عنوان نمونه در "سن نزر" یا "بسانسون" و لیون برنامه‌ریزی شده است.
اعتراض‌های موسوم به سیاست‌های دولت موسوم به جلیقه زردها از 26 آبان 97 در شهرهای مختلف فرانسه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
هر چند پس از حضور بیش از 200 هزار نفری معترضان در روز نخست این اعتراض‌ها (17 نوامبر 2018) که بالاترین رقم در طول 6 ماه گذشته جنبش بود، این رقم تا حدودی کاسته شده اما همچنان شنبه‌های اعتراضی در فرانسه با حضور هزاران معترض برگزار می‌شود.
شنبه‌های اعتراضی مردم فرانسه نسبت به سیاست‌های اقتصادی دولت و ناکارآمدی امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه درحالی دیروز وارد بیست وهفتمین هفته خود شد که شهرهای مختلف این کشور در 6 ماه گذشته صحنه درگیری و برخورد خشونت بار پلیس با معترضان بود.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر امور اقتصادی و دارایی: 3 میلیارد دلار ارز دولتی به کالاهای اساسی در سال جاری اختصاص یافت مخالفت شورای نگهبان با طرح استانی شدن انتخابات مجلس در فروردین 98؛ ارزش صادرات بخش معدن به بیش از 500 میلیون دلار رسید سخنگوی شورای عالی امنیت ملی: اظهارنظرها درباره موضوعات راهبردی تنها ازمجرای شورای عالی امنیت ملی بیان می‌شود مقاله مشترک ایرانی- سعودی زمان گفتگوی رهبران عربستان و ایران فرا رسیده است داعش مدعی تاسیس استان در پاکستان شد کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با استقرار مجدد نیروهای آمریکایی در منطقه موافقت کردند برپایی سفره‌های افطار در مسجدالاقصی عضو هیات رئیسه: طرح تفکیک وزارت صمت در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد جلیقه زردها خشمگین‌تر از همیشه به خیابان‌ها آمدند پدافند هوایی ارتش سوریه پهپاد اسرائیلی را ساقط کرد آتش‌سوزی در یک پایگاه نظامی در تل‌آویو تعهدات سایر طرف‌های برجام «رواق شهادت» رونمایی شد فرمانده کل ارتش: حفظ و ارتقای هوشیاری و آمادگی یگان‌های ارتش ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است بخشنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: الزام مدیران به انتشار مدرک، استفاده غیرواقعی از دکتر و مهندس، ممنوع