جهانبخش‌محبی نیا همبستگی ملی در گرو واقع‌بینی

امیدواری، همبستگی ملی و حقوق طبیعی انسان زمانی کارایی خواهد داشت که بتوان از واقعیت‏ها حرف زد، آنها را تحلیل کرد و بر میز سیاستگذاری عمومی نشاند. در آن هنگام همه راه‏حل‏ها به میان خواهد آمد و مناسب‏ترین نقشه راه برای مقابله با موانع و مسائل برگزیده خواهد شد. در این برهه، چون مدیریت کشور تابع فرآیندی از مشارکت همگانی است که از طریق نهادهای رسمی و پاسخگو رقم می‏خورد، خلایق نسبت به بقاء مولفه‏های مدیریتی جانبدارانه برخورد خواهند کرد.در این اوضاع و احوال سیاسی که آشفتگی شاخص‏های اقتصادی جدی است، باید پرسید ریشه به کجا برمی‏گردد و مسئول و متولی نابسامانی‏ها کیست؟! آیا باور داریم که مردم تحت هیچ شرایطی از اوضاع معیشتی رضایت ندارند و به حرمت شهیدان و حفظ امنیت ملی دم فرو بسته‏اند.
تورم‏ها، بیکاری مزمن، ارتشاء عادی ‏شده، باند‏بازی جناحی و قبیله‏ای و جغرافیایی، زیاده‏طلبی علنی و فساد سیاسی از ناهنجاری‏های جامعه ایران است که در مرحله نهادینگی است. در نظام پهلوی منشا آشفتگی‏ها به حلقه اول قدرت و دربار برمی‏گشت اما در حال فعلی آلودگی، بیشتر به طبقه میانی و پایین قدرت و سطح دوم خانوارهای برخوردار برمی‏گردد، ولی حلقه اول به‏خاطر عدم آگاهی، وابستگی صنفی، خانوادگی و دلایل دیگر با حمایت از آنان، نظام را به ویروس‏های عقب‏ماندگی و ناموزونی آلوده می‏کنند.
بخشی از منشا و ماوای آلودگی به طرز تفکر معیوب کانون‏های غیررسمی اما پرنفوذ جامعه برمی‏گردد. افرادی که ادعا دارند و به جای اعتراض به عملکرد منفی نهادها و ادارات، فقط پتک بر سر مردم می‏زنند و با جسارت و گستاخی اعلام می‏کنند در جامعه اگر رفاه زیاد و فراوان باشد، منجر به ازدیاد گناهان خواهد شد. این سخنان پوچ و تهی از عقلانیت که بدون شک حاصل انحطاط منابع معرفتی است، در شرایطی نشخوار می‏شود که این طیف برای گذران زندگی دست به جیب خود نمی‏برند و از هر نوع امکان، تفریح، مسافرت و انعام بهره‏مندند. کسانی که فرهنگ جامعه را هم به رخوت کشانده‏اند. حاصل موعظه و پند ایشان در جامعه تولید خشونت، کینه، بهتان و رواج دلسردی، تملق، گزافه، خرافه و مبالغه است. از مولی علی‏(ع) شیری می‏سازند که شب و روز در خدمت جنگ وهمی و برداشت غلط آنان از مکتب باشد و آنچنان فراغت از مولی می‏گیرند که جایی برای حریت، آزادی، عدالت و تقوا، اعمال ولایتی باقی نماند. علی را در زندان هوس‏های فکری خویشتن متوقف می‏کنند و راه‏های تولید علم، فقاهت و حل مسئله را می‏بندند و با تکیه بر خبر صرف می‏خواهند جهانبان باشند. مدعیانی که سر تا پای وجودشان، غرور، نخوت و تکبر است و تحمل هیچ عتاب، انتقاد و نصیحتی را ندارند. فرهنگی که از چنین جراحت‏هایی رنج ببرد، طبیعی است، نمی‏تواند اقتصادی بسازد که سمت‏و‏سوی عدالت، تولید ثروت، نوآوری و انفاق داشته باشد و چاله‏های طبقاتی، اشرافی و مفت‏خوری‏ها را پر کند. از فرار مالیات می‏گوییم، اما هر سال قارون‏های مالیات‏گریز گردن‏کلفت‏تر می‏شوند. به معوقات بانکی اعتراض می‏کنیم، ولی هر سال سقف و حجم آن بیشتر و بالاتر می‏رود. به جنگ قاچاق می‏رویم، اما یکبار طاق نصرت مبارزه با قاچاق بر فراز نکرده‏ایم. به ظاهر از ایده اصلاح ساختار نظام مالی که مورد تاکید رهبری است، حمایت می‏کنیم اما برای سازمان، نهاد و اداره تحت امرمان از سال‏های قبل بیشتر اعتبار می‏خواهیم و هیچ نظارت و حساب‏و‏کتابی را بر‏نمی‏تابیم.
سایر اخبار این روزنامه
دنا پلاس بدون سانروف و رینگ آلومینیومی به مشتریان تحویل داده می‌شود جای خالی آپشن‌ها در خودروهای داخلی جهانبخش‌محبی نیا همبستگی ملی در گرو واقع‌بینی کدخدایی: عدالت انتخاباتی با طرح استانی شدن انتخابات تامین نشده است توقف در ایستگاه شورای نگهبان ابعاد تخریب دیپلماسی از سوی مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ بررسی شد جان بولتون؛ خطرناک‏ترین مرد جهان با رفتن پروانه‌های رنگین بانو تهران میزبان ملخ‌‌ها می‌شود؟ چرا برخی از خبرنگاران وارد حوزه روابط عمومی می‌شوند؟ مهاجرت شغلی نابودگر پنجم خردادماه انتخابات هیئت‏رئیسه مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود ایستگاه پایانی مجلس دهم «ابتکار» دستاوردهای سفر محمدجواد ظریف به چهار کشور آسیایی را بررسی می‌کند دیپلماسی ایرانی؛ از آسیای مرکزی تا آسیای شرقی حسام‌الدین آشنا در نامه‌ای به اژه‌ای درخواست کرد تاثیرات سوء برخی تبلیغات خاص صدا و سیما بررسی شود ضرغامی باز هم زبان به اعتراض گشود روحانی به دلیل لج‌بازی جلسات را تشکیل نمی‌دهد فرمانده کل سپاه: نظام سیاسی آمریکا ترک برداشته است ظریف پس از پایان سفر منطقه‌ای: کمیسیون مشترک برجام به تعهداتش عمل کند