پاسخ ظریف به فرافکنی ترامپ

رئیس جمهور آمریکا برای چندمین بار طی روزهای اخیر از نحوه پوشش اخبار روابط تنش آلود آمریکا و ایران در رسانه های کشورش انتقاد کرد و گفت که این نحوه پوشش می‌تواند به آمریکا ضربه بزند. نگرانی ترامپ از آن است که گزارش های ساختگی رسانه های آمریکایی درباره احتمال به اصطلاح بالای جنگ با ایران، محاسبات ایران را به هم بریزد و این کشور وارد گفت و گو با واشنگتن نشود!
ترامپ در توئیت هایی درباره این نگرانی خود نوشته است: «رسانه‌های جعلی با اخباری که به شدت نادرست و تقلبی هستند به کشورمان ضربه می‌زنند. گزارش‌های آن ها نامنظم، با منابع غیرموثق و خطرناک هستند. با این همه اخبار دروغین و ساختگی که منتشر می‌شود، ممکن نیست ایران بتواند بفهمد واقعا چه خبر است.» اشاره ترامپ به خبری بود که رسانه های آمریکایی چند روز قبل اعلام کردند و مدعی شدند آمریکا قصد دارد 120 هزار نیروی نظامی به خلیج فارس اعزام کند! او همچنین هر گونه اختلاف نظر با جان بولتون را رد کرد. این درحالی است که طی روزهای گذشته چندین رسانه مطرح آمریکا به نقل از منابعی در داخل کاخ سفید از اختلاف جدی میان بولتون و ترامپ خبرداده و حتی احتمال برکناری او را مطرح کرده بودند.
پاسخ ظریف و آذری جهرمی به توئیت ترامپ درباره فیک نیوزها
وزیر خارجه کشورمان اما در پاسخ به این ادعای ترامپ که ایران سردرگم است، به صراحت تأکید کرد که این آمریکاست که نمی داند چه می گوید. در توئیت ظریف آمده است: «در حالی که تیم «ب» کاری انجام می‌دهد و ترامپ چیز دیگری می‌گوید، ظاهراً آمریکا «نمی‌داند چه فکری دارد». ما در ایران در واقع هزاران سال است که می‌دانیم چه فکری داریم- و در مورد آمریکا از ۱۹۵۳ [کودتای 28 مرداد 1332] در این نقطه، این امر قطعاً «یک چیز خوب» است!» به گزارش ایرنا، وزیر خارجه کشورمان در اظهارنظر دیگری گفت: یقین داریم آن طور که مقام معظم رهبری هم فرمودند جنگی در نخواهد گرفت چون نه ما خواهان جنگ هستیم و نه کسی این تصور یا توهم را دارد که بتواند در منطقه با ایران مقابله کند اما لازم است حرکت های خطرناک داخل آمریکا برای مردم این کشور روشن شود. آذری جهرمی وزیر ارتباطات نیز در یک اقدام کم سابقه به توئیت ترامپ پاسخ داد و درباره «فیک نیوزها» در جامعه آمریکا که اخبار جعلی منتشر می کنند، نوشت: منشأ فیک نیوز، مشاورانت هستند.همه این ها در حالی است که رسانه ها کماکان از اختلاف میان رئیس جمهور و مشاور امنیت ملی آمریکا خبر می دهند. به گزارش دویچه وله، بولتون در محافل خصوصی از بی‌میلی ترامپ برای تلاش به منظور تغییر در غرب آسیا ابراز ناخرسندی کرده است. به نوشته این روزنامه، حتی برخی محافل دولتی آمریکا آینده بولتون در سمت مشاور امنیت ملی ترامپ را مورد تردید قرار داده‌اند. دو روز پیش روزنامه واشنگتن پست به نقل از یک مقام ارشد دولت نوشت که ترامپ به شدت از برنامه‌ریزی‌های جنگی که خلاف تفکر اوست به خشم آمده است. نشنال اینترست هم چهارشنبه گذشته به نقل از یک مقام آمریکایی احتمال برکناری بولتون را مطرح کرده بود. دیروز نیز یک نشریه انگلیسی مدعی شد،  ترامپ از همتای سوئیسی خود برای حصول توافقی به منظور جلوگیری از «وقوع درگیری با ایران» ، درخواست کمک کرده است. به نوشته نشریه سان انگلیس، دیدار ترامپ با اولی مائورر، رئیس جمهور سوئیس در کاخ سفید به دلیل مسئله ایران بوده است. در رویکردی مشابه رویترز به نقل از منابع آگاه در کاخ سفید نوشت: به تازگی ترامپ به تیم و مشاوران امنیتی خود گفته است، نمی‌خواهد تنش با ایران را به یک درگیری نظامی بکشاند. همزمان نیویورک تایمز به نقل از منابع آگاه اعلام کرده بود، ترامپ در دیدار وزیر دفاع آمریکا به صراحت جنگ با ایران را رد کرده است.


 
   خبر مرتبط
وقتی ایران به جان بولتون شلیک کرد!

یک نشریه طنز آمریکایی با انتشار تصویری از مشاور امنیت ملی آمریکا، رویکرد ایران‌هراسانه جان بولتون را مورد تمسخر قرار داد. به گزارش ایسنا، نشریه آنیون تصویری از مشاور امنیت ملی آمریکا، منتشر کرد که ظاهراً تیر خورده و خود را کشان کشان به ساختمان کنگره رسانده و مدعی شده که ایران به او شلیک کرده است! در این مطلب که با تصویری از جان بولتونِ تیر خورده منتشر شده، آمده است: «کمک! کمک! من توسط یک کشور بزرگ خاورمیانه هدف قرار گرفتم. مشاور امنیت ملی آمریکا به افرادی که دور او جمع شده‌اند، گفته است، مشغول کار خودش بوده که جمهوری اسلامی متخاصم او را به زمین انداخته و با یک موشک دوربرد به او شلیک کرده است!»
 
   خبر مرتبط
دیوید پترائوس: جنگ نخواهد شد
دیوید پترائوس، ارتشبد بازنشسته آمریکایی و از چهره های مطرح نظامی این کشور معتقد است که مقامات آمریکایی به هشدارهای نظامیان این کشور درباره تبعات درگیری با ایران توجه خواهند کرد و به همین دلیل تنش موجود بین ایران و آمریکا به درگیری نظامی بین دو کشور تبدیل نخواهد شد. این مقام سابق آمریکایی در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفته است: «میزان جمعیت ایران و وسعت آن، اشغال این کشور را به چالشی قابل توجه تبدیل می‌کند.» به گزارش خبرآنلاین، پترائوس که رئیس اسبق سازمان سیا هم بوده، در عین حال تأکید کرده است، اگر ایران «دست به حمله علیه آمریکا یا متحدانش بزند، به منزله خودکشی خواهد بود.»