ظریف: یقین داریم جنگ نمی‌شود

سرویس بین الملل جوان آنلاین: محمدجواد ظریف روز شنبه و پیش از ترک پکن در پاسخ به سؤال خبرگزاری ایرنا گفت: «واقعیت این است که ترامپ رسماً گفته و مجدداً به‌تازگی هم تأکید کرده است که خواهان جنگ نیست، اما افرادی اطراف وی نشسته‌اند و به بهانه اینکه می‌خواهند امریکا را در برابر ایران قدرتمندتر کنند او را به سمت جنگ سوق می‌دهند.
وی اظهارداشت: «آنچه که در سفر نیویورک درباره تیم ب. مطرح کردم یک واقعیت است و همه مردم هم از آن خبر داشتند، اما به خاطر فضای روانی حاکم بر جامعه امریکا کمتر کسی جرئت طرح این موضوع را داشت».
وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: «آنچه که به عنوان سیاست «اول امریکا» در این کشور مطرح شده است در حال تبدیل به یک سیاست «اسرائیل اول» یا برخی «حکام مرتجع منطقه اول» است و منافع این‌ها هم از طریق قدرت مالی و تبلیغات به دولت امریکا تحمیل شده است و آن‌ها در حال حاکمیت پیدا کردن هستند».
ظریف همچنین در ادامه سخنان خود با بیان اینکه آینده برجام در اختیار جامعه بین‌المللی است، تصریح کرد: «جامعه جهانی تاکنون از برجام حمایت کرده است، اما حمایت‌ها بیشتر به صورت بیانیه و اعلام مواضع سیاسی بوده، اما لازم است این اعلام مواضع سیاسی به اقدامات عملی اقتصادی که مردم ایران بتوانند از برجام منافع‌شان را برداشت کنند. تبدیل شود».
وی گفت: «ما چهار دور از کمیسیون مشترک برجام برای اقداماتی که باید انجام دهند تعهد گرفتیم و فکر می‌کنم اکنون وقت آن رسیده است که کمیسیون مشترک هم به تعهداتش عمل کند». وزیر امور خارجه در ادامه این گفت‌وگو به تشریح دستاورد‌های سفرش به کشور‌های آسیایی پرداخت و تأکید کرد: «در سفر به ترکمنستان با رئیس‌جمهور این کشور گفت‌وگو‌های بسیار خوبی انجام شد که باعث توسعه روابط خواهد شد». ظریف خاطرنشان کرد: «هند از شرکای بسیار مهم ایران است و ارتباط تجاری و ساز و کار مالی خوبی با دولت این کشور داریم.»