پیشگیری از تکرار یک اتفاق

سپهر ستاری: سرانجام انتظارها به سر رسید و پس از کش و قوس‌‌های فراوان به احتمال نزدیک به یقین «مارک ویلموتس» بلژیکی به عنوان سرمربی تیم‌ملی انتخاب خواهد شد. سرمربی سابق تیم‌ملی بلژیک انتخاب هیجان‌انگیزی برای تیم‌ملی به نظر نمی‌رسد و سابقه درخشانی ندارد ولی حالا که در آستانه انتخاب به عنوان سرمربی تیم‌ملی است باید بخوبی حمایت شود تا بتواند نتایج لازم را روی نیمکت مربیگری ایران بگیرد. مرد بلژیکی به عنوان بازیکن رزومه درخشانی دارد ولی در کسوت مربیگری موفقیت چشمگیری کسب نکرده است؛ او با تیم پرستاره بلژیک موفق نبود و این تیم بدون او و با روبرتو مارتینز موفق شد به مقام سوم جام‌جهانی روسیه برسد. ویلموتس در ساحل عاج هم پس از تنها 6 بازی برکنار شد.
وقتی کارلوس کی‌روش از تیم‌ملی جدا شد، صحبت از گزینه‌‌‌هایی چون زیدان و کلینزمن به میان آمد که بیشتر شبیه یک شوخی بزرگ بود. در عمل هم فدراسیون فوتبال پس از مذاکره با گزینه‌‌های مختلف به مارک ویلموتسی رسید که یک سال و نیم اخیر را بیکار بوده است! با این وجود ویلموتس که اکنون 50 ساله است، در سن خوبی به ایران آمده و قطعا برای درخشش با ایران و بازگشت به سطح اول فوتبال جهان انگیزه بسیاری دارد؛ اتفاقی که برای کارلوس کی‌روش هم رخ داد و مرد پرتغالی پس از کسب نتایج خوب با تیم‌ملی کشورمان، راهی کلمبیا شد.
بدون شک دوران حضور کارلوس کی‌روش روی نیمکت تیم‌ملی کشورمان و حواشی‌ای که حضور او به همراه داشت باید به ما نشان دهد مدیریت مربی خارجی امری حیاتی و انکارنشدنی است. ویلموتس برخلاف کی‌روش ذاتا شخصیتی آرام دارد و از جنجال‌‌های رسانه‌ای به دور است ولی باز هم فدراسیون فوتبال و در رأس آن مهدی تاج باید به گونه‌ای کار کند تا تنش‌‌های سابق به وجود نیاید و بیشترین بهره‌وری را از این مربی بلژیکی داشته باشیم. فدراسیون فوتبال در دوقطبی بی‌سابقه‌ای که اواخر حضور مرد پرتغالی، فوتبال ایران را در بر گرفته بود، کاملا مقصر بود و باید از آن درس بگیرد. یکی دیگر از مشکلات زمان کی‌روش، سفرهای خارجی پرتعداد او بود که اعتراض بسیاری از اهالی فوتبال را هم به همراه داشت؛ موضوعی که باید در قرارداد ویلموتس لحاظ شود و این مربی از همین ابتدای حضورش در کشورمان حاضر باشد. موضوع دیگر استفاده از دستیار ایرانی در کنار ویلموتس است که گفته می‌شود فدراسیون در این‌باره برنامه‌‌‌هایی دارد و احتمالا شاهد حضور جواد نکونام روی نیمکت تیم‌ملی خواهیم بود؛ اتفاقی که در صورت رخ دادن می‌تواند به کاپیتان سابق تیم‌ملی کمک شایانی کند و حتی برای ویلموتس هم مفید خواهد بود، چرا که حضور یک مربی داخلی در کنار او باعث می‌شود هرچه سریع‌‌‌‌‌‌تر با وضعیت فوتبال ایران آشنا شود.
زیر نظر نگرفتن تیم‌‌های پایه یکی دیگر از اتفاقاتی بود که زمان سرمربی قبلی با وجود انتقادات زیادی که می‌شد، رخ نداد و فدراسیون هم نشان داد برنامه‌ای روی آن ندارد! تیم‌‌های پایه کشورمان در سال‌‌های اخیر ناکام بوده‌‌اند و وضعیت خوبی را تجربه نکرده‌‌اند ولی قطعا در صورت رسیدگی بیشتر می‌توانند وضعیتی متفاوت با گذشته را پیدا کنند. در مجموع فدراسیون فوتبال باید بداند وظیفه‌‌‌‌اش با انتخاب ویلموتس به پایان نرسیده و این تازه آغاز راه است و نحوه مدیریت و برخورد با مربی جدید تیم‌ملی امری حیاتی است که اگر درست انجام نشود، اتفاقات تلخ دوران حضور کی‌روش تکرار خواهد شد.