رسوایی بزرگ معاون صدراعظم اتریش

«هاینس کریستیان اشتراخه» معاون صدراعظم اتریش و رهبر حزب راست افراطی «آزادی» این کشور اعلام کرد که از پست دولتی و رهبری حزب کناره‌گیری می‌کند و صدراعظم کورتس هم قرار است استعفای او را بپذیرد. دو رسانه آلمانی گزارش دادند که به فایل ویدیویی ضبط شده از طریق دوربین مخفی دست پیدا کرده‌اند که بر اساس محتوای آن، معاون صدراعظم اتریش در سال ۲۰۱۷ چند ماه قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی به دیدار یک تاجر زن روس رفته و در این دیدار به او پیشنهاد معاملات و قراردادهای تجاری پرمنفعت را در ازای کمک این تبعه روس به پیروزی او و حزبش در انتخابات را می‌دهد. دو نشریه آلمانی اشپیگل و زوددویچه زایتونگ نوشتند، در این ویدیو که اصل آن هفت ساعت بوده، نشان داده می‌شود «هاینتس کریستین اشتراخه»، معاون صدراعظم اتریش به همراه همسرش در جزیره ایبیزای اسپانیا به دیدار با این زن روس با هویت «آلیونا ماکارووا» به همراه یک مرد دیگر رفته است. در این دیدار یوهان گودنوس، یک سیاستمدار حزب راستگرای متعلق به اشتراخه یعنی حزب آزادی اتریش (FPO) حضور دارد و طبق این گزارش این دیدار در ژوئیه ۲۰۱۷، چند ماه قبل از برگزاری انتخابات سراسری اتریش که به موجب آن حزب اشتراخه به عنوان شریک حزب محافظه‌کار سباستین کورتز صدراعظم اتریش وارد دولت شد برگزار شده‌هاست. این دو رسانه آلمانی منبع این ویدئو را به منظور حفاظت از هویت از او فاش نکردند.
براساس این گزارش، معاون صدر اعظم اتریش در این نوار ویدیویی آمادگی خود را برای کمک به این تاجر زن روس جهت دستیابی به مجوزها و قراردادهای دولتی در اتریش اعلام می‌کند و در ازای آن خواستار کمک این تبعه روس به حزبش در کمپین انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۷ می‌شود.
به نظر می‌رسد این دیدار از جانب اشتراخه طراحی شده و بر اساس ویدیوی آن اشتراخه در این دیدار از ماکارووا می‌خواهد در صورتی که با کمک او موفق به خرید بخش عمده سهام روزنامه اتریشی کرونن زایتونگ، بزرگترین روزنامه این کشور شود، پس از آن او با استفاده ابزاری از این روزنامه به نفع اشتراخه و حزبش قبل از انتخابات تبلیغات کند و وعده می‌دهد که در صورت پیروز شدن در انتخابات بعدا از طرق دیگری کار او را جبران خواهد کرد.
اشتراخه در این ویدیو عنوان می‌کند که قصد دارد وضعیت رسانه‌ها را در اتریش تغییر دهد و سیاستهای سرکوبگرانه‌ای نظیر سیاست‌های ویکتور اوربان، نخست وزیر راستگرای مجارستان را در سرکوب آزادی مطبوعات در پیش بگیرد.  در این ویدئو اشتراخه در یک مقطع به خبرنگاران توهین کرده و آنها را «روسپی» خطاب می‌کند.


همچنین این تاجر زن روس به اشتراخه از تمایلش برای سرمایه‌گذاری صدها میلیون یورو در اتریش صحبت می‌کند و صراحتا به مشکوک بودن منابع پولهایش نیز اذعان می‌کند اما اشتراخه و گودنوس اعلام می‌کنند که با مشکوک بودن منابع این پول‌ها مشکلی ندارند و حتی به این زن کمک می‌کنند که پول‌هایش را از طریق کانال‌های پشتی به حزب او منتقل کند و قوانین مالی مربوط به کمپینهای انتخاباتی را نیز دور بزند. اشتراخه به این زن پیشنهاد می‌دهد که میتواند پول‌هایش را به صورت صوری به یک بنیاد خیریه بدهد و این بنیاد نیز بعدا پولها را به حزب وی منتقل کند.
این دو رسانه آلمانی در گزارش خود گفتند که اشتراخه در تماسی که آنها با او داشته‌اند اصالت این ویدئو را رد نکرده اما گفته این یک نشست کاملاً خصوصی بوده و در آن هیچ تخلف و جرمی رخ نداده است.
در همین حال خبرگزاری اسپوتنیک گزارش کرد که دفتر دادستان عالی اتریش قصد بررسی این ویدئو را دارد.
اشپیگل و زوددویچه زایتونگ همچنین گفتند در این نشست درباره دیگر معاملات چند میلیون یورویی از جمله دستیابی به قراردادهای دولتی در ازای کمک به حزب آزادی اتریش صحبت شده است.
یک مقام ارشد دولت اتریش اظهار کرد: دادستان‌های این کشور درخواست دریافت این ویدئو به صورت کامل را به دو رسانه آلمانی مذکور مطرح کرده‌اند و بعد از اینکه این ویدئو را به دست آوردند اقدامات لازم را اتخاذ خواهند کرد. دیوان حسابرسی اتریش نیز اعلام کرد که از حزب آزادی اتریش می‌خواهد درباره این ویدئو توضیح دهد.
رهبر یک حزب مخالف اتریش به نام حزب NEOS خواسته که اشتراخه از بابت رسوایی مربوط به این ویدئو استعفا بدهد.
همچنین پاملا رندی واگنر، رئیس حزب اپوزیسیون سوسیال دموکرات اتریش نیز در توییتر گفت: اعضای این حزب خواهان برگزاری نشست فوری مجلس شورای ملی اتریش در تاریخ ۲۲ مه به منظور پاسخگو دانستن سیاستمداران مرتبط با این ویدئو هستند