اپ‌ها، مجاز به فروش بلیت هواپیما نیستند

آرمان: در حالی افزایش بی‌سابقه نرخ دلار در بازار طی سال گذشته رقم خورد که تصمیمات ارزی نه‌تنها سبب بازگشت آرامش به بازار نشد، بلکه در حکم هیزمی بود که آتش التهابات را شعله‌ورتر می‌ساخت. با گذشت زمان، تاثیر این رویداد بر بخش‌های مختلف اقتصاد کشور نمایان شد و در این میان سیستم حمل‌ونقل هوایی نیز در امان نبود. درهمین راستا، هزینه شرکت‌های هواپیمایی بالا رفت و افزایش بلیت هواپیما درنهایت سبب شد تا تعداد زیادی از سفرهای هوایی با صندلی‌های خالی به پرواز درآیند. در این بین، دلالی و سودجویی بیش از گذشته رونق گرفت و سودجویی‌های بی‌سابقه‌ای از سوی سایت‌های اینترنتی غیرمجاز در فروش بلیت هوایپما صورت گرفت. به دنبال این اتفاقات، سازمان هواپیمایی کشوری برای مدیریت فروش شرکت‌های هواپیمایی تصمیمات جدیدی را دنبال کرد که یکی از آنها بحث حذف پروازهای چارتری بود که باوجود اظهارات ضدونقیض مقامات، درنهایت سازمان هواپیمایی کشوری از ابلاغ بخشنامه الزام شرکت‌های هواپیمایی به فروش بلیت هواپیما به صورت سیستمی از اول بهمن‌ماه خبر داد. براساس این بخشنامه، انجام پروازهای چارتری در قالب بسته‌های سفر و ترکیب هتل و پرواز منحصرا در مسیرهای گردشگری با رعایت مقررات، مستلزم اخذ مجوز پرواز چارتری از سازمان خواهد بود. حال مقامات هواپیمایی کشور می‌گویند که فروش بلیت هواپیما از سوی اپلیکیشن‌های بانکی غیرقانونی است و اظهاراتی را در این زمینه مطرح کرده‌اند. با وجود اولتیماتوم‌هایی که درمورد برخورد با تخلفات فروش بلیت هواپیما داده شده بود، اما سال گذشته شاهد سودجویی‌های گسترده‌ای در این زمینه بودیم. این تخلفات برای سال جاری نیز ادامه پیدا کرد تا جایی که از ابتدای تعطیلات نوروز 98 تا ششم فروردین‌ماه، 46سایت غیرمجاز فروش بلیت هواپیما شناسایی و با آنها برخورد شد. در همین زمینه، رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی با اشاره به اینکه ۵۰ سایت مجاز فروش بلیت هواپیما به مسافران معرفی شده است، گفت: علاوه بر این دفاتر خدمات هوایی که از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز دارند و دفاتر گردشگری که در قالب مقررات بسته سفر مجاز به فروش و ارائه بلیت هستند می‌توانند به مسافران خدمات ارائه کنند.
ضرورت اخذ مجوز
در ادامه مسیر، به‌تازگی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفته است که فروش بلیت هواپیما از سوی اپلیکیشن‌های موبایلی که ویژه تراکنش‌های مالی و بانکی هستند، غیرقانونی است و باید از این سازمان مجوز دریافت کنند. علی عابدزاده در گفت‌‌وگو با خبرگزاری مهر، درباره فروش بلیت از سوی اپلیکیشن‌های بانکی اظهار کرد: از سال گذشته به صدور مجوز برای آن دسته از سایت‌های فروش بلیت هواپیما که ساختارهای الکترونیکی لازم را از قبل داشته‌اند، اقدام کرده‌ایم تا به فروش بلیت با استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی هم بپردازند. او درباره اپ‌های تراکنش مالی بانکی نیز گفت: آن دسته از پلت‌فرم‌هایی که برای دیگر فعالیت‌های بانکی مانند فروش شارژ، جابه‌جایی پول، کارت به کارت کردن، پرداخت قبوض و دیگر تراکنش‌های مالی مجوز دارند، تاکنون به دریافت مجوز از سازمان هواپیمایی اقدام نکرده‌اند و نمی‌توانند بلیت هواپیما به فروش برسانند. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: فروش بلیت هواپیما از سوی این اپ‌ها غیرقانونی است. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اگر آژانس‌های هواپیمایی که دارای مجوز بند الف از سازمان هواپیمایی کشوری هستند، بخواهند با استفاده از طراحی اپلیکیشن موبایلی اقدام به فروش بلیت در فضای مجازی کنند، مشکلی ندارند و برای آنها سریعا مجوز مربوطه را صادر می‌کنیم.
اپلیکیشن‌های موبایلی بی‌مجوز


در همین راستا، روز گذشته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که اپلیکیشن‌های موبایلی مجوز فروش بلیت هواپیما را ندارند و این اقدام از سوی آنها بدون طی‌شدن مسیر قانونی است. رضا جعفرزاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه صرفا دفاتر خدمات مسافرت هوایی که دارای مجوز بند «الف» از سوی سازمان هواپیمایی کشوری هستند و با معرفی سایت‌های فروش که به تایید این سازمان می‌رسد می‌توانند اقدام به فروش بلیت هواپیما کنند، اظهار کرد: سایر سایت‌ها و مجاری فروش بلیت هواپیما از نظر سازمان هواپیمایی وجاهت قانونی ندارند. او با اشاره به اینکه دفاتر خدمات مسافرت هوایی دارای مجوز بند «الف» در صورتی که بخواهند به صورت الکترونیکی اقدام به فروش بلیت کنند می‌توانند با اخذ مجوز در این رابطه اقدام کنند، بیان کرد: اسامی دفاتر و سامانه فروش الکترونیکی مجاز دارای مجوز بند «الف» روی سایت سازمان هواپیمایی قرار دارد و علاوه بر این سیستم اصالت‌سنجی روی سایت این سازمان به آدرس www.cao.ir قرار گرفته تا متقاضیان نسبت به صحت بلیت خود اقدام کنند. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، افزود: علاوه بر این دفاتر خدمات هوایی که دارای مجوز بند «ب» از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هستند می‌توانند به صورت تور اقدام به فروش مجاز بلیت کنند. جعفرزاده با تاکید بر اینکه اقدام غیرقانونی فروش بلیت از سوی سایت‌ها و نیز اپلیکیشن‌ها در دستور کار سازمان هواپیمایی کشوری قرار دارد، اعلام کرد: اگر در این زمینه گزارشی نیز از سوی مردم به سازمان هواپیمایی کشوری ارجاع داده شود، در جهت برخورد با متخلفان اقدام می‌شود. براساس این گزارش، مسافران می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان هواپیمایی کشوری و انتخاب گزینه استعلام بلیت صادره، نسبت به صحت بلیت خریداری شده اقدام کنند و یا با انتخاب گزینه نرخ‌نامه بلیت شرکت‌ها از قیمت پرواز هر یک از شرکت‌های هواپیمایی در مسیرهای تعریف شده مطلع شوند.