بخش عمده‌اي از كنگره عليه جنگ

آرمان - محمدحسین لطف‌الهی: رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی مدت‌هاست که هزینه‌های بسیاری را صرف لابی با مقامات آمریکایی و به خصوص نمایندگان کنگره این کشور می‌کنند. آن‌ها تلاش دارند تا با استفاده از این ابزار سیاسی دولت آمریکا را به همراهی با خود وادارند و راه را برای رسیدن به مقاصدشان در منطقه و جهان هموار کنند. یکی از اهداف این لابی‌های سعودی-صهیونیستی در آمریکا آن است که به تخریب چهره و سیاه‌نمایی عملکرد ایران در منطقه و جهان بپردازند و با اقناع دولت آمریکا، واشنگتن را به افزایش فشارها علیه تهران مجبور کنند. در موضوع توافق هسته‌ای ایران نیز همین رفتار تکرار شد و لابی‌های مذکور نهایت تلاش خود را ابتدا برای امضا نشدن این توافق و سپس برای بر هم زدن آن به کار بستند و سرانجام با اعمال نفوذ از طریق تندروهای آمریکایی نظیر جان بولتون و مایک پمپئو توانستند این مهم را به سرانجام برسانند و دونالد ترامپ خروج ایالات متحده از برجام را رسما امضا کند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و یکی از اضلاع «مربع بی» که جواد ظریف از آن به عنوان عامل تنش‌زایی میان ایران و آمریکا نام می‌برد، 27 تیر 1397 یعنی حدود دو ماه پس از خروج رسمی ایالات متحده از برجام به شبکه تلویزیون «کان» اعلام کرد: «ما رئیس‌جمهور آمریکا را به خروج از توافق هسته‌ای متقاعد کردیم. من خود را ناچار به آن می‌دیدم که در برابر همه دنیا بایستم و با این توافق مخالفت کنم. ما هیچ‌وقت در خصوص این مسأله تسلیم نشدیم». در برابر این لابی‌ها که با هزینه‌های سنگین در آمریکا فعالیت می‌کنند، ایران اما تحرک سیاسی خاصی در داخل خاک آمریکا نداشت. نبود لابی ایرانی در ایالات متحده را می‌توان به عنوان یکی از فاکتورهای مهم و تأثیرگذار در خروج دولت ترامپ از برجام ارزیابی کرد.
ظریف با فاینستاین تماس گرفت؟
یکی از راه‌های اثرگذاری روی سیاست‌های ایالات متحده، اقناع نمایندگان این کشور برای مطالبه از دولتشان است. نشریه پولیتیکو در گزارشی اعلام کرد که روی صفحه موبایل سناتور دایان فاینستاین رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس سنای آمریکا، صفحه مربوط به شماره تلفن محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران باز بوده است. دقایقی بعد از انتشار این گزارش، تام منتزر مسئول اجرایی دفتر این سناتور آمریکایی، در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص تماس فاینستاین با ظریف اعلام کرد که حق ندارد از مکالمات مافوق خود اطلاعاتی در اختیار رسانه‌ها قرار دهد. عدم تکذیب این تماس رسانه‌ها را کنجکاوتر کرد و ساعاتی بعد دفتر این سناتور دموکرات، بیانیه‌ای در این خصوص در اختیار رسانه‌ها قرار داد. در این بیانیه فاینستاین نوشته است: «وقتی دو طرف تمایل دارند که موضوع حل شود، دیگر نیازی به راه انداختن یک جنگ خانمان برانداز نیست. تا جایی که من آقای ظریف را می‌شناسم او نیز تمایلی به جنگ و درگیری در منطقه و جهان ندارد». هرچند وزارت امور خارجه کشورمان تاکنون در رد یا تأیید این مطلب موضع رسمی اتخاذ نکرده است اما می‌توان گفت اگر این اتفاق افتاده باشد، اقدامی هوشمندانه از سوی محمدجواد ظریف بوده تا تحرکات تندروهای آمریکایی را خنثی کند و تلاش آن‌ها برای راه‌اندازی جنگ با ایران را ناکام بگذارد. مرور مواضعی که پس از انتشار این خبر از سوی دولت آمریکا اتخاذ شد، بر این مطلب صحه می‌گذارد. مجید تخت‌روانچی در پاسخ به سؤال رسانه‌ها درباره صحت خبر تماس ظریف با سناتور آمریکایی گفت که اطلاعی از این موضوع ندارد. او تصریح کرد: «ما قبلا با برخی از اعضای کنگره گفت‌وگو کرده‌ایم، اما اخیرا خیر. این یک اقدام متعارف است که در زمان آن انجام می‌دهیم». نماینده ایران در پاسخ به این سوال که چه کسانی بوده‌اند، اظهارکرد: «به شخصه تاکنون با هیچ کسی در کنگره صحبت نکرده‌ام. معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور نیز اعلام کرد که هیچ یک از اعضای کابینه دولت طرفدار مذاکره با آمریکا نیستند.
ترامپ: به دنبال جنگ نیستم


نیویورک تایمز در گزارشی که شب پنجشنبه 26 اردیبهشت منتشر شد، به نقل از منبعی آگاه از جلسه کابینه ایالات متحده نوشت: «دونالد ترامپ در جلسه کابینه دولت، خطاب به پاتریک شاناهان، وزیر دفاع موقت ایالات متحده گفته است که تمایلی به جنگ با ایران ندارد. از طرفی تعدادی از دیپلمات‌های آمریکایی نیز به دنبال راه‌هایی برای کاهش تنش‌ها با ایران هستند». عصر همان روز ویدئویی از رئیس‌جمهور آمریکا منتشر شد که روبه‌روی دفترش ایستاده است و در برابر سؤال خبرنگاری که با صدای بلند می‌پرسد: «آیا به سمت آغاز جنگ با ایران پیش می‌رویم؟» می‌گوید: «امیدوارم که این اتفاق نیفتد». هفته گذشته نیز رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد که خواهان مذاکره با ایران است و تنها هدف خود را جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای دانسته بود.
تلاش «تیم بی» برای آغاز جنگ
بسیاری از میانه‌روها در جهان تلاش می‌کنند تا جهان را از خطر آغاز جنگی وحشتناک برهانند. وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکره کننده با ایران در برجام در یادداشتی در نیویورک تایمز نوشت که خطر جان بولتون و طرح‌‌های جنگ‌طلبانه‌اش جهان را تهدید می‌کند. او همچنین به اروپایی‌ها توصیه کرد که از تحریم‌های ترامپ نهراسند و نهایت تلاششان را برای مقابله با تحریم‌ها علیه ایران به کار بندند؛ زیرا هزینه تحریم‌ها برای اروپا بسیار کمتر از پی‌آمدهای جنگ است. با این حال رسانه‌های سعودی همچنان تلاش دارند که ایالات متحده را به اعمال فشارهای بیشتر علیه جمهوری اسلامی تحریک کنند. روزنامه «عرب‌نیوز» وابسته به برادر محمد بن‌سلمان در مقاله‌ای نوشت: «مشخص است که فشار تحریم‌‌ها علیه ایران به اندازه کافی اثرگذار نبوده، بنابراین حالا وقت آن است که ضربه‌ای سنگین به آن‌ها وارد آورد». تلاش رسانه‌های سعودی و ادامه لابی‌گری سعودی‌ها نشان می‌دهد که ایران باید دیپلماسی خود را برای تقویت موضع صلح‌طلبانه خود در افکار عمومی جهان و تبیین این مواضع میان مسئولان آمریکایی تقویت کند تا بتواند گام‌های بیشتری در راستای کاهش اثرگذاری سیاست‌های تندروهای آمریکایی به ویژه جان بولتون، مشاور امنیت ملی این کشور بردارد و منافع ملی ایران را تأمین کند.