وزیر ارتباطات: آزمایش سپر دفاع سایبری با موفقیت انجام شد

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، پنج‌شنبه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «از حمله استاکس‌نت حتما شنیدید! خبرخوب این که، امروز یک گزارش دریافت کردم. از مدتی قبل با سفارش سازمان فناوری اطلاعات، دانشمندان جوان دانشگاه های ایران، یک سپر دفاعی (فایروال) برای سیستم های اتوماسیون صنعتی ساخته‌ بودند که عملا خرابکاری صنعتی مثل استاکس‌نت را در شبکه‌های برق و امثال آن خنثی می  کند. این سپر، موفقیت‌آمیز آزمایش شد. در روز جهانی ارتباطات، از این دستاورد بیشتر خواهیم گفت. » وزیر ارتباطات در ادامه این پست اینستاگرامی اش نوشته است: «برای افزایش تاب‌آوری زیرساخت های حیاتی، لازم است که این تجهیزات در شبکه‌های مد نظر نصب شود که طبیعتا این موضوع با هماهنگی مرکز ملی فضای مجازی، عملیاتی خواهد شد. با تکیه به جوانان، از تهدیدات فرصت می سازیم.»
گزارش خراسان حاکی است، سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور پیش از این اعلام کرده بود: «اکنون تهدیدات ازجمله تهدیدات سایبری تقریباً همه حوزه ها را در بر گرفته است.ماهیت تهدیدات در عصر کنونی تغییر کرده و فناوری محور شده، تهدیدات در عصر کنونی با تهدیدات سایبری تلفیق شده است و مقابله با آن‌ها نیز باید فناورانه و علمی صورت بگیرد.»
استاکس‌نت چیست؟
 این گزارش می افزاید: استاکس‌نت یک بدافزار رایانه‌ای است که اولین‌بار در سال2010 شناسایی شد. به گزارش همشهری آنلاین فروردین ماه سال گذشته بود که یک پایگاه خبری آمریکایی فاش کرد: رئیس‌جمهور پیشین آمریکا دستور حمله به سیستم‌های رایانه ای تأسیسات هسته‌ای ایران را به طور محرمانه صادر کرده بود که عملیات مربوط به آن در زمان ریاست جمهوری جورج بوش، با همکاری اسرائیل آغاز شده بود.


در عین حال در سال 89 وزیر اطلاعات وقت حمله سایبری از طریق اینترنت را رد کرد.