مهلا مومن زاده؛ کیمیای جدید تکواندوی ایران

روز دوم از بیست‌و چهارمین دوره مسابقات تکواندوی قهرمانی جهان روز درخشش مهلا مومن‌زاده بود. پدیده 17‌ساله تکواندوی زنان ایران درحالی پنج‌شنبه در اولین حضورش در رقابت‌های قهرمانی بزرگسالان جهان روی سکوی نایب‌قهرمانی رفت که این اتفاق، همه نگاه‌ها را به سوی این دختر جوان جلب کرد. مومن‌زاده که رقبای خود را در اولین تجربه جهانی‌اش یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته بود درحالی به فینال وزن 46- کیلوگرم رسید که «جای یونگ سیم» را پیش‌رو داشت اما تجربه این حریف کره‌ای به زور مهلا چربید تا درنهایت نماینده شایسته کشورمان با گرفتن نقره مسابقات جهانی، دومین فینالیست تاریخ تکواندوی زنان ایران در مسابقات جهانی بعد از کیمیا علیزاده لقب بگیرد. او که متولد 1381 در‌ شهر کرج و در یک خانواده غیرورزشی است، 2 طلای قهرمانی جهان در رده نونهالان، طلای قهرمانی نونهالان آسیا و نقره نوجوانان آسیا را هم در کارنامه دارد و با نتایج قابل قبولی که در مسابقات منچستر کسب کرده، قطعا آینده درخشانی در رشته تکواندو در انتظار اوست. البته مهلا تنها مدال‌آور ایران در روز دوم نبود. آرمین ‌هادی‌پور تکواندوکار باغیرت کشورمان که به دلیل کارشکنی میزبان در صدور روادید چهارشنبه به منچستر رسید، علی‌رغم این‌که به خاطر مشکلات پیش‌آمده تا حدودی به لحاظ روحی تحت‌تاثیر قرار گرفت‌ اما درنهایت با ثبت 3 پیروزی مقابل حریفانی از نیجر، مولداوی و تایلند درحالی به نیمه‌نهایی رسید که با باخت مقابل پوپوف روس که سابقه قهرمانی در المپیک جوانان 2018 را در کارنامه داشت، صاحب مدال برنز شد و روی سکوی سومی جهان ایستاد. ناگفته نماند که میرهاشم حسینی هوگوپوش پرافتخار تیم ملی در وزن 68- کیلوگرم نیز دیگر نماینده در روز دوم بود که با کارشکنی سفارت انگلیس در صدور ویزا، حضور در این رویداد سرنوشت‌ساز را از دست داد تا دستش از امتیازات مهم المپیکی این رقابت‌ها کوتاه بماند.
 
گفتنی است تیم ملی تکواندوی ایران درحالی قرار بود با 8 ملی‌پوش مرد و 6 ملی‌پوش زن در رقابت‌های قهرمانی جهان- منچستر حاضر شود که کارشکنی سفارت انگلیس برای صدور ویزای ملی‌پوشان آقا باعث شد در ابتدای امر تنها ویزای 4 تکواندوکار کشورمان صادر شود. آن‌ها که شیوه قطره‌چکانی را برای صدور روادید آقایان در پیش گرفته بودند، درنهایت پس از اعتراض رسمی کمیته ملی المپیک ایران و همچنین پیگیری فدراسیون و وزارت امورخارجه کشورمان، ویزای 2 ملی‌پوش دیگر را هم صادر کردند. کارشکنی سفارت انگلیس درحالی حسینی را از رسیدن به شیاپ‌چانگ منچستر محروم کرد که عرفان نظری هم تا آخرین ساعات اداری دیروز منتظر صدور روادید برای حضور در مسابقات بود. اما این اتفاق نیز رخ نداد تا او دومین قربانی بازی سیاسی انگلیسی‌ها در جریان رقابت‌های قهرمانی جهان باشد. به گفته آرش فرهادیان مدیر تیم‌های ملی فدراسیون تکواندو، این رفتار انگلیسی‌ها تنها شامل حال ایران شده بود و ورزشکاران دیگر کشورها برای حضور در رقابت‌های منچستر چنین مشکلی نداشتند. این درحالی است که یکی از مقامات مسئول فدراسیون جهانی تکواندو مدعی است علاوه بر ایران، 10‌کشور دیگر هم برای دریافت ویزای انگلیس دچار مشکل شده‌اند. این در حالی است که این موضوع‌ از سوی مسئولان فدراسیون ایران قویا تکذیب شد. نکته جالب‌توجه این‌که منچستر مجددا تقاضای میزبانی رقابت‌های جهانی در سال 2021 را داده و در کمال تعجب هم مسئولان فدراسیون جهانی تکواندو، تقاضای این میزبانی را پذیرفته‌اند. هرچند‌ شنیده می‌شود این میزبانی به شرطی به انگلیس اعطا شده که این کشور صدور ویزا برای تمامی ورزشکاران متقاضی برای حضور در این رقابت‌ها را تضمین کند اما این اتفاق خود جای سوال دارد. چراکه اگر این اتفاق در ایران افتاده بود، نه‌تنها ممکن بود مسئولان جهانی، برگزاری مسابقات را متوقف کنند، بلکه قطعا امتیاز میزبانی‌های آتی را دست کم برای مدتی از ایران می‌گرفتند.
   
بعد از راه‌انداختن بازی سیاسی و ندادن ویزا و یا صدور ویزا در بدترین شرایط زمانی برای مهره‌های تاثیرگذار تکواندوی ایران، آخرین اقدام انگلیسی‌ها عدم نصب پرچم ایران در سالن برگزاری مسابقات بود. این اقدام از سوی مسئولان فدراسیون تکواندو ایران نیز تایید شده است.