رئیس مجلس نمایندگان آمریکا: دولت ترامپ مجوز کنگره را برای جنگ با ایران ندارد

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که دولت این کشور مجوز کنگره را برای جنگ با ایران ندارد.
نانسی پلوسی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران متذکر شد که دونالد ترامپ نمی‌تواند با استفاده از "مجوز استفاده از نیروی نظامی علیه تروریست‌ها" جنگی را با ایران آغاز کند.
در همین ارتباط، منابع آگاه در کنگره آمریکا اعلام کردند که مقامات دولت دونالد ترامپ این هفته جلسه‌ای محرمانه درباره ایران با تمام اعضای مجلس سنا برگزار خواهند کرد.
برخی اعضای کنگره اعلام کردند که مایک پمپئو وزیر امور خارجه، جینا هاسپل رئیس سازمان اطلاعات مرکزی، جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش و پاتریک شاناهان وزیر دفاع موقت آمریکا سه شنبه آینده این جلسه را برگزار خواهند کرد.


این تصمیم پس از درخواست نمایندگانی از هر دو حزب آمریکا اتخاذ شده است.
اعضای کنگره آمریکا هفته هاست که به علت عدم ارائه اطلاعات کافی در مورد تنش با ایران به دولت ترامپ اعتراض کرده‌اند.
برخی اعضای مجلس نمایندگان آمریکا نیز اعلام کردند که هفته آینده انتظار برگزاری یک جلسه با حضور پمپئو را دارند، اما جزئیات آن هنوز نهایی نشده است.
این درحالیست که روسای 3 کمیته مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه در نامه‌ای به وزیر خارجه این کشور درباره سوء استفاده از طبقه بندی و سیاسی کردن اطلاعات پیرامون ایران ابراز نگرانی شدید کرده بودند.
رهبران مجلس نمایندگان آمریکا در این نامه گفتند عمیقا نگرانند که این گزارش حاصل انتصاب‌های سیاسی بدون توجه به اطلاعات یا تحریف معنای اطلاعات به منظور زمینه سازی برای اقدام نظامی باشد.
* نشریه آمریکایی: واشنگتن تفسیر درستی از اقدام‌های دفاعی ایران ندارد
نشریه وال استریت ژورنال هم به نقل از چند مقام دولت ترامپ گزارش داد که اطلاعات جدید درباره ایران نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها در تفسیر تحرکات تهران دچار اشتباه بوده‌اند و اقداماتی که به عنوان تهدید ازسوی این کشور شناسایی شده، ماهیت دفاعی داشته‌اند.
این نشریه به نقل از چند مقام آمریکایی که با سیاست‌های دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درباره ایران آشنا هستند گزارش داد که اطلاعات تازه‌ای که دولت ترامپ جمع‌آوری کرده نشان می‌دهد تهران به دلیل احساس تهدید ازسوی واشنگتن اقدام به آمادگی برای حملات متقابل کرده است.
به نوشته وال استریت ژورنال، این موضوع می‌تواند توضیح دهد که چرا نیروهای ایران و متحدان منطقه‌ای آن دست به اقداماتی زدند که ازسوی آمریکا به تهدید علیه نیروهای واشنگتن در منطقه تفسیر و منجر به افزایش حضور نظامی در خلیج فارس و کاهش کارکنان دیپلماتیک در عراق شد.
یک مقام آمریکایی گفت که تفسیر دفاعی از ماهیت تحرکات و اقدام‌های ایرانی‌ها از اطلاعات تازه‌ای حاصل شده که در روزهای اخیر به دست آمده است و بر نگاه مقام‌های دولت ترامپ به اقدامات تهران تاثیر گذاشته است.
در همین حال، برخی از مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که ترامپ به مشاوران ارشد خود از جمله سرپرست وزارت دفاع گفته است که خواهان درگیری نظامی با ایران نیست که این امر می‌تواند حاکی از کاهش تنش‌های اخیر با تهران باشد.
اما برخی دیگر از افراد آشنا با این موضوع به این نشریه اظهار داشتند که اختلاف نظر شدیدی در دولت ترامپ پیرامون معنای اطلاعات مربوط به آمادگی نظامی ایران و نیروهای تحت حمایتش وجود دارد.
برخی از مقام‌های دولت ترامپ مدعی هستند که این اطلاعات حاکی از آن است که ایران برای حمله پیشدستانه برنامه‌ریزی می‌کند یا درحال برنامه‌ریزی بوده است که این موضوع باعث شد مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا چنین اظهاراتی را در سفر هفته گذشته خود به عراق داشته باشد.
این درحالی است که ایران با «جعلی» خواندن اطلاعات مورد ادعای پمپئو، هرگونه برنامه‌ریزی برای حمله به نیروهای آمریکایی را انکار کرده است.
سایر اخبار این روزنامه
اختصاص 5 هزار میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه به بخش کشاورزی و مسکن مناطق سیل‌زده نخست وزیر ژاپن خواستار نجات برجام شد رئیس مجلس نمایندگان آمریکا: دولت ترامپ مجوز کنگره را برای جنگ با ایران ندارد حضور بیش از200 هزار فلسطینی در نماز جمعه مسجدالاقصی لایحه اخراج نظامیان آمریکایی از عراق امروز بررسی می‌شود 77 شهید و زخمی در بمباران وحشیانه صنعا توسط جنگنده‌های سعودی نامزد «جمال قاشقچی» خواستار مجازات عربستان سعودی شد خلبانان آمریکایی 17 نظامی افغان را کشتند رئیس کل بانک مرکزی: 60 درصد ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد بازگشت ایجاد تغییر بنیادی در مسئولین اقتصادی وزیر کشور این هفته به مجلس می‌رود دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز خبر داد: صدور کیفرخواست برای یکی از پیمانکاران آزادراه تهران-شمال به اتهام تصرف اراضی ملی مدیرعامل ستاد دیه: بیش از 13 هزار زندانی بدهکار در زندان به سر می‌برند بوریس جانسون آماده برای نخست وزیری انگلیس همزمان با روز جهانی ارتباطات انجام می‌شود اتصال 7500 روستا به شبکه ملی اطلاعات قیمت نفت از 73 دلار عبور کرد نخست وزیر ژاپن خواستار نجات برجام شد نخست وزیر ژاپن خواستار نجات برجام شد نخست وزیر ژاپن خواستار نجات برجام شد نخست وزیر ژاپن خواستار نجات برجام شد نخست وزیر ژاپن خواستار نجات برجام شد