مذاکرات نخست وزیر با حزب کارگر بریتانیا بر سر بریگزیت بار دیگر شکست خورد یک گام دیگر تا سقوط دولت «ترزا می»

محمدرضا ستاری
حدود سه سال پس از برگزاری همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و در حالی هنوز مشخص نیست که لندن به چه طریقی می‌خواهد از اتحادیه اروپا خارج شود، روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه مذاکرات میان حزب حاکم محافظه‌کار با حزب کارگر بر سر بریگزیت به شکست منجر شده است.
همزمان با این اتفاق که بحران سیاسی در لندن را بیش از هر زمان دیگری تشدید کرده است، گفته می‌شود که «ترزا می» نخست وزیر بریتانیا پس از شکست مذاکراتش با حزب رقیب نسبت به تعیین یک جدول زمان‌بندی برای کناره‌گیری از قدرت موافقت کرده است. بنا بر گزارشی که یورونیوز منتشر کرده، جرمی کوربین رهبر حزب کارگر گفته که اگر قرار باشد بار دیگر رای‌گیری در مجلس برای طرح پیشنهادی نخست وزیر به منظور خروج از اتحادیه اروپا صورت بگیرد، بار دیگر مجلس عوام با این طرح مخالفت خواهد کرد. از سوی دیگر، گروهی از اعضای حزب محافظه کار بریتانیا اعلام کرده‌اند که دوباره به این توافق رای منفی خواهند داد. به این ترتیب در شرایط فعلی به نظر نمی‌رسد این توافق به تصویب مجلس عوام برسد.
دورخیز بوریس جانسون برای نخست وزیری


«‌ترزا می» تاکنون در این زمینه سه مرتبه در پارلمان با رای منفی مواجه شده و از سوی دیگر دو بار نیز توسط هم‌حزبی‌های خود به جلسه رای اعتماد کشانده شده است؛ جلساتی که در آخرین لحظه توانست از آن‌ها نجات پیدا کند. در همین راستا سال گذشته نیز شاهد بودیم که برخی از وزرای مهم کابینه «ترزا می» مانند بوریس جانسون وزیر خارجه این کشور با عیان کردن اختلافات گسترده از دولت کناره‌گیری کردند. به همین دلیل است که در وضعیت متزلزل فعلی نخست وزیر، گفته می‌شود در صورت کناره‌گیری «‌ترزا می» از قدرت، به احتمال فراوان بوریس جانسون رهبری حزب محافظه کار را در دست گرفته و خود را برای رسیدن به مقام نخست وزیری آماده خواهد کرد.
بوریس جانسون گفته، نامزد جانشینی نخست وزیر انگلیس برای رهبری حزب محافظه‌کار خواهد بود. در این صورت کنترل و هدایت نحوه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به دست شخصی خواهد افتاد که از مخالفان جدی طرح «‌ترزا می» و از موافقان پرو‌پا قرص خروج از اتحادیه اروپا است. در همین رابطه ممکن است خروج سخت در دستور کار لندن بگیرد، امری که علاوه بر تشدید تنش‌های سیاسی، می‌تواند بر روندهای اقتصادی میان انگلیس و اتحادیه اروپا نیز تاثیر جدی داشته باشد. همچنین در خروج سخت یکی از موارد مهم اختلاف نظر، یعنی مسئله مرزهای ایرلند لاینحل باقی خواهد ماند و کارشناسان امنیتی معتقدند که این موضوع می‌تواند بار دیگر آتش درگیری‌ها در ایرلند شمالی را پس از 20 سال روشن کند.
پیام معنادار حامیان بریگزیت
بریتانیا هم اکنون از اتحادیه اروپا مهلتی چند ماهه برای عملیاتی کردن بریگزیت گرفته است؛ امری که قرار بود اوایل فروردین ماه اجرایی شود، اما با تشدید اختلافات داخلی به تعویق افتاد. اکنون سران اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که حاضرند برای تسریع بریگزیت با لندن همکاری کنند، اما در این میان بلاتکلیفی در داخل بریتانیا، تقریباً تمامی روزنه‌ها برای ایجاد گشایش‌ در این رابطه را بسته است. اروپایی‌ها معتقدند پس از حدود سه سال بحث و گفت‌وگو، دیگر مایل به بازگشت بریتانیا به اتحادیه نیستند. این در حالی است که نامشخص بودن موضوع بریگزیت در داخل کشور اکنون در آستانه انتخابات پارلمان اروپا وضعیتی مبهم‌تر ایجاد کرده است. در این راستا مشخص نیست که بریتانیا چگونه می‌خواهد در انتخابات پارلمانی شرکت کند؟‌ زیرا اکنون انگلیسی‌ها در وضعیتی دوگانه قرار دارند و معلوم نیست که آیا به عنوان یک عضو اتحادیه باید در این انتخابات حاضر شوند و اگر این مشارکت صورت بگیرد، در صورت تحقق بریگزیت به هر نحوی، تکلیف نمایندگان انگلیس در پارلمان اتحادیه اروپا چه خواهد شد؟
به همین دلیل چند روز قبل نتایج یک نظرسنجی مربوط به انتخابات پارلمانی اروپا در انگلیس پیام معناداری در خود داشت. طبق این نظرسنجی تنها 10 درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کردند که به حزب محافظه‌کار به رهبری «‌ترزا می» در انتخابات پارلمانی اروپا رای خواهد داد‌. حزب نایجل فاراژ که حامی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است در این نظرسنجی با ۳۴ درصد بیشترین توجه رای‌دهندگان بریتانیایی را به خود جلب کرده است و حزب کارگر نیز در این نظرسنجی، رای ۱۶ درصد شرکت‌کنندگان را به دست آورده است.
از سوی دیگر، حزب لیبرال دموکرات و سبزها، دو حزبی که از ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا پشتیبانی می‌کنند به ترتیب ۱۵ و ۱۱ درصد رای‌دهندگان بریتانیایی را به خود جلب کرده‌اند، نتایجی که نشان می دهد حامیان احزاب طرفدار ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا در حال افزایشند و همزمان جایگاه حزب حاکم محافظه‌کار به رده پنجم سقوط کرده است.
سایر اخبار این روزنامه
اجرای برنامه‌ احیای جنگل‌های زاگرس بعد از سال‌های هشدار از سوی کارشناسان آغاز شد محمدعلی وکیلی جنگ اراده‏ها ابعاد مختلف طرح استانی شدن انتخابات و تاثیر آن بر احزاب بررسی شد استانی شدن گامی در راستای تحکیم دموکراسی مذاکرات نخست وزیر با حزب کارگر بریتانیا بر سر بریگزیت بار دیگر شکست خورد یک گام دیگر تا سقوط دولت «ترزا می» مروری بر سرنوشت کاغذ در هفته گذشته مُسکن یا درمان؟ «ابتکار» راه‌حل‌های کنترل بازار اجاره را بررسی می‌کند درمان تب تند اجاره‌‌بها «ابتکار» از اشتیاق نمایندگان برای ارسال لایحه منع خشونت علیه زنان به مجلس درآینده نزدیک گزارش می‌دهد با هتریک در قهرمانی، پرسپولیس پرافتخارترین تیم تاریخ لیگ برتر شد فتح تاج و تخت سرخپوشان با حکم فرمانده معظم کل قوا انجام شد انتصاب جانشین و معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران رئیس‌جمهوری در دیدار صمیمی با وکلا و حقوقدانان: تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران، جنایت علیه بشریت است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: ارتباط حوزه مفاهیم قرآن و هنرهای دینی باید تقویت شود طرح استانی‏شدن انتخابات چه سرنوشتی خواهد داشت شمشیر دولبه استانی‏شدن انتخابات امام‏جمعه نجف: دولت و ملت عراق در هر شرایطی کنار ایران است