نخست‌وزیر بریتانیا در مقابل درخواست‌ها برای اعلام برنامه کناره‌گیری تسلیم شد

می در راه خروج
بعد از نشست با اعضای کمیته ۱۹۲۲ حزب محافظه‌کار، می پذیرفت پس از رای پارلمان به برگزیت در اوایل ماه ژوئن، جدول زمانی انتخاب جانشینش را مشخص کند
بوریس جانسون، وزیر خارجه سابق می اعلام کرد برای جانشینی او نامزد می‌شود
همدلی| گروه جهان- برای هر سیاستمدار دیگری در جایگاه می حتی خبر استعفا در چنین شرایطی و تحت چنین فشاری به نظر بدیهی می‌رسید اما تسلیم‌شدن، ترزا می که بیش از هر چیز به یکدندگی معروف است، اتفاق مهمی است. نخست‌وزیر بریتانیا روز پنج‌شنبه گفت بعد از رای‌گیری دوباره‌ای که هفته اول ماه ژوئن در پارلمان برگزار می‌شود، جدول زمانی انتخاب جانشین خود را مشخص می‌کند.


این وعده می حاصل جلسه‌ای بین رهبر حزب محافظه‌کار با نمایندگان ارشد حزب بود که خواستار تعیین زمان کناره‌گیری او از نخست‌وزیری و رهبری حزب بودند. این جلسه با اعضای کمیته ۱۹۲۲، نمایندگان خارج از کابینه حزب، پس از آن برگزار شد که پیشتر گِرَم بریدی، رئیس این کمیته خواست اعضا برای تعیین تکلیف رفتن می را علنی کرده بود.
بی‌بی‌سی می‌نویسد، اگر او در رای‌گیری چندین توافق برگزیتش در پارلمان شکست بخورد، استعفا خواهد داد.
ترزا می مدتی است که در نتیجه ناکامی در به‌نتیجه‌رساندن توافق برگزیت در داخل و خارج از کشور تحت فشار بوده است. او پیشتر یک بار و پس از شکست طرحش در پارلمان با اختلافی تاریخی، تا پای رای‌گیری عدم اعتماد هم رفت اما جان به در‌برد. طبق قوانین حزب، ناکامی رای عدم اعتماد به او به این معنا بود که تا ما دسامبر، یعنی اواخر پاییز، امکان تلاش برای برکناری او وجود ندارد؛ اما شکست سنگین حزب در انتخابات محلی و بعد از آن افت شدید جایگاه حزب در نظرسنجی‌ها برای انتخابات پارلمان اروپا باعث تشدید فشارها برای استعفای او شد. همه شواهد حاکی است او حالا در آستانه چهارمین رای‌گیری بی‌نتیجه روی توافقش با بروکسل در مجلس عوام است و دیگر مسیر طی‌نشده‌ای برای ادامه راه پیش روی او نمانده است.
کمیته ۱۹۲۲ تاکید کرده‌است در نتیجه جلسه با نخست وزیر، تصمیم گرفته به او دو هفته دیگر مهلت بدهد. نکته این است که او پذیرفته بعد از این رای‌گیری صرف‌نظر از نتیجه برنامه کناره‌گیری را مشخص کند، یعنی حتی اگر توافقش در پارلمان تایید شود.
از طرف دیگر و پس از مدت‌ها گمانه‌زنی، بوریس جانسون رسماً اعلام کرد برای رهبری حزب بعد از می نامزد خواهد شد. جانسون، شهردار اسبق لندن، پیشتر وزیر خارجه دولت ترزا می بود اما در زمره کسانی قرار گرفت که به دلیل اختلاف نظر با نخست‌وزیر بر سر مسئله برگزیت از کابینه او خارج شد تا جرمی هانت به جای او بنشیند.
جانسون در نشستی در منچستر با مدیران صنعت بیمه گفت مصمم است برگزیت را به یک واقعیت تبدیل کند. او درباره قصدش برای نامزدی گفت: «فکر نمی‌کنم این موضوع برای کسی آن چنان مخفی هم باشد؛ اما فعلاً که کرسی خالی نیست.»
بوریس جانسون از حامیان سرسخت برگزیت و از چهره‌های اصلی کارزار خروج در همه‌پرسی سال ۲۰۱۵ در کنار نایجل فاراژ، رهبر وقت حزب «استقلال بریتانیا» بود و اگر در رقابت احتمالی برای نخست‌وزیری پیروز شود، به عنوان یک برگزیتی تندرو جانشین ترزا میی خواهد شد که پیش از همه‌پرسی مخالف برگزیت بوده‌است. از دید کارشناسان، چنین تغییری به معنای تغییر موضع دولت بریتانیا به سمت برگزیت سخت یا حتی افزایش امکان برگزیت بدون توافق خواهد شد. از طرف دیگر اما برخی کارشناسان می‌گویند، در دولت احتمالی بوریس جانسون برگزیت بدون توافق یک احتمال واقعی خواهد بود و این ممکن است با اثرگذاری معکوس باعث شود مخالفان برگزیت بدون توافق که جمعیت کثیری در پارلمان را شامل می‌شود، بیشتر حاضر به همکاری جهت توافق باشند.
از طرف دیگر، کناره‌گیری می در شرایطی اتفاق می‌افتد که بخش قابل‌توجهی از بدنه و رای‌دهندگان حزب محافظه‌کار که حامی برگزیت بوده‌اند، در نظرسنجی‌ها به سمت «حزب برگزیت» به رهبری فاراژ مایل شده‌اند. انتصاب یک رهبر برگزیتی ممکن است در بازگرداندن این ریزش و توقف آن موثر باشد؛ هر چند ممکن است با انتصاب گزینه تندروی مثل جانسون، میانه‌روترها از رهبری حزب رویگردان شوند.
تسلیم می در مقابل فشارهای نمایندگان ردیف‌های پشتی پارلمان در حالی اتفاق می‌افتد که ظاهراً آخرین تیر ترکش او نیز به هدف نخورده است. روز جمعه اعلام شد مذاکرات حزب محافظه‌کار و حزب کارگر برای رسیدن به توافق درباره برگزیت، بدون نتیجه پایان یافته است. ترزا می پس از مدت‌ها تلاش ناکام برای جلب نظر اعضای حزب «دی‌یو‌پی» ایرلند شمالی و برگزیتی‌های تندروی «ای‌آرجی» درون حزب محافظه‌کار، سعی کرد در مذاکره با جرمی کوربین به دنبال جلب نظر حزب کارگر باشد تا رای لازم برای توافقش را از این طریق کسب کند.
بریتانیا در نتیجه ناکامی در عملی‌کردن به موقع خروج از اتحادیه اروپا ناچار است این هفته انتخابات پارلمانی اروپا را برگزار کند.