«همدلی» سفر دیروز وزیر امورخارجه ایران به پکن را بررسی کرد همکاریِ چینی

همدلی| گروه سیاسی- محسن فیض اللهی - «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه، هفته گذشته به مسکو سفر کرد و یک سفر از پیش تعیین شده نیز به ترکمنستان داشت. او پیش از آنکه ژاپن را ترک کند، در خصوص لزوم انجام سفرهای اخیر خود به هند، ژاپن و همچنین سفر دیروزش به چین گفته بود «حتما لازم است در شرایطی که آمریکا با تلاش برای ایجاد تنش و درگیری و نقض برجام اقدام می‌کند ما نیز در پی آنیم تا شرکایمان مخصوصا اعضای برجام را در جریان آخرین تحولات قرار داده و مشورت‌های خود را با آنها ادامه دهیم». با توجه به اظهارات اخیر ظریف، ایران، بیش از هرچیز به دنبال این است که کشورهای عضو برجام دست به اقدامی عملی بزنند چون از دید محمد جواد ظریف«حفظ برجام تنها از طریق اقدام عملی و نه فقط از طریق بیانیه‌های حمایتی ممکن است». یکی از کشورهایی که ایران می‌تواند به آن امید داشته باشد، نه روسیه، بلکه چین است.
چون یکی از منازعات مهم چین که اولویت سیاست خارجی‌اش نیز هست، منازعه تجاری با آمریکا است. این امر می‌تواند ایران و چین دو شریک راهبردی باشند. اگرچه چین همواره با اعمال تحریمهای یکجانبه و مداخله در امور خارج از قلمرو یک کشور مخالف بوده و معاملات تجاری‌اش با ایران نیز با رعایت موازین بین المللی و به طور مشروع و قانونی انجام می‌شود. این در حالی است که برخی از کارشناسان مسائل بین‌الملل بر این باور هستند در حالی که اروپا تلاش‌هایی هم نه ‌چندان جدی برای حفظ برجام نشان داده (که نمونه آن اقدام در جهت تاسیس یک سازوکار مستقل مالی است) ولی چین اقدام قابل توجهی برای حفاظت از معاملات اقتصادی خود علیه اقدامات یک جانبه‌ی آمریکا انجام نداده است. که تحلیل‌گران مسائل سیاسی می‌گویند: «چین با عدم تلاش برای مخالفت با تحریمهای ثانویه علیه ایران زمینه را برای فشار بیشتر بر طرحهای اقتصادی و سرمایه گذاری خود در سطح بین المللی فراهم کرده و در عین حال موضع خود مبنی بر لزوم حفظ برجام را نیز تضعیف کرده است». از سوی دیگر احیای تحریم های آمریکا موجب کاهش چشمگیر حجم تجارت میان چین و ایران شده است. این امر موجب شده اعتقاد به اینکه چین علیرغم تحریم ها در کنار ایران می ایستد، به چالش کشیده شود. به نظر می‌رسد آمریکا با تحریم نفت ایران به دنبال تحریم قدرت‌هایی همچون چین، هند، ترکیه است. بنابراین می‌توان از این تعبیر استفاده کرد که تحریم نفت ایران تحریم اقتصاد جهانی است. بدون شک ایالات متحده دارای روابط متفاوتی با چین، ترکیه و هند دارد، از جمله با بیشتر آنها اختلاف دارد و تحریم‌های آمریکا علیه ایران بر همه آنها نیز تاثیر می‌گذارد
حال، با توجه به اینکه روسیه نتوانست بازیگر خوبی در مناسبات قدرت باشد و انتطارات ایران را به عنوان یک متحد منطقه‌ای برآورده کند، ایران سعی دارد به ظرفیت چین به عنوان یکی از شرکای خود در مقابله با آمریکا استفاده کند. به همین خاطر نیز محمدجواد ظریف به منظور رایزنی و تبادل نظر با مقامات چین در باره موضوعات مختلف از جمله قانع کردن چین برای انجام «اقدامی عملی» در راستای حفظ برجام یا آنگونه که ظریف گفته است نجات برجام به چین سفر کرده است. سفری که در راستای ایجاد یک همکاری چینی انجام گرفته است. در این دیدار در خصوص تحولات اخیر، تصمیم تهران در مورد اجرای حقوق ایران در برجام، روابط دو جانبه، راه‌های توسعه همکاری ‌ای سیاسی و اقتصادی و مسایل منطقه با «وانگ یی» همتای چینی خود رایزنی کرد.
بحث بر سر قانون شکنی


«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که دیروز وارد پکن شد با وزیر امور خارجه چین دیدار و گفت و گو کرد.
به گزارش ایسنا آخرین تحولات برجام و اقدام قانونی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با بد عهد‍ی و قانون شکنی دولت آمریکا و عدم اقدام قابل قبول اروپایی ها در اجرای برجام از محورهای اصلی گفت و گوهای ظریف با مقامات کشورهای ترکمنستان، هند و ژاپن بود که طی آن وزیر امور خارجه کشورمان مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران را در این زمینه به تفصیل تشریح کرد.
بررسی ابعاد مختلف روابط دو جانبه و مهمترین مسائل منطقه ای و بین المللی از دیگر محورهای گفت و گوهای دو طرف بود.
نجات برجام
وزیر امور خارجه در این دیدار گفت: نجات برجام وظیفه جامعه بین‌المللی است و اگر جامعه جهانی احساس می‌کند برجام یک دستاورد مهم است باید همانند ایران برای حفظ آن اقدام عملی انجام دهد.
به گزراش ایلنا محمدجواد ظریف در بدو ورود به فرودگاه پکن در خصوص اهداف سفر خود به چین گفت: چین یکی از مهمترین شرکای جمهوری اسلامی بوده؛ هم شریک سیاسی ما، هم شریک بسیار نزدیک اقتصادی ما و هم از اعضای باقی مانده در برجام است.
وی ادامه داد: مهم است که در این مرحله جدید مشورت‌های نزدیکی با طرف چینی داشته باشیم به ویژه در خصوص تحولات اخیر و تصمیم جمهوری اسلامی ایران در انجام حقوقش در برجام و همینطور در خصوص مسائل دوجانبه و مسائل بسیار خطرناکی که در منطقه ما امروز در جریان است، گفت‌وگو کنیم . 
وی افزود: فرصت بسیار خوبی بود که بعد از سفر ژاپن توقفی هم در چین داشته باشم و بتوانم با دوستان چینی گفت‌وگو کنم 
وزیر امور خارجه در تشریح اقدامات خود در کشورهای روسیه، ترکمنستان، هند و ژاپن نیز گفت: نجات برجام وظیفه جامعه بین المللی است و اگر جامعه جهانی احساس می‌کند برجام یک دستاورد مهم است باید همانند ایران برای حفظ ان اقدام عملی انجام دهد.
وی ادامه داد: تا کنون جامعه بین المللی به جای اقدام عملی برای حفظ برجام بیشتر اظهار نظر و صدور بیانیه داشته است. اقدام عملی کاملا مشخص است باید وضعیت روابط اقتصادی ایران عادی سازی شود و این اقدامی است که برجام صریحا به آن اشاره دارد.
وی افزود: قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به همین موضوع اشاره دارد لذا لازم است اگر جامعه بین المللی، سایر کشورهای عضو برجام و دوستان ما در برجام مانند چین و روسیه تمایل دارند این دستاورد حفظ شود باید با اقدامات عملی باعث شوند مردم ایران از منافع برجام بهره مند شود.
در راستای تقویت رابطه تهران – پکن
به گزراش ایلنا سخنگوی وزارت امور خارجه چین با اشاره به سفر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران به چین گفت که تهران و پکن به عنوان دو دوست قدیمی روابط خود را تقویت می کنند.
لوکانگ دیروز در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی در پکن افزود: در سفر وزیر خارجه ایران به چین، دو طرف در مورد روابط چین و ایران و همچنین مسایل مربوط به نگرانی های مشترک رایزنی خواهند کرد. وی گفت: وزرای خارجه دو کشور عصر امروز در پکن با یکدیگر دیدار و گفت و گو کرده اند.
ظریف در حالی که در پکن برای بررسی موضوعات برجام و همچنین انجام سازوکاری برای مقابله با تحریم‌ها به همکاری چین، به پکن سفر کرده است، خبرنگار ان‌بی‌سی نیوز از تلاش سناتور آمریکایی برای برقراری تماس میان وزرای خارجه ایران و آمریکا خبر داد.
به گزارش ایلنا، جیک شرمن در حساب توییتر خود نوشت: سناتور «دایان فاینستاین» در حال قدم زدن در کنگره بود در حالی که شماره محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در صفحه آیفونش مشخص بود. وی افزود: اندکی پس از آنکه وی را با گوشی تلفن همراهش دیدم، سناتور در بیانیه‌ای اعلام کرد جنگ برای حل مشکل ضرورتی ندارد، وقتی طرفین اعلام می‌کنند به دنبال راه‌حل هستند. من اصرار دارم وزیر خارجه پمپئو با وزیر خارجه جواد ظریف گفت‌وگو کند چرا که می‌دانم ظریف خواهان تنش با ایالات متحده نیست.