پرسپولیس قهرمان تکراری

سرانجام لیگ هجدهم با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید. پیروزی یک بر صفر مقابل پارس‌جنوبی جم موجب شد تیم برانکو در قهرمانی هت‌تریک کند و این افتخار که تا پیش از این از آن سپاهان بود، حالا مشترکا در اختیار سرخ‌های پایتخت و زردهای نصف جهان است. پرسپولیس در جم توانست برای سومین فصل پیاپی قهرمان لیگ برتر شود تا تعداد قهرمانی این تیم به عدد ۵ برسد و از نظر قهرمانی هم با سپاهان برابر شود. سپاهان نیز در این دوره از مسابقات موفق شد نایب قهرمان شود تا تعداد نایب قهرمانی 2 تیم در عدد ۲ مساوی باشد ولی پرسپولیس با ۲ بار عنوان سومی موفق‌تر از سپاهان بوده که تنها یک بار این مقام را به دست آورده است. با این اوصاف پرسپولیس که پرافتخارترین تیم ادوار لیگ است، عنوان پرافتخارترین تیم تاریخ لیگ برتر را که از لیگ دهم در اختیار سپاهان بود از آن خود کرد. پرسپولیس در دوره‌های اول و هفتم لیگ قهرمان شده بود و از لیگ شانزدهم تا هجدهم به مقامی کمتر از نخست بسنده نکرده است. این برای نخستین‌بار در تاریخ پرسپولیس است که این تیم ۳ دوره پیاپی موفق به قهرمانی در لیگ می‌شود. سپاهان نیز در دوره‌های دوم، نهم تا یازدهم و چهاردهم قهرمان شده است. پرسپولیس در دوره‌های سیزدهم و پانزدهم نایب قهرمان شد. سپاهان نیز این تجربه را در لیگ هفتم و هجدهم کسب کرد و در نهایت 2 عنوان سومی پرسپولیس در لیگ‌های دوم و ششم در قیاس با تنها عنوان سومی سپاهان در لیگ دوازدهم، باعث برتری پرسپولیس بر سپاهان شده است. سومین تیم پرافتخار تاریخ لیگ برتر استقلال است. هر چند این تیم از نظر تعداد جام از رقیب تهرانی و اصفهانی خود ضعیف‌تر ظاهر شده اما آبی‌پوشان بیشترین استمرار را در حضور در جمع مدعیان داشته‌اند و با ۱۳ بار قرار گرفتن در جمع ۳ تیم نخست جدول رکورددار تاریخ مسابقات هستند. این تیم در ۱۱ دوره اخیر در ۹ فصل در ۳ رده بالای جدول بوده ولی از این ۹ فصل تنها ۲ بار به قهرمانی رسیده است. حضور پاس تهران در رتبه پنجم لیست پرافتخارترین‌ها از جمله نکات جالب این فهرست است. با وجودی که بیش از یک دهه از توقف فعالیت این تیم می‌گذرد، پاس با یک قهرمانی و ۲ نایب قهرمانی جزو تیم‌های موفق تاریخ این مسابقات است. استقلال خوزستان در طول دوران حضور خود در لیگ برتر تنها یک فصل درخشان داشت و در آن فصل نیز به قهرمانی رسید و در میان تیم‌های پرافتخار ضعیف‌ترین محسوب می‌شود. ذوب‌آهن با ۴ نایب قهرمانی در کنار استقلال رکورددار قرار گرفتن در رتبه دوم است. این تیم با ۴ نایب قهرمانی و یک سومی بهترین تیمی است که تاکنون به مقام قهرمانی نرسیده، البته تراکتورسازی نیز وضعیت تقریبا مشابهی دارد. این تیم از زمان بازگشت به لیگ برتر در اکثر فصول در زمره مدعیان به شمار می‌رفته ولی توفیقی در قهرمانی نداشته و ۳ نایب قهرمانی و یک مقام سومی کسب کرده است. نکته جالب درباره فهرست پرافتخارترین تیم‌های تاریخ لیگ برتر آن است که از جمع ۱۳ تیمی که سابقه کسب عنوان اول تا سوم یک فصل را دارند، ۵ تیم در لیگ برتر حضور ندارند و استقلال خوزستان نیز از فصل بعد به جمع آنها اضافه خواهد شد.
جام جدید؛ تا همیشه در ویترین پرسپولیس
جام جدیدی که برای قهرمان لیگ شانزدهم طراحی شد، چهارمین جام مختلف لیگ برتر فوتبال ایران است. پرسپولیسی‌ها در حالی توانستند این جام را برای سومین بار فتح کنند که پیش‌تر 9 بار هم جام‌های دیگر در لیگ‌های سراسری را به دست آورده بودند. با توجه به اعلام سازمان لیگ، هت‌تریک در قهرمانی سبب شد این جام برای همیشه در ویترین افتخارات این باشگاه قرار گیرد. همچنین جام اصلی که درصد طلای بیشتری دارد نیز به قرمزها خواهد رسید. 3 سال پیش فتاحی در این باره گفته بود: از این جام می‌خواهیم طرحی بزنیم که درصد طلای بیشتری داشته باشد و آن را پیش خود نگه می‌داریم؛ در صورتی که تیمی بتواند 3 بار عنوان قهرمانی لیگ برتر را از آن خود کند، جام اصلی را به آن تیم می‌دهیم. فتاحی سال پیش در مراسم قرعه‌کشی لیگ هجدهم نیز گفت: 2 سال است از این جام جدید رونمایی شده که در هر دو سال پرسپولیس آن را مال خود کرده و اگر امسال برای بار سوم پرسپولیس بتواند قهرمان لیگ برتر شود، این جام را به خانه خواهد برد و برای فصل بعد جامی جدید طراحی خواهد شد. این موضوع بی‌تردید افتخار بزرگی برای سرخ‌ها به حساب می‌آید و البته سازمان لیگ را دچار چالش جدیدی می‌کند. آنها حالا باید جام جدیدی را برای لیگ نوزدهم طراحی کنند.
هت‌تریک با شیب نزولی
برانکو ایوانکوویچ سومین قهرمانی‌اش را با پرسپولیس به دست آورد و آرزوی هت‌تریک را برای سرخپوشان محقق کرد اما امتیازات تیم او در راه کسب این 3 قهرمانی هر سال کمتر از سال قبل بوده است. سرمربی کروات پرسپولیس در لیگ شانزدهم نخستین قهرمانی‌اش را با ۶۶ امتیاز جشن گرفت که حد نصاب بسیار خوبی برای تاریخ لیگ برتر بود. سال دوم این قهرمانی با ۶۴ امتیاز به دست آمد و سهام سرخپوشان ۲ امتیاز سقوط کرد. امسال اما قهرمانی برانکو و شاگردانش سخت‌تر و با امتیازی پایین‌تر حاصل شد. پرسپولیس این بار ۳ امتیاز دیگر هم پایین آمد و فقط ۶۱ امتیاز گرفت. بالا بودن تعداد مدعیان و رقابت تنگاتنگ ۵ تیم در بالای جدول از دلایل تقسیم شدن امتیازات بود.