دعوت از جامعه بین‌الملل برای نجات برجام

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه ایران در جنگ دیپلماتیک با آمریکا، حالا به خاور دور رفته است. «محمد جواد ظریف» در ادامه تور آسیایی خود، بعد از ترکمنستان و هند، روز پنجشنبه مهمان ژاپنی‌ها بود. وی روز جمعه هم از توکیو به پکن رفت تا با مقامات عالی رتبه چینی دیدار کند. 
او در بدو ورود به توکیو گفت: پس از اقدامات تنش زای آمریکا و به دعوت وزیر خارجه ژاپن که علاقه مند به گفت و گو در این باره بود، به ژاپن آمدم ضرورت دارد مشورت‌هایی با کشورها و شرکت‌های مهم جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد.
ظریف ابتدا با همتای ژاپنی خود - تارو کونو - دیدار و گفت و گو کرد و بعد از ان به ملاقات ‹شینزو آبه› نخست وزیر این کشور رفت.
در دیدار وزرای خارجه دو کشور، دو طرف با اشاره به روابط تاریخی ایران و ژاپن بر لزوم توسعه و تعمیق آن و تداوم رایزنی‌های سیاسی میان مقامات دو کشور تاکید کردند.


آخرین تحولات برجام و اقدام قانونی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با بد عهدی و قانون شکنی دولت آمریکا و عدم اقدام قابل قبول اروپایی‌ها در اجرای برجام از محورهای اصلی گفت وگوهای دو وزیر بود که طی آن وزیر امور خارجه کشورمان مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران را در این زمینه به تفصیل تشریح کرد.
بررسی ابعاد مختلف روابط دو جانبه و مهمترین مسائل منطقه ای و بین‌المللی از دیگر محورهای گفت وگوی دو وزیر خارجه بود. دکتر ظریف و تارو کونو دور دوم گفتگوهای خود را بطور خصوصی برگزار کردند.
عادی سازی روابط اقتصادی ایران راه حفظ برجام 
وزیر امور خارجه ایران بعد از این دیدار گفت: جامعه بین‌المللی برای حفظ برجام باید نسبت به عادی سازی روابط اقتصادی ایران اقدام کند.
ظریف اظهار کرد: در این دیدار درباره شرایط کنونی منطقه، اقدامات آمریکا، نحوه حفاظت از برجام اگر جامعه بین‌المللی تمایلی به حفظ آن داشته باشد، صحبت کردیم.
وی یادآور شد: تارو کونو وزیر امورخارجه ژاپن در این دیدار گفت متعهد به برجام بوده و ژاپن علاقه مند است اقدامات دیپلمات خود را برای کاهش تنش در منطقه ادامه دهد.
وزیر امورخارجه ایران تاکید کرد: در این دیدار روش‌های کاهش تنش در منطقه و توقف اقدامات جنگ طلبانه آمریکا را توضیح دادم و اینکه جمهوری اسلامی به دنبال درگیری در منطقه نیست اما همواره از منافع خودش با تمام قدرت دفاع کرده و اکنون نیز این کار را انجام خواهد داد.
سوال از ژاپنی‌ها
وزیر امور خارجه کشورمان روز پنچ شنبه در جریان سفر به ژاپن گفت‌وگویی صریح و مشترک با  سه رسانه مطرح ژاپنی ( ان اچ کی / کیودو / تی بی اس)  انجام داد. ظریف  در  این مصاحبه در خصوص آخرین تحولات برجام و اقدامات عملی ایران، انتظار از جامعه جهانی و ... سخن گفت. این دیپلمات عالی‌رتبه  کشورمان در بخشی از این مصاحبه گفت : «تیم «B» با اقدامات جنگ طلبانه،  دست به خودکشی [سیاسی] خواهد زد.»  وی همچنین گفت:  «آیا جهان متمدن، قلدری رژیم آمریکا علیه کسانی که قانون را رعایت می‌کنند و قطعنامه شورای امنیت را اجرا می‌کنند، می‌پذیرد؟!»
دیدار مفصل با آبه
وزیر امور خارجه ایران در ادامه سفرش به ژاپن با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن دیدار و گفت و گو کرد آنها در این دیدار، در خصوص روابط دو جانبه، مهمترین مسائل منطقه ای و بین‌المللی، به ویژه برجام گفت وگو و تبادل نظر کردند.
نخست وزیر ژاپن بر عزم دولت این کشور برای حفظ و گسترش روابط دیرینه دو کشور تاکید کرد، او برجام را دستاورد مهمی خواند که باید حفظ شود. شینزو آبه همچنین نقش و جایگاه ایران را در ثبات و امنیت منطقه بسیار مهم و مثبت ارزیابی کرد.
ژاپنی‌ها در هر دوره‌ای تلاش وافر کرده اند تا از مناسبات دوستانه خود با جمهوری اسلامی ایران حراست کنند و حتی پس از اینکه دولت آمریکا از برجام خارج شد، باز هم ژاپن رایزنی‌های خود را با واشنگتن ادامه داد و برای مدتی از معافیت خرید نفت برخوردار شد و همزمان تلاش کرد تا از چالش‌ها و اختلافات بکاهد.
این کشور در روزهای اخیر هم به طور تلویحی از سیاست‌های آمریکا در قبال ایران انتقاد کرده و افزوده است که هر چه در توان دارد برای کاهش اختلافات و گفت و گو و جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه خاورمیانه بکار می‌گیرد.
ظریف در سرزمین اژدهای زرد
وزیرامور خارجه کشورمان دیروز(جمعه) پس از ورود به پکن اهداف سفر خود را تشریح کرد. ظریف در این باره گفت: چین یکی از مهمترین شرکای جمهوری اسلامی است و هم شریک سیاسی ما و هم شریک بسیار نزدیک اقتصادی ما و هم از اعضای باقی مانده در برجام است. 
مهم است که در این مرحله جدید مشورت‌های نزدیکی با طرف چینی، به ویژه در خصوص تحولات اخیر و تصمیم جمهوری اسلامی ایران در مورد اجرای حقوقش در برجام طبق بند ۳۶ داشته باشیم.
وی افزود: همین طور در مورد روابط دو جانبه و مسایل بسیار خطرناکی که در منطقه ما امروز در جریان است گفت‌وگو کنیم، به هر حال فرصت خوبی بود که بعد از سفر به ژاپن توقفی در چین داشته باشم و بتوانم با دوستان چینی گفت‌وگو کنم.
ظریف در پاسخ به سوالی درباره اینکه برای نجات برجام به سه کشور دیگر سفر کردید، نتیجه مذاکراتتان چیست؟ گفت: بیشتر مذاکرات ما برای اعلام شرایط و مشورت بود و نجات برجام وظیفه جامعه بین‌المللی است و اگر جامعه بین‌المللی احساس می‌کند که برجام یک دستاورد مهم است، باید همانند ایران اقدام عملی برای حفظ برجام کند و تاکنون جامعه بین‌المللی بیشتر اظهار نظر و صدور بیانیه داشته تا اینکه اقدام عملی داشته باشد.
وزیر امور خارجه کشورمان در پایان افزود: اقدام عملی کاملا مشخص است و باید وضعیت روابط اقتصادی ایران عادی سازی شود و این اقدامی است که برجام صریحا به آن اشاره دارد و قطعنامه شورای امنیت و قطعنامه ۲۲۳۱ به همین موضوع اشاره دارد؛ لذا لازم است اگر جامعه بین‌المللی و سایر کشورهای عضو برجام و دوستان ما در برجام مثل چین و روسیه تمایل دارند که این دستاورد حفظ شود با اقدامات عملی باعث شوند که مردم ایران از منافع برجام بهره‌مند شوند.