بیخ گلوی حریف را بگیر

رامتین جباری   انتخاب جانشین کی‌روش جدی‌ترین چالش مهدی تاج به‌عنوان رییس فدراسیون بود. گزینه‌های جانشین، به محض پایان مسابقه ایران - ژاپن، به صف شدند. مازیار ناظمی با رمز طلوع می‌کنیم، مربیان جهان را به خط کرد؛ زیدان، مورینیو، کلینزمن، رنار و بلان.
تا ۱۱۳ روز بعد که مارک ویلموتس راهی ایران شد! مربی ۵۰ ساله بلژیکی با ۱۴ سال تجربه مربیگری در شالکه، سنت‌ترویدن، بلژیک و ساحل‌‌عاج. ویلموتس اسمی متوسط در اروپا، با کارنامه‌ای نه‌چندان درخشان اما بالاتر از سطح فوتبال ایران است. او می‌گوید: «به عقب برنمی‌گردم و نگاهم به آینده‌ است. اعتقاد دارم تجربه خریدنی نیست و باید برای آن جنگید!» در فهرست مازیار ناظمی، جای ویلموتس ته صف هم نبود اما شرایط سنی و سابقه کارش با ستاره‌های جوان بلژیک نقطه قوت این انتخاب ناگهانی است، گرچه ناکامی بلژیک پرستاره در یورو ۲۰۱۶، تصور مأموریت ناتمامش با ساحل‌عاج و جاماندن از جام‌جهانی روسیه ترسناک است! بعد از جام‌جهانی برزیل، انتقاد رسانه‌های بلژیکی از ویلموتس بالا گرفت؛ بلژیک در یک‌چهارم با تنها موقعیت گل آرژانتین یک‌ - صفر باخته بود و منتقدان از فرصت ۸۲ دقیقه‌ای از دست‌ رفته شکایت داشتند. این شروع اصطکاک ویلموتس با رسانه‌ها شد! «خیلی ساده بگم. چهار تا بازی رو پشت هم بردیم و سیستم تیم‌مان فوق‌العاده بود. بعدش به آرژانتین باختیم اما همین خودش یه موفقیت هر چند کم توی تورنمنت بود؛ پس همه چی رو نمی‌شه زیر سوال برد»، اینها را ویلموتس در جواب انتقادها می‌گوید!
ویلموتس جنگ رسانه‌ای را بلد است؛ «من یه فلسفه دارم؛ فتح و پیروزی و گرفتن بیخ گلوی حریف اما با ساختار برنامه‌ریزی شده!» با همین فلسفه، از بزنگاه رسانه‌ای گریخت و تا یورو ۲۰۱۶ ادامه داد. جایی‌که این‌بار با باخت به ولز در یک‌چهارم حذف شد!
کورتووا، آلدرویرلد، توماس فرمالن، موسی دمبله، فلینی، هازارد، لوکاکو، اوریگی، مرتنس و ناینگولان؛ ستاره‌های بارسلونا، رم، تاتنهام، چلسی و من‌یونایتد در سال ۲۰۱۶، فقط بخشی از تیم ویلموتس بودند که بهترین بخت ممکن را برای رسیدن به نیمه‌نهایی باخت!


ولز برای ویلموتس حکم ژاپن را داشت برای کی‌روش؛ نقطه پایان و تغییر سرنوشت. کی‌روش به کلمبیا رفت و ویلموتس از مسیر ساحل‌عاج به ایران رسید تا این‌بار فلسفه فتح و پیروزی را به فلسفه کهن شرقی گره بزند؛ مارک ویلموتس حالا سرمربی تیم‌ملی ایران است! پس فتح کن، ببر و یقه حریف را بگیر! وگرنه اینجا همه ‌چیز زیر
سوال است.