پرسپولیس به سرنوشت لیورپول و دورتموند دچار می‌شود؟

احسان محمدی

 پرسپولیس فقط یک مساوی مقابل پارس جم جنوبی می‌خواهد تا فاتح لیگ برتر شود. یک هت‌تریک قهرمانی که در تاریخ باشگاه می‌ماند اما اگر آنها در این دیدار شکست بخورند و سپاهان پیروز شود آن وقت جام مثل ماهی از لای انگشت‌های‌شان می‌لغزد و در زاینده‌رود شنا خواهد کرد. از زمانی که بُرد در فوتبال سه امتیازی شد، مساوی‌های یک امتیازی چنگی به دل نمی‌زند و چه بسا خطرناک باشند. از این منظر که تیم و هواداران خوشحال هستند که «شکست» نخورده‌اند اما گاهی یک شکست از اعتیاد به تساوی مفیدتر است.
امسال لیورپول و دورتموند از بزرگترین قربانیان تساوی‌های بدموقع بودند. در حالی‌که همه از یک امتیازی می‌گویند که منچسترسیتی را نسبت به لیورپول قهرمان کرد اما کمتر کسی در جدول به 7 تساوی خانه خراب‌کن شاگردان کلوپ اشاره می‌کند. لیورپول در تمام فصل تنها یک بازی را باخت در حالی‌که شاگردان گواردیولا 4 بار شکست خوردند اما تفاوت را تساوی‌ها رقم زد. لیورپول 7 تساوی و منچسترسیتی تنها 2 تساوی. در لیگ برتر جزیره بیشترین تساوی به ساوتهمپتون با 12 مورد تعلق دارد. در بوندس لیگا هم دورتموند با یک تساوی بیشتر و دو امتیاز کمتر بعد از بایرن مونیخ قرار گرفت. هر دو تیم 4 شکست در کارنامه داشتند، دورتموند 7 تساوی و بایرن مونیخ 6 تساوی! در این لیگ هم هافنهایم با 12 تساوی بیشترین رکورد را به نام خود ثبت کرده است.


در لالیگای اسپانیا و در یک هفته مانده به پایان، بیشترین میزان تساوی به تیم والنسیا با 16 تساوی تعلق دارد در حالی‌که بارسا تیم قهرمان فقط 8 بار تساوی کرده است. در سری آ فیورنتینا هم 16 بار مقابل رقبا به تساوی رسیده و رتبه سیزدهم را به خود اختصاص داده است اما یوونتوس قهرمان در 38 نبرد فقط 5 تساوی در کارنامه‌اش دارد.
 
در ایران اوضاع چطور است؟
پرسپولیس تیم مدعی قهرمانی در 29 بازی 13 بار نتیجه تساوی کسب کرده است، سپاهان مدعی دیگر فتح لیگ هم 13 تساوی در کارنامه‌اش دارد. بدون احتساب بازی آخر آنها تقریباً دو برابر قهرمان‌های لیگ‌های دیگر به نتیجه مساوی رسیده‌اند. رکورد تساوی اما به ماشین‌سازی تبریز تعلق دارد. 17 بار تساوی، صنعت نفت آبادان 16 تساوی و نساجی قائمشهر 15 تساوی!
بدون احتساب بازی آخر، در لیگ 16 تیمی ایران، ده تیم بیشتر از 10 بار تساوی در کارنامه دارند! این در حالی است که لالیگا، لیگ برتر جزیره و
سری آ با 20 تیم بازی می‌کنند!
این آمار نشان می‌دهد که تیم‌های ایرانی از ترس مرگ، خودکشی می‌کنند. تساوی‌های پی در پی و کسالت‌بار یعنی مربیان و بازیکنان از ترس شکست و تبعات آن به تساوی تن می‌دهند، تساوی‌هایی که می‌تواند یقه آنها را در لحظات حساس بگیرد و جای قهرمان را عوض کند. بیماری تساوی، رهاورد بازی تدافعی و بزدلانه است. فوتبال اما به شجاعان پاداش می‌دهد. پرسپولیس و سپاهان هرکدام قهرمان شوند، قهرمانی با انبوهی از تساوی‌های کسل کننده‌اند. این نخستین‌بار است که قهرمانی این تعداد مساوی را به نام خود ثبت می‌کند! پرسپولیس اگر جام را از دست بدهد به تساوی‌های مکررش باخته است.