احتمال اخراج بولتون

آرمان: هیات حاکمه آمریکا روزهای دشواری را سپری می‌کند و اختلافات داخلی در دولت آمریکا تشدید شده است. یکی از دلایل هجمه هر روزه دونالد ترامپ به ایران جلوگیری از افشای این اختلافات است. به عنوان نمونه دونالد ترامپ که دولتش پیشتر اعلام کرد دنبال «به صفر رساندن» فروش نفت ایران است، بامداد چهارشنبه در یک سخنرانی گفت واشنگتن به استفاده از فشارهای نفتی علیه ایران و همچنین ونزوئلا ادامه خواهد داد. دونالد ترامپ در سخنرانی در پالایشگاه گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) در شهر هکبری ایالت لوئیزیانا طبق عادت رایج خود به تمجید و تعریف از مواضع سیاست داخلی و خارجی دولتش پرداخت. رئیس‌جمهور آمریکا در بخش اعظم این سخنرانی به آنچه که «استقلال» این کشور از واردات نفت و گاز خارجی خواند، اشاره کرد و گفت که آمریکا دیگر نیازی به این واردات ندارد. یا اینکه منابع آگاه خبر دادند که ترامپ خواهان اخراج جان بولتون است. بر اساس این خبر، افزایش تنش با ایران، یکی از دلایلی است که ترامپ را قانع کرده‌ است تا جان‌بولتون را اخراج کند. البته ترامپ تاکنون این موضوع را صریحا بیان نکرده است. حتی بارها از علاقه شخصی خود به بولتون صحبت کرده است. ترامپ اخیرا در مصاحبه‌ای در مورد بولتون تصریح کرد: بولتون مواضع شدید و جنگ‌طلبانه‌ای دارد و من مدام باید او را متعادل کنم. وی همچنین در مورد علاقه خود به بولتون اظهارکرد: من جان‌بولتون را عمیقا دوست دارم. اما این اطمینان دادن‌های ترامپ شایعه اختلاف بین ترامپ و بولتون را از بین نبرده ‌است و اکنون بین ترامپ و بولتون اختلاف وجود دارد و در واقع جان‌بولتون است که سیاست‌های جنگ‌طلبانه آمریکا به ویژه در زمینه ایران را هدایت می‌کند. گفتنی است روزنامه واشنگتن پست چندی پیش گزارش داد، ترامپ نگران رویکرد مداخله‌جویانه بولتون در ونزوئلا است و گفته که مشاور امنیت ملی می‌خواهد او را به جنگ بکشاند. برخی رسانه‌های آمریکا به نقل از مشاوران کاخ سفید از نارضایی ترامپ از راهبرد بولتون در ونزوئلا حکایت دارند. در رابطه با اختلافات تیم ترامپ درباره ایران برخی ناظران سیاسی براین باورند که با وجود تمایل تیم ضدایرانی و تندرو آمریکا در حوزه سیاست خارجی و درصدر آنها جنگ‌طلبی بولتون، خود شخص ترامپ علاقه‌ای به جنگ ندارد.
اختلاف پمپئو و بولتون
یکی از مقام‌های آگاه وزارت خارجه آمریکا هم خبر از اختلاف میان مایک پمپئو و جان بولتون داد. وی در این باره گفت: بولتون و پمپئو دائما با یکدیگر جنگ و اختلاف‌نظر دارند. یکی از مقام‌های کاخ سفید هم در این باره گفته است: پمپئو هم به دنبال فشار بر ایران است، اما هرگز دنبال آغاز جنگ در خاورمیانه نیست، حتی از این موضوع هم نگران است. یکی دیگر از مقام‌های وزارت خارجه آمریکا هم در این باره تصریح کرد: پمپئو می‌خواهد محبوبیت خود را داشته باشد اما جان بولتون به طرز بی‌منطقی دنبال ایجاد یک جنگ است. چیزی که مشخص است این است، ترامپ نمی‌خواهد اختیاراتش از او گرفته شود اما تا وقتی که جان بولتون در کابینه حضور دارد سیاست‌های تهاجمی و جنگ‌طلبانه آمریکا ادامه خواهد داشت.
بی‌اطلاعی کنگره


از سوی دیگر انتقادات به عملکرد ترامپ روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود چنانکه تعداد زیادی از نمایندگان کنگره اعلام کردند که ترامپ آنها را در جریان تحولات و تصمیمات مربوط به ایران نمی‌گذارد و آنها مایلند که در نشست‌های محرمانه اطلاعاتی در مورد تهدیدهای خارجی و تصمیم‌های دولت ترامپ نسبت به ایران حضور داشته باشند. دولت‌های قبلی آمریکا به طور مرتب کنگره را در جریان تصمیم‌های مهم خود در زمینه امنیت ملی قرار می‌دادند. این در حالی است که گویا در دولت ترامپ، کنگره در جریان بسیاری از امور قرار نمی‌گیرد. لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه در این زمینه خاطرنشان کرد: «به نظرم همه ما نمایندگان را اینجا در طرف تاریک ماجرا نگه داشته‌اند. امیدوارم در مورد وضعیت حاضر به ما هم اطلاعاتی داده شود.» نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از حزب دموکرات هم در این باره تاکیدکرد: ما خواهان آن هستیم که جلسه‌ای با حضور تمام اعضای کنگره برای اطلاع‌رسانی در این زمینه برگزار شود. باب منندز عضو ارشد دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا هم در این مورد گفت: ما از وزارت خارجه آمریکا خواسته‌ایم که جلساتی برای آگاه کردن اعضای کنگره در خصوص مواضع ترامپ در خصوص ایران برگزار شود.
پیام پمپئو به ایران از کانال عراق
یک منبع مطلع ادعا کرده است که در سفر وزیر امور خارجه آمریکا به عراق، مایک پمپئو از عادل عبدالمهدی خواسته تا این پیام را به تهران برساند که آمریکا به دنبال جنگ نیست و فقط یک توافق هسته‌ای جدید می‌خواهد. ایسنا به نقل از میدل ایست.آی نوشت؛ یک منبع مطلع از دیدار هفته گذشته مایک پمپئو با عادل عبدالمهدی اظهار کرد که پمپئو از عبدالمهدی خواسته است تا پیامی مبتنی بر این که آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست و در واقع دونالد ترامپ خواهان یک توافق هسته‌ای جدید به نام خود است را به تهران برساند. این منبع مطلع گفت: پمپئو گفت که آمریکا مشتاق توافقی جدید است. عبدالمهدی در پاسخ او گفت که ایرانی‌ها ملتی سرافراز هستند و آن توافق را از سر نخواهند گرفت اما در عین حال پیشنهاد کرد که ایران ممکن است مشکلی با یک پروتکل الحاقی نداشته باشد. پمپئو نیز در جواب گفت که پروتکل الحاقی می‌تواند ایده خوبی باشد. این منبع مطلع در ادامه ادعا کرد: لحن پمپئو مثبت بود و ایران را تهدید نکرد. روز بعد عبدالمهدی یک مأمور سیاسی به ایران فرستاد تا آن‌ها را از این موضوع با خبر کند.