لوازم‌آرايشي‌ر‌اه رفع درآمد كم داروخانه‌ها

بدیهی است امروزه در سایه فروش بیش از اندازه لوازم آرایشی و یا مواردی از این دست در داروخانه‌ها چه‌بسا فروش دارو در مرتبه بعد باشد، هرچند علت اصلی این مهم را می‌توان در وضعیت نامناسب اقتصادی داروخانه‌ها جست‌وجو کرد، اما وضعیت کنونی داروخانه‌ها موجب واکنش وزیر بهداشت شده است، به‌گونه‌ای که وی می‌گوید نمی‌توان به بهانه شرایط بد اقتصادی داروخانه منزلت داروسازی که در این مکان حضور دارد برای رساندن و یا تهیه برخی داروها به بیماران را به زیر سوال برد. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا تمام داروسازان از شرایط موجود داروخانه‌ها گلایه‌مند هستند؟ و یا اینکه چه نهادی متولی حفظ شأن و منزلت داروسازها است؟
ترغیب بیماران به خرید داروهای خارجی
یکی دیگر از نکات قابل تأمل در برخی داروخانه‌های سطح شهر ترغیب بیماران به خرید داروهای خارجی است، آن هم در شرایطی که مشابه داخلی آن دارو وجود دارد و بسیاری داروهای خارجی نیز به علت تحریم‌های یکجانبه آمریکا به کشور وارد نمی‌شوند و در بیشتر اوقات توسط مسافران وارد کشور می‌شوند و در میان داروخانه‌ها توزیع می‌شود که این خود می‌تواند در تضاد با منافع و تولید ملی باشد، چرا که برخی از فروشندگان دارو بر این باور هستند که داروهای خارجی از کیفیت بالاتری نسبت به داروهای داخلی برخوردار می‌باشند، از این رو داروهای خارجی را با رقم‌های بالاتر به بیمار به فروش می‌رسانند.
رقابت دراگ‌استورها بر سر ویترین زیبا


باید در نظر داشت که امروزه دراگ‌استورها یا داروخانه‌ها در سطح شهر بسیار است که هر یک از آنها برای داشتن ویترینی زیبا و خیره‌کننده با دیگری به رقابت می‌پردازند، به‌گونه‌ای که در نگاه اول به این داروخانه‌ها کمتر کسی متوجه این موضوع می‌شود که اینجا داروخانه است و به محض ورود به این داروخانه‌ها جذب لوازم آرایشی و ویترین لوکس آنها می‌شود و در بیشتر اوقات در کنار خرید دارو لوازم آرایشی و بهداشتی را نیز خریداری می‌کنند. آنچه مسلم است امروزه برخی داروخانه‌ها تنها به‌واسطه فروش لوازم آرایشی سرپا هستند، چراکه در غیر این صورت از اقتصاد چندان مطلوبی بهره‌مند نیستند و شاید مجبور به تعطیلی داروخانه‌ها شوند، از این رو با ارائه خدمات مشاوره زیبایی و بهداشتی سعی در جذب هرچه بیشتر مشتری دارند، به‌گونه‌ای که عده‌ای از داروخانه‌داران می‌گویند، اگر لاین فروش لوازم آرایشی و بهداشتی نبود امروز باید داروخانه خود را تعطیل می‌کردند، چراکه از فروش دارو سودی عاید آنها نمی‌شود و تنها به‌خاطر مجوزی که دارند در کنار فروش لوازم آرایشی و بهداشتی به فروش دارو نیز مشغول هستند و البته برخی دیگر از داروخانه‌دارها نیز می‌گویند فروش بالای لوازم آرایشی تاثیر مثبتی بر فروش داروها نیز داشته است و این مهم تا حدودی توانسته مشکلات پیش روی داروخانه‌ها را مرتفع کند.
بدحسابی بیمه‌ها
شایان ذکر است که امروزه بدحسابی بیمه‌ها عامل دیگری برای تمایل هرچه بیشتر داروخانه‌ها به فروش لوازم آرایشی و بهداشتی شده است، چراکه به واسطه این بدحسابی بیمه‌ها داروخانه‌ها از نظر اقتصادی با مشکلات فراوانی مواجه شده‌اند که ادامه داشتن این روند می‌تواند منجر به ورشکستگی دومینووار بسیاری از داروخانه‌ها شود. از طرف دیگر باید یادآور شد که پرداخت مالیات‌های به نسبت سنگین نیز یکی دیگر از عوامل ایجاد شرایط بحرانی در داروخانه‌ها شده است، چراکه در حال حاضر و با توجه به شرایط نامناسب داروخانه‌ها دیگر توان پرداخت مالیات‌های بالا را نیز ندارند که این خود عاملی دیگر برای تمایل هرچه بیشتر داروخانه برای فروش لوازم آرایشی و بهداشتی شده است. افزایش بی‌رویه داروخانه‌ها نیز می‌تواند در زمره دیگر دلایل کسادی بازار داروخانه ها قرار بگیرد، چراکه با نگاهی گذرا بر سطح شهر می‌توان به این مهم دست یافت که فاصله داروخانه تا داروخانه دیگر در برخی از مناطق کمتر از 300 متر می‌باشد که این خود با قوانین کسب مجوز برای راه‌اندازی داروخانه مغایرت دارد. کاهش توان مالی مردم برای خرید داروهای گران‌قیمت نیز عامل دیگری برای نامناسب‌شدن شرایط اقتصادی داروخانه‌ها دارد، چراکه امروزه بسیاری از مردم دیگر نمی‌توانند هزینه پرداخت داروهای گران پوست را پرداخت کنند، از این رو داروهای موردنظر برای مدت طولانی در قفسه‌های داروخانه خاک می‌خورد که این نیز می‌تواند ضرر بسیاری را به مدیر داروخانه متحمل سازد. در پایان باید خاطرنشان کرد که با تجدیدنظر مسئولان در ارزش‌گذاری نسبی خدمات دارویی و همچنین تبیین درست جایگاه داروسازی در جامعه می‌توان تا حد زیادی مشکلات پیش روی داروخانه ها را مرتفع کرد.