احیای توس یک گام به جلو

مراسم روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی عصر دیروز با حضور جمعی از مردم و مسئولان در محل آرامگاه این شاعر نامدار ایرانی برگزار و از فاز اول باز پیرایی جلو خان آرامگاه فردوسی  بهره برداری شد. به گزارش خراسان، شهردار مشهدپیش از برگزاری این آیین، در مراسم بهره برداری از فاز اول باز پیرایی جلو خان آرامگاه فردوسی گفت: اولین قطعه از پازل سامان دهی جلوخان فردوسی که چندین دهه قبل طراحی، اما اجرا نشده بود، ظرف شش ماه اجرا و به بهره برداری رسید تا بخشی از دین خود را به فردوسی ادا کنیم.کلائی افزود: حمایت های شورای شهر در کنار تلاش های مدیریت شهری و همکاری خوب میراث فرهنگی باعث شد که یکی از درخشان ترین اقدامات را برای سامان دهی جلوخان آرامگاه فردوسی رقم بزنیم. وی گفت: امیدواریم با اقدامات انجام شده و کارهایی که در آینده انجام می گیرد، بتوانیم حقی را که فردوسی بر گردنمان دارد، ادا کنیم.
پروژه سامان دهی و بازپیرایی جلوخان آرامگاه فردوسی در محدوده ای به وسعت هفت هکتار از 42 هکتار اراضی تحت مالکیت سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری موسوم به پردیس توس در دست اجراست. این پروژه با مبلغ اولیه قرارداد 16 میلیارد و پانصد میلیون تومان در دو فاز با مدت زمان 18 ماه در حال اجراست و دیروز  همزمان با روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی فاز نخست این پروژه شامل سه  هکتار - معادل ۶۰ درصد کل پروژه- آماده سازی شد و با اعتبار حدود  10 میلیارد تومان به بهره برداری رسید. این محدوده که حکم جلوخان آرامگاه فردوسی را دارد، از طرح مصوب شورای عالی میراث فرهنگی کشور تبعیت می کند و به صورت ره باغ و  بوستان طراحی شده است. این بخش شامل اجزای مختلفی همچون پیاده راه ، فضای سبز، آبنما ، هفت میدان موضوعی، مقبرة الشعرا، مسیر سواره روی پیرامونی و سرویس های بهداشتی است. پیش بینی می شود با تکمیل این پروژه زمینه ثبت جهانی شهر تاریخی توس و آرامگاه فردوسی فراهم شود و آغازی بر به سازی مسیر پردیس توس باشد.
محمد رضا کلائی همچنین در مراسم بزرگداشت حکیم فردوسی ابراز امیدواری کرد، شهروندان از این فضای دلنشین استفاده کنند و شهرداری نیز بتواند با سرمایه گذاری در این گونه طرح ها اوقات فراغت خوشی را برای مردم فراهم آورد.
در ادامه این مراسم، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در سخنانی با اشاره به تلاش های انجام گرفته برای احیای منطقه توس گفت: از مجموعه مدیریت شهری برای همکاری های خوب در زمینه احیای منطقه توس سپاس گزارم و امیدوارم با تفاهمات انجام گرفته، به زودی احیا و بازسازی منطقه ویژه توس تا دروازه کشف رود به انجام برسد.


ابوالفضل مکرمی فر افزود: برج و باروی توس نیز به طول هفت هزار متر از دروازه رودبار به طرف دروازه مرو نیشابور آغاز شده است که در آینده نزدیک شاهد رونمایی و افتتاح آن خواهیم بود‌.
وی همچنین در ادامه پیام علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی،  صنایع دستی و گردشگری کشور را قرائت کرد. در ادامه مسعود ریاضی،رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس نیز گفت: ثبت جهانی توس یکی از اقدامات مغفول مانده‌ای است که باید با صدای بلندتری مطالبه شود؛ مکان های بسیاری که مایه فخر ما هستند، به ثبت جهانی رسیده‌اند ولی این اتفاق مهم و ارزشمند تاکنون برای توس محقق نشده است.