گفت‌وگوی وزیر خارجه آمریکا با همتایش در روسیه، نتیجه‌ای در جهت حل اختلافات اساسی بین دو کشور نداشت

دست خالی پمپئو
همدلی| گروه جهان: گزارش‌ها نشان می‌دهد، دیدار وزیر امور خارجه ایالات متحده با همتای خود در روسیه، دستاوردی به همراه نداشته است. مایک پمپئو در سوشی با سرگئی لاوروف درباره موضوعات اختلافی بین دو دولت به گفت‌وگو پرداخت، اما این اختلافات پس از این گفت‌وگو همچنان برقرار ماندند. ونزوئلا، اوکراین، ایران و دخالت روسیه در انتخابات آمریکا از موضوعات صحبت‌های دو وزیر خارجه بود که بدون مفاهمه پایان یافت.
در کنفرانس خبری مشترک دو وزیر، لاوروف این گفت‌وگوها را خوب و مفید توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد، این گفت‌وگوها منجر به بهبود فضای روابط بین دو کشور و حل مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی شود. پمپئو نیز این گفت‌وگو را قدم خوبی در جهت هدف رئیس‌جمهور آمریکا برای بهبود روابط خواند و گفت درباره سوریه، کره و کنترل تسلیحاتی پیشرفت‌ها و توافقاتی کسب شده است. وزیر خارجه آمریکا اما تاکید کرد اختلافات جدی هنوز برقرار هستند.
به گزارش ایندپندنت، در مسئله ونزوئلا، پمپئو گفت دو کشور شرایط را «بسیار متفاوت» می‌بینند: «مادورو جز بدبختی برای مردم ونزوئلا نداشته است.» وزیر خارجه آمریکا گفت داد، دولت ترامپ در گفت‌وگو با مقامات روسیه «تصریح» کرده است که واشنگتن می‌خواهد روسیه حمایت از رژیم نیکولاس مادورو رئیس‌جمهور مستقر را متوقف کند. به گزارش سی‌ان‌ان، لاوروف در جواب پمپئو سخنرانی کوتاهی برای خبرنگاران داشت، درباره سابقه آمریکا در اقدام به تغییر رژیم در سراسر جهان. پمپئو البته اذعان کرد، منافع روسیه در رژیم جدید و دمکراتیک ونزوئلا، باید در نظر گرفته شود.


بحث درباره اوکراین، دیگر موضوع اختلاف اساسی دو کشور نیز به تفاهم منجر نشد. پمپئو گفت از روسیه خواسته است ملوانان اوکراینی را که روسیه در نوامبر ۲۰۱۸، پاییز ۹۷، بازداشت کرده، آزاد کند و به دنبال تعامل با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور جدید اوکراین برای حل «بن‌بست» تقابل بین دو کشور باشد. او تاکید کرد همچنین اقدام روسیه برای انضمام کریمه به قلمرو خود را همچنان به رسمیت نمی‌شناسد. دولت روسیه تاکید دارد که این موضوع دیگر محل بحث نیست. طبق صحبت‌های وزیر خارجه، تحریم‌های آمریکا همچنان برجا خواهند ماند اما در صورتی اقدام روسیه به تعامل با رئیس‌جمهور جدید اوکراین، قابل تنظیم خواهند بود.
چشم‌انداز تقابل نظامی بین ایران و ایالات متحده از دیگر موضوعات صحبت دو طرف بود که به مفاهمه نرسید. دولت آمریکا در ادامه روندی که با خروج از برجام شروع کرد، در حال تشدید فشارها و تقابل‌ها با ایران است اما در همان روز دیدار دو وزیر خارجه، سخنگوی کرملین بار دیگر بر موضع روسیه در این باره تاکید کرد و تصمیم واشنگتن بر خروج از چارچوب توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را غیرمسئولانه خواند. دیمیتری پسکوف گفت: «پوتین در این باره گفته است که چنین سیاستی را درک نمی‌کند. این کار منجر به این می‌شود که یک کشور در یک کنج تحت فشار قرار بگیرد و چنان که تاریخ معاصر به ما می‌گوید، چنین چیزی هیچ وقت نتیجه خوبی به دست نمی‌دهد.»
همچنین موضوع دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا نیز همچنان محل اختلاف بین دو دولت است. اگر چه رئیس‌جمهور آمریکا مکرراً این بحث را فاقد اهمیت خوانده و از جدی‌گرفتن آن خودداری کرده است، نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و سیاست خارجی آمریکا و نیز کنگره، درباره اصل دخالت روسیه اتفاق نظر دارند. پمپئو در این باره گفت زمان آن رسیده است که روسیه نشان دهد «دوران چنین اقداماتی گذشته است». لاوروف اما با مرور تاریخ گفت این اتهام سال‌هاست به روسیه زده می‌شود و حتی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۹۸۶ نیز مطرح شدند، «زمانی که جاه‌طلبی‌های شخصی به نام دانلد ترامپ برای ریاست‌جمهوری برای اولین بار گزارش شدند». لاوروف با کنایه گفت شاید ایالات متحده سرانجام حاضر شود توافق عدم دخالت در سیاست داخلی بین دو کشور را که روسیه اولین بار در دهه ۱۹۳۰ پیشنهاد داده بود امضا کند. وزیر خارجه روسیه موضوع دخالت در انتخابات ۲۰۱۶ را «تماماً جعلی» خواند و ابراز خوشحالی کرد که تحقیقات مالر به پایان رسیده است، زیرا از دید او «امواج اتهام‌زنی‌های بی‌اساس» علیه روسیه از دلایل توقف ارتباطات بین دو کشور بود. لازم به ذکر است، تحقیقات مالر، دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ و تلاش‌هایش برای ارتباط با کارزار ترامپ را تایید کرده است.
برنامه دیدار در روسیه پیشتر به خاطر سفرهای فوری پمپئو به بروکسل و عراق جهت بحث درباره ایران تغییر کرده بود اما به نظر می‌رسد در هیچ کدام از این سفرها، پمپئو نتوانسته است به اهداف خود در جهت پیشبرد خواست‌های دولت ترامپ در سیاست خارجی دست پیدا کند و باید دست خالی به واشنگتن برگردد.