حمله به نفت‌کش‌ها و خطوط انتقال نفت در خاک سعودی‌ها، سطح مناقشات در منطقه خلیج فارس را وارد فاز جدیدی کرده است

توطئه برای نفت
همدلی| گروه سیاسی ـ حمله خرابکارانه به نفتکش‌های امارات و همچنین خط لوله انتقال نفت عربستان سعودی تنش‌های خطیر در منطقه خاورمیانه و به‌ویژه خلیج فارس را وارد فاز پیچیده‌تری کرد.
حمله به خط لوله عربستان را شبه نظامیان حوثی‌ یمن برعهده گرفتند، این گونه حملات برای نخستین بار نیست که انجام شده و پیشتر نیز اهدافی در خاک عربستان سعودی با موشک‌ها و پهبادهای این گروه مورد حمله قرار گرفته بود.
هرچند که آمریکا و همدستان منطقه‌ای آن‌ها یعنی رژیم سعودی، بحرین و امارات دائم تکرار می‌کنند که این تجهیزات توسط جمهوری اسلامی در اختیار این گروه مخالف یمنی قرار می‌گیرد اما دستگاه رسمی سیاست خارجی بارها این ادعا را بی اساس و کمک‌ها به یمن را در حوزه بشر دوستانه خوانده‌اند.


اما پس از بالا رفتن سطح مناقشات و درگیری‌های لفظی بین مقام‌های جمهوری اسلامی و ایالات متحده و اعزام دو ناو گروه هواپیمابر به همراه چند فروند بمب افکن بی 52 به منطقه و پایگاه «سنت‌کام» ارتش آمریکا که جمهوری اسلامی آن را در سیاستی مقابله به مثل، تروریستی نامید، شکل این اقدام‌ها می‌تواند تغییر پیدا کند.
شکی نیست که آرزوی رژیم اسرائیل مرتبط کردن این حملات به جمهوری اسلامی است تا دستاویز و بهانه بیشتری برای فشار به ایران ایجاد کرده و به همان نسبت احتمال حمله نظامی به ایران را قوت بخشد. اما نکته شگفت‌انگیز آنجاست که شماری در داخل کشور نیز این آب آلوده را به آسیاب اسرائیل می‌ریزند!
با اینکه دولت آمریکا یک لشکرکشی حقیقی به خلیج فارس کرده و دلیل اصلی آن‌را مقابله با اقدام‌های جمهوری اسلامی نامیده اما، رئیس جمهور و مقامات رسمی این کشور دائم در حال تکرار این گزاره هستند که نه‌تنها قصد جنگ نداشته بلکه در صدد گفت‌وگوی مستقیم با جمهوری اسلامی ایران هستند.
از سوی دیگر وضعیت داخلی آمریکا و مخالفان بولتون و مخالفان جنگ در این کشور کاملا فعال شده و با راه‌اندازی کمپین‌هایی به مخالفت شدید با تندروی‌های مقامات دولت ترامپ برخاسته‌اند. با این همه لابی صهیونیست‌ها را نباید دست‌کم گرفت یعنی همان جریانی که پس از انعقاد برجام و در نخستین نشست سازمان ملل، نتانیاهو را با یک نقاشی به آنجا فرستاد تا برجام را توافقی بد ارزیابی کنند و مخالفان او در سراسر جهان به عملکرد او خندیدند اما همین جریان در نهایت توانست باعث خروج آمریکا از توافق 1+5 و بی اثر کردن آن شود.
با این‌که سیاست رسمی جمهوری اسلامی در چنین شرایطی، نه گفت‌وگو ــ نه جنگ و مقاومت است، با این همه نباید از رصد توطئه‌ی بدخواهان غافل شد و از سویی باید این خردگرایی را در داخل جا انداخت که برخی، خواسته و نخواسته کشور را در دام نقشه‌های احتمالی که برایش کشیده‌اند، نیندازند.
++جنگ دوباره نفت‌کش‌ها
سعودی‌ها دیروز چهارشنبه، ۲۵ اردیبهشت، اعلام کردند که حمله به دو نفتکش و یک خط لوله اصلی این کشور نه تنها امنیت عربستان، بلکه امنیت نفتی جهان را هدف گرفته است.
حملات پهپادی که حوثی‌های یمنی که سعودی‌ها ادعا می‌کنند هم‌پیمان با ایران هستند، آن را برعهده گرفتند روز سه‌شنبه باعث مسدود شدن یکی از خطوط اصلی نفتی عربستان شد.
حملات پهپادی روز سه‌شنبه دو ایستگاه پمپاژ خط لوله شرق به غرب عربستان را هدف قرار داد؛ خط لوله‌ای که قادر به انتقال ۵ میلیون بشکه نفت خام در روز است و یک مسیر جایگزین و استراتژیک برای صادرات عربستان، در صورت بسته شدن تنگه هرمز، به‌ شمار می‌روند.
حوثی‌های یمن مسئولیت این حمله پهپادی را برعهده گرفته و اعلام کردند که این اقدام «پاسخی به جنایات عربستان سعودی و هم‌پیمانانش در جریان چهار سال جنگ در یمن است که در جریان آن هزاران کودک و غیر نظامی، کشته و زخمی شده‌اند.
این اقدام دو روز پس از آن صورت گرفت که خرابکاری در چهار کشتی در نزدیکی سواحل امارات متحده عربی باعث تخریب دو نفتکش سعودی شد و به تنش‌ها در منطقه افزود.
خبرگزاری فرانسه اعلام کرده که مقام‌های عربستان پس از جلسه‌ای با شرکت ملک سلمان، پادشاه سعودی، در شهر جده گفتند که کابینه این کشور تاکید می‌کند که «اقدامات تروریستی و خرابکاری‌ها نه تنها پادشاهی سعودی بلکه امنیت نفتی جهان و اقتصاد جهانی را هدف گرفته است».
همچنین رویترز نیز گزارش داده که کابینه سعودی با ذکر این‌ که «عملیات تروریستی علیه نفتکش‌های این کشور نگرانی‌های جدید امنیتی به وجود می‌آورد» گفت که وقوع این حادثه نشان‌دهنده ضعف امنیتی منطقه‌ای و بین‌المللی است.
مقامات سعودی همچنین اعلام کردند: «این مسئولیت مشترک جامعه جهانی است تا امنیت دریایی و امنیت نفتکش‌ها را حفظ و با هرگونه خطر علیه بازارهای انرژی و اقتصاد جهانی مقابله کند».
سعودی‌ها همچنین خواستار مقابله با «گروه‌های تروریستی» شد که این خرابکاری‌ها را عملی کرده‌اند، به‌ویژه حوثی‌هایی که مورد حمایت ایرانقرار دارند.
خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان، روز یک‌شنبه گفت که دو نفتکش سعودی المرزوقه و امجد خسارات چشمگیری دیده‌اند اما این حادثه خسارت جانی یا نشت نفتی به دنبال نداشته است.
عربستان سعودی و امارات هیچ‌ یک هنوز جزئیات دقیقی از این حادثه ارائه نکرده‌اند، اما تحقیقاتی در این زمینه با مشارکت آمریکا، فرانسه و نروژ در جریان است.
برخی منابع، جمهوری اسلامی ایران را در این زمینه متهم کرده‌اند، اتهامی که مقام‌های ایرانی همواره آن را تکذیب کرده‌اند.
عربستان سعودی به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان هم‌اکنون حدود ۱۰ میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کند که ۷ میلیون بشکه از آن صادر می‌شود.
در حال حاضر بیشتر صادرات عربستان از طریق پایانه‌های این کشور در خلیج فارس و عبور نفتکش‌های این کشور از تنگه هرمز انجام می‌شود.
همزمان با درخواست کابینه سعودی برای برخورد شدیدتر با حوثی‌ها، به گزارش رویترز، روز چهارشنبه خبر رسید که نیروهای دولت رسمی یمن که از حمایت ائتلاف عربستان برخوردارند در استان ضالع یمن ۹۷ تن از نیروهای حوثی را کشته و ۱۲۰ نفر از آنان را نیز به اسارت گرفتند.
منابع‌: خبرگزاری فرانسه ـ رویترز/ ترجمه: مریم اسعدی‌تهرانی