عقب‌نشینی یکبار مصرف!

گروه اقتصادی: همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد اجرای رمز دوم یکبار مصرف تا اطلاع ثانوی به تاخیر افتاد تا بانک‌ها با آمادگی بیشتری این طرح را اجرا کنند.
به گزارش «وطن‌امروز»، رمز دوم یکبار مصرف با هدف افزایش ضریب امنیت تراکنش‌های بانکی به بانک‌ها تکلیف شد. در این طرح به جای اینکه کاربران برای خرید اینترنتی یا موبایلی رمز دوم دائمی داشته باشند از رمز دوم یکبار مصرف که بانک‌ها اعلام می‌کنند استفاده می‌کنند تا سوءاستفاده از اطلاعات بانکی به حداقل برسد. اولین اقدام بانک‌ها برای اجرای این طرح نیز ساخت اپلیکیشن موبایلی بود که برخی بانک‌ها از چند ماه پیش آن را اجرایی کردند. بانک مرکزی نیز به بانک‌ها هشدار داد تا اول خرداد زیرساخت‌های رمز یکبار مصرف را ایجاد کنند، اگرنه باید خسارت ناشی از سوءاستفاده‌ها را پرداخت کنند. در این بین 2 مساله اساسی مانع از اجرای درست این طرح شد؛ اول اینکه همه مشتریان بانکی گوشی هوشمند که قابلیت نصب اپلیکیشن داشته باشد ندارند و دوم اینکه بسیاری از دارندگان گوشی اپل به علت محدودیت‌های این گوشی برای نصب اپلیکیشن‌های داخلی با مشکل مواجهند. به همین علت پیشنهاد شد بانک‌ها به وسیله پیامک رمز دوم یکبار مصرف را برای کاربران ارسال کنند اما طبیعی بود که بانک‌ها به علت هزینه‌زا بودن با آن مخالفت کنند. در اطلاعیه‌های بانک مرکزی آمده بود که رمز دوم یکبار مصرف حتما باید رایگان باشد و هیچ هزینه‌ای به مردم تحمیل نکند و به همین علت بانک‌ها و موسسات مالی نتوانستند در موعد مقرر خود را برای اجرای این طرح آماده کنند. از این رو، بانک مرکزی دیروز اعلام کرد طرح رمز یکبار مصرف به تاخیر افتاد.
موضوع ارائه رمز دوم یکبار مصرف به صورت پیامکی هم ابلاغ شده بود اما غیر از هزینه‌زا بودن آن، مشکل دیگر عدم تطابق اطلاعات شماره تلفن مشتریان بانک‌هاست، به طوری‌ که براساس یک برآورد، اطلاعات شماره تلفن حدود 70 درصد مشتریان شبکه بانکی بدرستی ثبت نشده است. بنابراین شبکه بانکی برای اجرای این طرح باید زمان بیشتری صرف کند تا نقص‌های اطلاعاتی در این بخش برطرف شود.
کارمزد 20 هزارتومانی


 بانک‌ها برای اجرای طرح رمز‌های یکبار مصرف، در نظر داشتند کارمزد ۲۰ هزار تومانی بگیرند که بانک مرکزی مانع این کار شد.
به گزارش تسنیم، اجرای طرح رمزهای‌ یکبار مصرف بانکی که بنا بود طبق بخشنامه بانک مرکزی از ابتدای خردادماه سال جاری در سیستم پرداخت عملیاتی شود، با تصمیم بانک مرکزی به تأخیر افتاد. البته عقب‌نشینی بانک مرکزی از این طرح دائمی نیست و به بانک‌ها اعلام کرده که باید مشوق‌هایی را در نظر بگیرند تا مشتریان پرریسک برای دریافت رمزهای یکبار مصرف به شعب مراجعه کنند. هدف بانک مرکزی از اجرای این طرح، برقراری امنیت در معاملات غیرکارتی و جلوگیری از کلاهبرداری‌‌های اینترنتی است؛ بانک مرکزی معتقد است با این طرح می‌تواند از وقوع کلاهبرداری  اینترنتی بکاهد.
اما نکته مهمی که در پشت پرده اجرای این طرح وجود دارد مربوط به موضوعی است که بانک مرکزی بارها بر آن تأکید کرده است؛ بانک مرکزی در اطلاعیه‌های مختلف تاکید داشت که استفاده از رمزهای یکبار مصرف خدمتی است کاملاً رایگان و مردم نباید پولی بابت آن بپردازند.
این تصمیم البته در ابتدا با مخالفت بانک‌ها همراه بوده است؛ بانک‌ها ابتدا اصرار داشتند از هر مشتری بابت ارائه رمزهای یکبار مصرف کارمزد دریافت کنند. کارمزد پیشنهادی بانک‌ها بابت رمزهای یکبار مصرف 20 هزار تومان بود؛ در شبکه بانکی الان 80 میلیون کارت بانکی فعال و دارای تراکنش موجود است که اگر بنا بود بانک‌ها بابت رمزهای یکبار مصرف کارمزد دریافت کنند، عملاً سودی معادل یکهزار و 600 میلیارد تومان را به جیب می‌زدند. نکته مهم اما مخالفت بانک مرکزی با این خواسته بانک‌هاست؛ اطلاعات رسیده حکایت از آن دارد که درخواست بانک‌ها روی میز رئیس کل بانک مرکزی هم قرار گرفته ولی همتی با آن مخالفت جدی کرده است. گفتنی است، علت تأخیر در اجرای طرح رمزهای یکبار مصرف، تلاش بانک‌ها برای دریافت کارمزد نیست، بلکه فراهم نبودن برخی زیرساخت‌های لازم و محدودیت اپلیکیشن‌‌های بانک‌ها در گوشی‌های آیفون و... جزو دلایل تأخیر در اجرای طرح است.
استفاده از رمزهای یکبار مصرف در عملیات خرید خبری بود که طبق بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌ها رسانه‌ای شد و واکنش‌های مختلف مردم را به همراه داشت؛ مهم‌ترین نگرانی مردم از اجرای طرح رمزهای یکبار مصرف این بود که نتوانند عملیات خرید را تا دریافت رمز یکبار مصرف کامل کنند. اما دلیل بانک مرکزی برای الزام بانک‌ها به استفاده از رمزهای یکبار مصرف برقراری امنیت بیشتر در معاملات غیرکارتی مردم بود و کماکان هم بر این موضوع تأکید دارد که بانک‌ها باید مشوق‌هایی را برای مشتریان پرریسک خود در نظر بگیرند تا آنها را به استفاده از رمزهای یکبار مصرف تشویق کند. در بخشنامه بانک مرکزی که هفته پیش منتشر شده بود بانک مرکزی از بانک‌ها خواسته بود اگر نمی‌خواهند رمز دوم یکبار مصرف را اجرایی کنند باید مسؤولیت خسارت آن را بر عهده بگیرند. حالا که موضوع رمز یکبار مصرف به تاخیر افتاده باید دید بانک مرکزی به بانک‌ها تا چه زمانی مهلت می‌دهد که همچنان از رمز دوم ایستا استفاده کنند.